کد خبر: ۲۲۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
رویترز خبر داد:

آژانس انرژی اتمی به دنبال ایجاد دفتر در ایران

به گفته منابع دیپلماتیک در وین، نهاد نظارتی وابسته به سازمان ملل در حال بررسی راهکاری برای افزایش حضور خود در ایران است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‎های فوق در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند، برای نظارت در زمینه توافق هسته‎ای بر اساس توافق ژنو، آژانس بین‏‎المللی انرژی اتمی (IAEA) در حال بررسی حضور بازرسان بیشتر و تاسیس یک دفتر موقت است.

در حالی که بازرسان آژانس به صورت مکرر به تاسیسات هسته‎ای سفر می‎کنند، تاکنون دفتری در ایران ایجاد نشده بود.

رویترز در ادامه می‌‎نویسد هنوز مشخص نیست آیا این نهاد بین‎المللی این موضوع را با جمهوری اسلامی مطرح کرده است یا خیر چراکه میزان نظارت آژانس می‎تواند بحث‎انگیز باشد.

یک دیپلمات غربی در وین گفت: "فکر نکنم بحث حساسی باشد. باید به عنوان نتیجه نیاز به دسترسی روزانه به آن نگریست. اگر قرار باشد کارمندان هر روز آنجا باشند، باید بتوانند یک دفتر داشته باشند. "

وی افزود: آژانس در حال بررسی نیازمندی‎های خود از نظر نیروی انسانی و هزینه‎های اضافی برای اعمال توافق ژنو است، اما در این زمینه جزئیات بیشتری ارائه نشده است. قرار است در صورت تایید پایتخت‎های کشورهای امضا کننده، توافق از 20 ژانویه عملیاتی شود.

IAEA در حال حاضر نیز یک یا دو تیم شامل دو بازرس در تمام روزهای سال در ایران دارد که در هتل اقامت دارند. این تعداد افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از دیپلمات‎های مستقر در پایتخت اتریش گفت: "حداقل نیاز به یک تیم دیگر خواهد بود."

دیپلمات‌های مستقر در آژانس گفته‎اند نیاز به دفتری در ایران خواهند داشت تا در زمینه مسائل کاری و لجستیک کار تسهیل یابد و امکان بازرسی مکرر از نطنز، فردو و دیگر تاسیسات ایجاد شود.

بازرسی‎های روزانه

یکی از این دیپلمات‎ها مدعی شد دلیل این مساله، کاهش زمان و هزینه رفت و آمد به ایران و امکان نگهداری از وسایل مخصوص است. وی افزود: "این برای موثرتر کردنِ فعالیت‎های آژانس است."

رویترز افزود: آژانس از دادن اطلاعات در این زمینه خودداری کرده است و نمایندگی ایران هم در دسترس نبوده است.

رویترز در پایان تصریح می کند: تاکنون IAEA تقریباً به صورت هفتگی نطنز و فوردو را مورد بازرسی قرار می‎دادند و که در حال حاضر می‎خواهند هر روز این امکان را داشته باشند.

اولی هاینونن رئیس سابق بازرسان آژانس که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد تدریس می‎کند گفت: "داشتن یک دفتر کوچک IAEA در ایران می‎تواند مزایایی داشته باشد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین