کد خبر: ۲۴۲۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
مهمترین وظیفه ما عقلانی کردن مدیریت جامعه است

آیت‌الله هاشمی: حق نداریم به عقاید افراد وارد شویم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جامعه نباید سنت‌ها را فراموش کند، اما شرایط زمان و مکان نیز باید در نظر گرفته شود گفت: در شرایط فعلی مهمترین وظیفه ما عقلانی کردن مدیریت جامعه است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: آيت الله هاشمي رفسنجاني در نشست صميمانه فرهيختگان، نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر كه در تالار همايش سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد، تأكيد كرد: مهم‌ترين كار در كشور، عقلاني كردن مديريت جامعه و در نظرگرفتن عقل در تمامي امور است.
 
به گزارش آفتاب، ايشان با بيان اينكه به لحاظ وجود ميليون‌ها تحصيل‌كرده در كشور، داراي يك جامعه فرهيخته هستيم، اظهار داشت: جامعه بايد عقلاني شود و خود را از سنت‌هاي تحميل شده رها سازد، البته نبايد سنت‌ها را فراموش كنيم، بلكه بايد شرايط زماني و مكاني را كه از دستورات نظام اسلامي است، در نظر بگيريم.
 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان كرد: در اسناد معتبر كه مورد قبول همگان است، وجود دو پيغمبر در ظاهر و باطن به اثبات رسيده است كه پيغمبر ظاهر، انبيا و پيغمبر باطن، عقل در وجود انسان هستند.
 
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به كتابي با عنوان "آزاد انديشي ديني" از آثار خويش اشاره كرد كه در آن به دو نوع آزاد انديشي مطلق و ديگري آزاد انديشي بر مبناي معارف و فهم اسلام پرداخت و گفت: روايتي از توصيه¬هاي امام كاظم(ع) به هشام بن حكم در كتاب تحفه العقول است كه 95 درصد احكام عقلي و 5 درصد آنها نقلي است.
 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه همه رذايل اخلاقي در جهل و همه مكارم اخلاقي در عقل است، بيان كرد: اگر بتوانيم مكارم اخلاقي را در جامعه شكل دهيم، آن جامعه موعود الهي و مدينه فاضله است.
 
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: اگر بناست فرمايش مقام معظم رهبري براي نامگذاري سال تحقق پيدا كند، بايد مؤلفه‌هاي فرهنگ اسلامي نظير صداقت، امانت، شجاعت، وفاي به عهد و راستي گفتار در جامعه گسترش يابد و با اخلاقيات اسلامي جامعه را بسازيم.
 
ايشان خاطر نشان كرد: تجسس از بدترين رويه‌هاي زندگي است و ما حق نداريم در اسرار، عقايد و زندگي مردم تجسس كنيم و به اسم امنيت بزرگترين گناه را مرتكب شويم. 
 
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود به نحوه چگونگي ساخت كتابخانه ملي اشاره كرد و افزود: اين كتابخانه در ابتدا به صورت انباري بود كه با وضع قانوني در مجلس شوراي اسلامي، اوضاع آن بهتر شد و طرحي به عنوان  ميدان فرهنگ شامل يك كتابخانه، دو فرهنگستان و يك مركز اسناد ملي براي آن ارائه كرديم تا اينجا را به سند واقعي تمدن ايراني تبديل كنيم.
 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به مسؤولان سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: يك وظيفه بسيار مهم شما اين است كه تعداد اسناد را بيشتر و آنها را به مردم معرفي كنيد، چرا كه ايران يك كشور تازه به دوران رسيده نيست، بلكه داراي هزاران سال سابقه‌ي تمدن و فرهنگ است.
 
در آغاز اين مراسم دكتر سيد رضا صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي به ارائه گزارشي از نحوه فعاليتهاي اين سازمان پرداخت و دكتر تقي آزاد برمكي استاد برجسته دانشگاه تهران درباره جامعه شناسي و زندگي اجتماعي، دكتر ناصر مهدوي استاد دانشگاه شهيد بهشتي درباره مثنوي و عرفان و همچنين حجت الاسلام دعائي نماينده ولي فقيه و مدير مسوول روزنامه اطلاعات و حجت‌الاسلام يونسي دستيار ارشد رئيس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي مذهبي سخنراني كردند و سپس محسن هاشمي به مناسبت رونمايي از دو كتاب جديد، گزارشي از چرايي و چگونگي تأسيس دفتر نشر معارف انقلاب ارائه كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین