کد خبر: ۲۲۷۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

خوش‌چهره: موارد بسیاری دیگری از فساد اقتصادی اتفاق افتاده اما مطرح نشده است

روزنامه شرق گفت وگویی با محمد خوش چهره اقتصاد دان ونماینده مجلس هفتم انجام داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: *افرادی چون بابک زنجانی از کانون‌های قدرتی ایجاد می‌شوند. درواقع این کانون‌های قدرت برای تامین منافعشان سعی می‌کنند سیستم را از تعادل منطقی خارج کنند تا روزنه‌ای برای انحرافات بزرگ باز شود. البته باید بگویم این انحرافات تنها اقتصادی نیست و گاهی برای ایجاد انحراف در مسایل عقیدتی و سیاسی در راستای اهدافشان از چنین افرادی استفاده می‌کنند.

*یکی از دلایل اصلی در بروز و ظهور چنین اتفاقاتی به بحث ضعف نظارت و کنترل دستگاه‌های نظارتی بازمی‌گردد. یعنی این ضعف ابتدا در قوه‌مجریه و دولت وجود داشته که مسوول بحث تخصیص منابع و بودجه کشور است و مشخص می‌کند که کجا چه هزینه‌ای شود. 

*فراتر از آن این اشکال به قوه‌مقننه بازمی‌گردد که اجازه تخصیص منابع را به دولت می‌دهد و فراتر از آن اهرم‌هایی همچون سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون اصل90 مجلس، دیوان محاسبات کل کشور و حتی کمیسیون‌های مجلس هستند که می‌توانند بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی نظارت کنند. دقت داشته باشید که این فضای نظارتی در کنار قوه‌قضاییه است که دست‌شان کاملا باز است، به‌عنوان مثال دیوان عدالت اداری یکی از اهرم‌های نظارتی قوه‌قضاییه است که می‌تواند نظارت جدی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی داشته باشد. به اعتقاد من بخشی از آسیب‌های اینچنینی که به کشور وارد می‌شود، به ضعف نظارت در همین حوزه‌ها برمی‌گردد.

*تجربه انقلاب‌اسلامی نشان داده ما هیچ‌گاه در طول 34سال اخیر این عمق از انحراف را نداشته‌ایم و این نمی‌تواند به تحریم‌ها ربطی داشته باشد چون همواره تحت‌تاثیر تحریم‌های گسترده از سوی غرب بوده‌ایم. به اعتقاد من این موضوع به بی‌تقوایی سیاسی برخی مسوولان کشور برمی‌گردد که شرایط بروز چنین اتفاقات و اختلاس‌هایی را در کشور ایجاد می‌کنند. باید تاکید کنم به هیچ‌عنوان چنین بحثی قابل پذیرش نیست. از یک زاویه دیگر که نگاه کنیم میزان و شرایط فساد به درآمدهای نفتی بازمی‌گردد که اقتصاد ایران با آن ارتباط تنگاتنگی دارد. 

*بعد از انقلاب و پس از جنگ تحمیلی چهار دولت بر سر کار آمده، اما همچنان کارکردهای سیاسی و اقتصادی این دولت‌ها به نفت کاملا وابسته است. یعنی این وابستگی به نفت در طول این مدت همچنان بالا رفته تا حدودی که در دولت نهم و دهم این رقم رکورد زده است و ما چیزی حدود 850‌میلیارددلار درآمد نفتی داشته‌ایم. این یک رقم افسانه‌ای است که حاصل شده است، نکته مهم این است که این وابستگی به نفت تزریق دلارهای نفتی به اقتصاد و سیستم پولی را به همراه دارد و این موضوع قطعا فسادهای مربوط به خودش را ایجاد می‌کند.

* در دولت اصلاحات می‌بینیم یک جوانک چند10میلیارد اختلاس می‌کند، یا در دوران احمدی‌نژاد اختلاس سه‌هزارمیلیاردی مطرح می‌شود و موارد بسیاری دیگر که اتفاق افتاده اما مطرح نشده است به‌این‌دلیل که جامعه را دچار التهاب می‌کند. موضوع دیگری که شرایط را برای چنین اختلاس‌هایی فراهم می‌کند، بحث واردات بی‌رویه است که در دوران احمدی‌نژاد رکورد شکست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین