کد خبر: ۲۲۹۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵

سفر اشتون به تهران بعد از مذاکرات وین

«مجید تخت روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات وین به تهران سفر خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره زمان سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: خانم اشتون پس از دور آتی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین به تهران سفر می کند.

قرار است دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی 29 بهمن ماه در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق سفر خانم اشتون تعیین شده است، افزود: هنوز زمان دقیق آن تعیین نشده اما این سفر پس از مذاکرات آتی انجام خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مهرماه امسال در سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای سفر به ایران دعوت کرده بود. این دعوت، دعوتی عام بدون تعیین زمانی مشخص است.

«سید عباس عراقچی» یکی دیگر از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان در سفرهای هیات کارشناسی ایران به ژنو برای تعیین راهکار شیوه اجرای برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو، این دعوت را تجدید کرده بود.

کاترین اشتون، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته از سفر خود به ایران در هفته های آینده خبر داد و گفت: هدف از سفرش گفت و گو با مقام های ایران درباره مسایل منطقه ای خواهد بود.

اشتون در گفت و گو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اعلام این خبر افزود که در چند هفته آینده پس از دور بعدی مذاکرات به ایران سفر خواهد کرد.

مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با ظریف دیدار و گفت و گو کرد.


***چارچوب مذاکرات جامع مشخص است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره دستور کار مذاکرات جامع میان ایران و 1+5 گفت: مذاکرات گام نهایی چارچوب مشخصی دارد و این چارچوب مبنای کار تیم مذاکره کننده است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما بر اساس برنامه اقدام مشترک عمل می کنیم و دستور کار ما برای این مذاکرات مشخص است.


*** لازم باشد، پیشنهادات جدیدی ارائه خواهیم کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا برای این دور از مذاکرات، پیشنهادات جدیدی ارائه خواهیم کرد؟ گفت: اگر لازم باشد پیشنهادات جدیدی را به طرف غربی ارائه خواهیم کرد.

تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش بینی وی از مذاکرات آتی اظهار داشت: مذاکرات گام نهایی پروسه ای طولانی مدت و دشوار است و از این پیش بینی روند مذاکرات از هم اکنون دشوار است و باید دید گفت و گوها چگونه پیش می رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرفین در کوتاه مدت به توافق نهایی دست خواهند یافت؟ خاطرنشان کرد: دور از ذهن است که در کوتاه مدت، مذاکرات گام نهایی به نتیجه برسد.در واقع، به دلیل دشواری کار نباید انتظار حصول نتیجه در زمان نزدیک را داشت.

تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره دلیل تغییر مکان برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از نیویورک به وین گفت: براساس قرار قبلی مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران در یکی از مقررهای سازمان ملل انجام می شود که پس از بررسی هایی قرار شد به دلایلی، این مذاکرات در وین انجام شود.

وی در عین حال گفت: تفاوتی در محل برگزاری مذاکرات نیست، مهم محتوای گفت و گوهاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین