کد خبر: ۲۳۲۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
تقویت گمانه نامزدی ژنرال عبدالفتاح السیسی در انتخابات

رییس جمهور مصر استعفای نخست وزیر موقت را پذیرفت

عدلی منصور رییس جمهور موقت مصر استعفای دولت حازم الببلاوی نخست وزیر موقت این کشور را پذیرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش رویترز، بیانیه رییس جمهور موقت مصر در خصوص پذیرش استعفای کابینه موقت حازم الببلاوی در ساعات پایانی روز دوشنبه در حالی منتشر شد که با این اقدام، گمانه زنی ها درباره زمینه سازی نامزدی ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده ارتش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر تشدید شده است.

در بیانیه منتشره از سوی سخنگوی ریاست جمهوری مصر آمده است: «الببلاوی در زمانی حساس و دشوار پس از انقلاب با شکوه 30 ژانویه، تصدی دولت را پذیرفت.»

این عبارات اشاره به اعتراضات گسترده ای دارد که در مصر پس از برکناری محمد مرسی رییس جمهور منتخب اسلامگرای وابسته به جریان اخوان المسلمین روی داد.

الببلاوی در یک سخنرانی که از تلویزیون مصر پخش شد، گفت:«دولت تلاش کرد مصر را از تونلی تاریک و تنگ بیرون بکشد.»

وی افزود: امروز کابینه تصمیم گرفت استعفای خود را تقدیم رییس جمهور کند.

عدلی منصور رییس جمهور مصر، پس از عزل مرسی، حازم الببلاوی را مامور تشکیل کابینه انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مجدد کرده بود.

نخست وزیر موقت مستعفی افزود: به تقدیم استعفا به رییس جمهور اکتفا نمی کنم و به شما (مردم مصر) می گویم که ما در برابر وضعیتی به شدت بهم ریخته ایستاده ایم. افق های بزرگ برای پیشرفت و در همین حال خطراتی در برابر این کشور قرار دارد.

استعفای الببلاوی در وضعیتی ناگهانی و در شرایطی صورت گرفت که تعدیل هایی محدود از سوی کابینه وزرا در دست بود تا به عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده ارتش اجازه دهد در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شود. این در حالی است که به نظر می رسد اعتراضات گسترده، فشارهای سنگینی را بر کابینه مستعفی تحمیل کرده بود.

یک منبع آگاه امنیتی به رویترز گفت که احتمالا ابراهیم محلب وزیر مسکن و عمران مامور تشکیل کابینه موقت جدید مصر شود.

الببلاوی هیچ دلیلی را برای استعفای خود ذکر نکرد اما یک مسئول مصری که خواست نامش فاش نشود به برخی رسانه های غربی گفت: کناره گیری دولت موقت پیش از اعلام کاندیداتوری السیسی اقدامی مطلوب بود.

این مسئول مصری تصریح کرد: دولت به صورت دسته جمعی استعفا کرد، زیرا السیسی تمایل ندارد اینگونه به نظر برسد که رفتاری تکروانه دارد و انفرادی عمل می کند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری مصر حداکثر ظرف 6 ماه آینده برگزار شود و گزارش ها حاکی از تمایل ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش و وزیر دفاع دولت موقت برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد. السیسی سمت معاون اول نخست وزیر را هم عهده دار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین