کد خبر: ۲۳۰۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹

دولت روحانی و نمایندگان سوداگر

یکی از امضا کنندگان استیضاح به وزیر گفته بود: بیا و در حوزه انتخابیه من ، آغاز یک طرح را کلنگ بزن. وزیر به او پاسخ داده بود:شما خودتان نماینده هستید و می دانید که چنین طرحی مصوب نشده و در مجلس هم بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است. چگونه بیایم و کلنگ بزنم؟! پاسخ نماینده جالب بود: آقای وزیر! چند ماه دیگر انتخابات مجلس برگزار می شود. اگر من بتوانم شما را به شهرم ببرم و به مردم بگویم که توانستم این پروژه را برایتان بگیرم ، شانس رأی آوردن من بیشتر می شود؛حالا پروژه عملیاتی هم نشد،نشد!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: " وقتی دو نماینده پیش وزیر می‌روند و به او می‌گویند ما استیضاح شما را امضا کرده‌ایم چه چیزی به ما می‌دهی، آیا این نماینده می‌تواند به نفع مردم تصمیم گیری کند؟"

این بخشی از سخنان یکی از شاخص ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که درباره همکاران خود در جایی که "خانه ملت" نامیده می شود ، گفته است.

سخن احمد توکلی البته مقرون به صحت است. یکی از مسوولان وزارتخانه ای در دولت های قبل تعریف می کرد که یک بار استیضاحی علیه وزیر درمجلس امضا و بعد از آن ، تماس های استیضاح کنندگان آغاز شد که هر کدام مطالبه ای برای بازپس گیری امضایشان داشتند. از جمله یکی از آنان به وزیر گفته بود: بیا و در حوزه انتخابیه من ، آغاز یک طرح را کلنگ بزن.

وزیر به او پاسخ داده بود: آقای... شما خودتان نماینده هستید و می دانید که چنین طرحی مصوب نشده و در مجلس هم بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است. چگونه بیایم و کلنگ بزنم؟!

پاسخ نماینده جالب بود: آقای وزیر! چند ماه دیگر انتخابات مجلس برگزار می شود. اگر من بتوانم شما را به شهرم ببرم و به مردم بگویم که توانستم این پروژه را برایتان بگیرم ، شانس رأی آوردن من بیشتر می شود. شما بیا و کلنگ را بزن ، حالا پروژه عملیاتی هم نشد ، نشد!

چنین نمایندگانی در مجلس وجود داشتند و دارند که در زمان محمود احمدی نژاد ، دولت می توانست به خود جرأت دهد فرستاده خود را با پول به راهروهای مجلس بفرستد و نفری 5 میلیون تومان به آنها بدهد و بعدها هم کاشف به عمل بیاید که تعداد قابل توجهی از مجلسی ها ، از تأمین اجتماعی ، کارت های هدیه هم می گرفته اند!

هر چند مجلس شورای اسلامی ، از نمایندگان سلیم النفس ، صادق و  مردمی نیز خالی نیست اما واقعیت این است که خالی از نمایندگانی که منافع خودشان را نمایندگی می کنند هم نیست.
بنابراین ، ادامه روش های زشت فشار بر وزرا برای کسب امتیاز، در این دوره نیز دور از ذهن نیست.

دولت روحانی در قبال این نمایندگان چه باید بکند؟ اگر بخواهد از در باج دهی وارد شود ، هم در فسادشان شریک است و هم ، این راه بی پایانی خواهد بود که در مجالس و دولت های بعد هم ادامه خواهد داشت.

هزینه زاست ولی از دولتی با شعار "تدبیر و امید" روی کار آمده انتظار می رود ولو به قیمت استیضاح وزرایش زیر بار چنین باج خواهی هایی نرود.
روحانی باید به دولتمردان خود دستور اکید دهد که هیچ امتیازی به هیچ نماینده ای برای ابقای خویش ندهند ولو آن که مجلسی ها ، آنان را برکنار کنند. روحانی باید از چنین وزرایی حتی در صورت استیضاح و برکناری حمایت کند و در عین حال ، خودش شخصاً با وزرایی که با نمایندگان وارد بده - بستان های غیرقانونی می شوند برخورد کند.
روحانی باید به وزرایش توصیه کند که نه تنها در برابر نمایندگانی که طرح سوال و استیضاح امضا می کنند و بعد ، با آن حربه وارد معامله می شود ، تمکین نکنند ، بلکه نمایندگان مذکور و خواسته هایشان را افشا کنند و به مردم بگویند که فلان نماینده از من وزیر چه می خواسته است.

بدعت زشت و شرم آور توزیع پول و هدیه بین نمایندگان نیز ، باید در دولت روحانی قطع شود.  نمایندگان باید بدانند که وظیفه آنها در قبال دولت ، نظارت است نه این که اهرم نظارتی که قانون در اختیارشان گذاشته را به وسیله ای برای بده بستان تبدیل کنند ، مخصوصاً نمایندگانی که با صرف هزینه های نجومی وارد مجلس شده اند و از هر فرصتی برای جبران هزینه ها و سود ده کردن دوران نمایندگی شان استفاده می کنند.
اگر دولت برابر آن عده از نمایندگان که انتظار بده بستان های غیرقانونی و مخفیانه دارند بایستد ، ممکن است در ابتدای کار ، چند قربانی هم بدهد ولی در ادامه این نمایندگان خواهند فهمید که دیگر نمی توان با پول و کارت هدیه و امتیازات خاص ، با دولت معامله گری کرد و لذا خودشان دیگر دنبال این روش تاریخ مصرف گذشته نخواهند رفت.

معامله گری برخی نمایندگان و وزرا ، نه با تدبیر همخوانی دارد و نه با امید. اگر مشخص شود که وزیری از دولت روحانی چنین امتیازاتی را داده تا بماند ، چنان وزیری که از کیسه ملت داده ، خائن تر از نماینده ای است که آن را ستانده است.  برکناری وزیری که احیاناً امتیازی فراقانونی به نماینده ای داده ، نه تنها دولت روحانی را تضعیف نمی کند بلکه به قوام آن منجر می شود ، اگر این برخورد توسط شخص رئیس جمهور صورت گیرد.
اگر روحانی نمی تواند برخی نمایندگانی که دنبال معامله با دولت هستند را مهار کند ، وزرای خود را که می تواند از وارد شدن به این فاز خطرناک و فساد آور منع کند.

 
منبع: عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین