کد خبر: ۲۲۹۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸

روحهای زیادی در شبهای سرد زمستان تهران عذاب می‌کشند،‌ می‌میرند

مدیر موسسه خیریه طلوع بی نام و نشانها گفت: ولی بهزیستی برای سازمان مردم نهادی مثل ما هیچ کاری نمی کند و حتی بگوییم مجوز هم برای ما صادر نکرده و ما با مجوز پلیس امنیت و نیروی انتظامی فعالیت می کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اکبر رجبی، مدیر موسسه خیریه طلوع بی نام و نشانها، موسسه ای که سه شنبه شب‌های تهران را به کام خیابان خوابها و کارتن خوابها، به وعده ای خوراک گرم، شیرین می کند به خبرآنلاین می‌گوید: روحهای زیادی در شبهای سرد زمستان تهران، عذاب می کشند و برخی می میرند، ولی سازمانهای حمایتی، به جز شهرداری، کاری نمی کند. به تعبیر رجبی، در حالی که مردم شهرهای اطراف تهران، حتی از استانهای دیگر مانند قزوین، برای بی خانمان های تهران، هدیه می فرستند، نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، همچنان در خواب هستند. در ادامه گپ ما با او را می خوانید

 الان وضعیت امدادرسانی به خیابان خوابهای تهران چطور است؟

ما در کل سال این کار را می کنیم و به خصوص در این شبهای سرد هم به این کار ادامه می دهیم. موسسه پتو و لباس به اندازه کافی دارد و این دو سه شب هم کمکهای مردمی را جذب می کند تا در اختیار این اشخاص بگذاریم. در تمام روزهای سال برای چنین شبهایی، پتو جمع کرده ایم و در اختیار خیابان خوابها می گذاریم. حتی اگر به حیاط موسسه بیایید، می بینید چوب هم جمع کرده ایم و برای آتش زدن در اختیار خیابانخوابها و یا اشخاصی که در در بیابانهای اطراف تهران زندگی می کنند می گذاریم.

شهرداری شبهای سرد سال، شروع به جمع آوری بی خانمانها به زور می کند. این کار تاثیری روی بازگشت این افراد به زندگی عادی دارد؟

نه، اینها باز هم به خیابان برمی گردند، این کار شهرداری و واکنش این افراد هم طبیعی است. شهرداری چاره ای ندارد و می خواهد کسی نمیرد و جسد کسی روی دستش نماند. به قول معروف، شب سیاه زمستان این کار را می کنند تا سرما بگذارد، ولی این کار نتیجه درست و دقیقی نمی دهد. این طرف سال این کار را می کنند و بعد که هوا خوب شد، ساماندهی این اشخاص، رها می شود. ولی انصافا شهرداری دارد برای این افراد کار می کند، متاسفانه ارگانها و سازمانهای حمایتی دیگر هیچ کار نمی کنند. شهرداری یک تکانی به خودش می دهد، ولی دیگران خوابند.

 شما به نهادهایی مانند بهزیستی مراجعه نکرده اید؟

همه می دانیم ساماندهی این اشخاص به سازمان بهزیستی ربط دارد، ولی بهزیستی برای سازمان مردم نهادی مثل ما هیچ کاری نمی کند و حتی بگوییم مجوز هم برای ما صادر نکرده و ما با مجوز پلیس امنیت و نیروی انتظامی فعالیت می کنیم.

 در شبهای اخیر با سرمای کشنده ای مواجه بودیم، آماری از مرگ و میر کارتنخوابها به دستتان نرسیده؟

نه، هنوز چیزی به دستم نرسیده و خودمان هم با موردی مواجه نشده ایم. پزشکی قانونی معمولا این آمار را مطرح می کند.

این سازمان هم هنوز، اعلام قطعی و رسمی از تلفات کارتن خوابها به دلیل سرما ارائه نکرده. ولی پیداست که سرما، بسیاری از این اشخاص را آزار می دهد؟

بله، در این سرمایی که می بینید، انتظار داریم همه شهروندان به این اشخاص فکر کنند، چون عذاب کشیدن یکی از این آدمها، روی زندگی همه ما تاثیر می گذارد.

 واکنش مردم در این شبهای سیاه و سرد به مسئله کارتن خوابها، چیست؟

مردم خیلی خوبند و انصافا از ما و این اشخاص تحت پوشش دارند حمایت می کنند. اگر مردم نباشند، خود ما نیز معطلیم و کاری از دستمان برنمی آید. امروز مطلع شدم از شهر قزوین برای موسسه لباس و پتو فرستاده اند. از شهرهای دیگر نیز کمک می کنند. باید قبول کنیم این شهر، زلزله زده دارد، روحهایی هستند که دارند در این شبهای سرد، عذاب می کشند و برخی از آنها می میرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین