کد خبر: ۲۳۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴
آیت‌الله هاشمی مطرح کرد؛

پايين بودن سهم سرمايه‌گذاری در بخش كشاورزی

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار با اعضاي شوراي مركزي خانه كشاورز، كشاورزي و توليدات آن را داراي نقش بنيادي در تأمين اساسي‌ترين نيازهاي زندگي مردم و تداوم حيات انسانها دانست و گفت: نه تنها در ايران بلكه در همه كشورهاي رو به رشد و توسعه نيز، كشاورزي در تحكيم پايه‌هاي اقتصادي، نقش اساسي ايفا مي‌كند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر آب، اين مايع حيات در زندگي و ضرورت  فراهم سازي بستر مناسب و جهت دهي فعاليت‌هاي تحقيقات نوآورانه محققان در راستاي حل مشكلات بخش كشاورزي و كاربري فناوري‌هاي نوين بويژه در زمينه حفظ منابع آب، با اظهار تأسف از مسكوت ماندن طرح بزرگ کانال سراسری آب از آستارا تا گنبد که بتواند سه میلیارد متر آب در صرفه جویی کند و سه استان را از سیلف و کم آبی برای همیشه بیمه نماید و گفت: در سراسر کشور، بخش اعظمي از بركات آسماني يعني حدود 4/3 آن يا تبخير شده و يا با ورود به نمک زارها و دریاهای کشور از حیز انتقاع بیرون می رود. در وضع حاضر نيز استفاده از توانمندي‌ها و مزيت‌هاي نسبي مناطق با اتخاذ سياست‌هاي صحيح امكان‌پذير است. 

به گزارش آفتاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به پايين بودن سهم سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي در مقايسه با ساير بخش‌ها، گفت: كشور ايران با آب و هواي مناسب، مستعد كاشت و برداشت برگ چاي مناسب متناسب با ذائقه ايراني است كه بايد اين بخش جدّي‌تر گرفته شود. ايشان افزود: معتقدم چايكاران ايراني بايد با استفاده از توانمندي هاي خود و بهره‌برداري از صنايع تكميلي و فناوري هاي نوين، كيفيت محصولات خود را ارتقاء دهند.

آيت الله هاشمي رفسنجاني، در حال حاضر، تأمين آب را از ضروري ترين موانع صنعت كشاورزي دانست و افزود: در دوران پس از دفاع مقدس، توسعه كشاورزي از اولويت هاي اصلي قرار گرفت و آن زمان نيز مشكل تأمين آب از دغدغه‌هاي جدي دولت بود كه در آن زمان راهكارهاي مناسبي از جمله سد‌سازي و طرح‌هاي آبياري ‌هاي قطره‌اي و تحت فشار و آب خیزداری و آبخوان داري اجرا شد.

ايشان تأكيد كرد: از مهمترين اقداماتي كه امروز نيز مي‌توان با سرمايه گذاري اندك در هرمنطقه‌اي انجام داد، طرح آبخوان‌داري است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني مبناي ورود بخش خصوصي به صنعت كشاورزي را اصلاح اصل 44 قانون اساسي دانست و بيان كرد: در مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين قانون را تصويب و با تایید رهبری در برنامه چهارم گنجانديم تا با استفاده از آن زمينه ورود هرچه بهتر بخش خصوصي به كشاورزي و صنعت و امور مهم دیگر را فراهم كنيم كه در صورت اجراي صحيح مي‌توانست تأثير مثبتي در روند كاهش تصدي‌گري، اجرايي و مديريتي دولت در بخش كشاورزي را به همراه داشته و زمينه يكپارچه‌سازي واحدهاي خرد كشاورزي و استفاده از سرمايه‌هاي كوچك در بخش كشاورزي را فراهم كند كه متأسفانه انجام نشد.

ايشان در پايان افزود: دنيا عرصه تعاملات بين‌المللي است و جمهوري اسلامي ايران داراي منطق و مواضع روشن است و اكنون كه گامهاي اوليه‌ براي كاهش تحريم‌ها در دولت جديد برداشته شده است با هيئت هاي اقتصادي كشورهاي مختلف براي مشاركت و سرمايه گذاري در ايران و گسترش همكاري‌ها به دليل موقعيت خاص و چهار فصل بودن كه از شرايط ويژةي كشورمان است، داوطلب شده‌اند.

در ابتداي اين ديدار آقاي دكتر كلانتري، در گزارشي موضوع مهم تامين آب را مطرح كرد و در ادامه، آقايان هوسمي، احمد زارعي، محمدتقي محمدي، سوزن چي، سلطاني، نوربخش و خانم رحمانيان از اعضاي شوراي مركزي خانه كشاورز هر يك بطور جداگانه در سخناني به مشكلات و دغدغه‌هاي كشاورزان دامداران و باغداران سراسر ايران اشاره نموده و خواستار توجه ويژه به كشاورزي و كشاورزان از سوي همه مسئولان شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین