کد خبر: ۲۳۹۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

کرمان در معرض خطر تب کریمه کنگو

مدیرگروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: استان کرمان به دلیل مجاورت با استان سیستان و بلوچستان در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو است، چرا که از مرزهای کشور دام وارداتی به استان سیستان و بلو چستان صورت می‌گیرد و تضمینی در سلامت بودن دام وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا منطقه کویر، دکتر سید"محسن نژادقادری" در همایش روز جهانی بهداشت در شهرستان رفسنجان با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال 91 به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در کشور 200 مورد حیوان گزیدگی رخ داد، این در حالی است که در رفسنجان با جمعیت 300 هزار نفر سال گذشته 1146 حیوان گزیدگی (‌دو برابر متوسط کشوری) را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب ها ناشی از حیوان گزیدگی با سگ80 درصد در کل کشور است، تصریح کرد‌: در رفسنجان در سال 88، 700 مورد و در سال 92، یکهزار و 146 مورد اتفاق افتاد که نشان دهنده افزایش یک ونیم برابری حیوان گزیدگی با سگ است.

نژادقادری گفت: مرگ ناشی از حیوان گزیدگی با سگ در کشور در سال 91 شش مورد و در رفسنجان دو مورد داشتیم.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: در سال گذشته سه مورد در کشور بر اثر هاری فوت شدند که از این تعداد یک نفر در رفسنجان بودند.

وی توصیه کرد: افراد دارای سگ حتما به قلاده گذاری اهمیت دهند و جهت تزریق واکسن ضدهاری به حیوانات خانگی به دامپزشکی مراجعه نمایند. همچنین با توجه به وجود حیوانات هار لازم است درصورت گزش محل آسیب با صابون و آب فراوان شستشو داده و جهت تزیق سرم و واکسن ضد هاری بلافاصله به مراکز بهداشت ‌مراجعه کنند.

وی به بیماری خطرناک دیگری به نام تب مالت(بروسلوز) اشاره و اضافه کرد: شیوع این بیماری از سال 68 در کشور رو به کاهش داشته، ولی از سال 89 روند صعودی را طی می‌کند، به طوری‌که بر اساس آمار جمعیت کشور در سال 91 در مقابل یکصد هزار نفر، 21 مورد ثبت شده و در رفسنجان حداکثر باید 60 مورد اتفاق بیفتد که در سال 91، 73 مورد و در سال 92، 1087‌ مورد رخ داده است‌.

نژادقادری تاکید کرد: دامداران‌، کشاورزان و زنان خانه دار که در منزل به نگهداری دام به تعداد کم می‌پردازند، باید خیلی مواظب باشند، چرا که این افراد در معرض خطر ابتلا به تب مالت هستند.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ابتلا به بیماری سالک با ناقل پشه را روندی رو به پایین عنوان کرد و افزود: این بیماری در سال 84 از طرف شهرستان بافق در استان یزد به منطقه نوق رفسنجان وارد شد و شیوع پیدا کرد که خوشبختانه با پیشگیری و درمان به موقع این بیماری کنترل شد.

وی بیان کرد: در سال 92 پنجاه مورد ابتلا به سالک داشتیم که در جاهایی غیر از رفسنجان آلوده شده و به رفسنجان عزیمت کرده بودند و خوشبختانه انتقال محلی نداشته‌ایم‌.

نژادقادری، بیماری مالاریا را که ناقل آن پشه مالاریا است را خطرناک عنوان کرد و گفت: این بیماری در هر سال گذشته بیش از 660 هزار نفر در دنیا را به کام مرگ فرستاد. در رفسنجان سال گذشته فقط دو مورد مالاریا داشته‌ایم که انتقال محلی نبوده است.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: در کشور ایران این بیماری نیز در سال 91، 93 نفر را مبتلا کرد و از این تعداد 13 نفر فوت شدند.

نژاد قادری تصریح کرد: استان کرمان به دلیل مجاورت با استان سیستان و بلوچستان در معرض خطر است، چرا که از مرزهای کشور دام وارداتی به استان سیستان و بلو چستان صورت می‌گیرد و تضمینی در سلامت بودن دام وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین