کد خبر: ۲۴۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳

استفاده از محصولات تراریخته همچنان به نفع محیط زیست و کشاورزان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیانیه مطبوعاتی، 6 می 2014، دورچستر، انگلستان: بیوتکنولوژی کشاورزی (محصولات تراریخته) همچنان موجب فراهم آمدن مزایای زیست‌محیطی می‌شود و به کشاورزان اجازه می‌دهد که با استفاده از منابع کمتر محصولات بیشتری تولید کنند. قسمت اعظم این مزایا در کشورهای در حال توسعه نمود پیدا می‌کند.

گراهام بروکس، مدیر شرکت PG Economics و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: "در هفدهمین سال پذیرش گسترده محصولات تراریخته، این گیاهان در عین حال که باعث افزایش قابل توجه درآمد و بهره‌وری کشاورزان شده‌اند، روش‌های کشاورزی به مراتب سازگارتری با محیط‌زیست را به کشاورزان ارائه کرده‌اند. نیمی از سود حاصل از درآمد مزرعه و اکثر منافع زیست‌محیطی بدست آمده با تغییر در استفاده از آفت‌کش‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای در حال توسعه حاصل شده است".

گزارش کامل با عنوان "محصولات تراریخته: اثرات جهانی اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی 1996-2012" را می‌توانید در لینک زیر بخوانید. http://www.pgeconomics.co.uk/pdf/2014globalimpactstudyfinalreport.pdf
مهم‌ترین بخش‌های این گزارش به شرح زیر است.

•    بیوتکنولوژی کشاورزی به طور چشمگیری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های کشاورزی موثر بوده است. این کاهش عمده ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی کمتر و افزایش ذخیره کربن خاک در نتیجه کاهش عملیات خاک‌ورزی ناشی از کشت محصولات تراریخته بوده است. تنها در سال 2012 این کاهش در انتشار دی‌اکسید کربن برابر با حذف 27 میلیارد کیلوگرم دی‌اکسید کربن از جو و یا خروج 11.9 میلیون خودرو از جاده‌ها برای مدت یک سال بوده است.

•    بیوتکنولوژی کشاورزی (و یا استفاده از مهندسی ژنتیک در تولید محصولات تراریخته) استفاده از آفت‌کش‌ها و سم‌پاشی را در طول بازه زمانی 1996 تا 2012 به میزان 503 میلیون کیلوگرم (8.8- درصد) کاهش داده است. این میزان برابر با کل مقدار ماده موثره آفت‌کش‌های مورد مصرف برای محصولات کشاورزی قابل کشت در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برای نزدیک به دو سال زراعی است. در نتیجه، این مسئله اثرات زیست‌محیطی مرتبط با استفاده از علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها را در منطقه‌ای که با محصولات تراریخته کشت می‌شود به میزان 18.7 درصد کاهش داده است( ).

•    فناوری مقاومت در برابر حشرات (IR ) که در پنبه و ذرت مورد استفاده قرار گرفته است به دلیل کاهش خسارت آفات به طور مداوم باعث ارائه سود عملکرد شده است. متوسط سود عملکرد در طول بازه زمانی سال‌های 1996 تا 2012 در بین تمامی کاربران استفاده از این فناوری برای ذرت مقاوم به آفات بیش از 10.4 درصد و برای پنبه مقاوم به آفات بیش از 16.1 درصد بوده است.

•    همچنین فناوری تحمل در برابر علف‌کش (HT ) که در سویا و کلزا مورد استفاده قرار گرفته است موجب افزایش تولید در برخی از کشورها شده است. به عنوان مثال این فناوری از طریق افزایش تولید و کنترل موثر علف‌های هرز به کشاورزان آرژانتینی امکان کشت سویا بعد از گندم را در یک فصل کشت داده است .

•    بین سال‌های 1996 و 2012 استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی منجر به تولید 122 میلیون تن سویای مازاد و 231 میلیون تن ذرت مازاد شده است. همچنین از این فناوری در تولید 18.2 میلیون تن پنبه مازاد و 6.6 میلیون تن کلزا استفاده شده است.

•    محصولات تراریخته به کشاورزان اجازه می‌دهد تا بدون آنکه از زمین‌های بیشتری استفاده شود، تولید و کشت بیشتری داشته باشند. اگر بیوتکنولوژی کشاورزی در اختیار 17.3 میلیون کشاورزی که در سال 2012 از این فناوری استفاده کردند قرار نمی‌گرفت، برای حفظ سطح تولید جهانی در سال 2012 نیازمند سطح زیر کشت مازاد 4.9 میلیون هکتاری سویا، 6.9 میلیون هکتاری ذرت، 3.1 میلیون هکتاری پنبه و 0.2 میلیون هکتاری کلزا بودیم. این مساحت کلی مورد نیاز برابر با 9 درصد از زمین‌های قابل کشت در آمریکا، یا 24 درصد از زمین‌های قابل کشت در برزیل و یا 27 درصد از سطح زیر کشت غلات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

•    بیوتکنولوژی کشاورزی به کشاورزان کمک می‌کند تا کسب درآمد معقولی برای کار خود داشته باشند. سود کلی اقتصادی در سطح مزرعه در سال 2012 برابر با 18.8 میلیارد دلار بود که برابر با افزایش متوسط درآمد 117 دلار در هر هکتار است. برای مدت زمان 17 سال (1996 تا 2012) سود درآمد کشاورزی جهانی برابر با 116.6 میلیارد دلار بوده است.

•    بالاترین سود عملکرد توسط کشاورزان کشورهای در حال توسعه بدست آمده است، کشاورزانی که بیشتر آنها فقیر هستند و قطعات کوچکی از زمین زراعی در اختیار آنها است.

•    سود کلی درآمد کشاورزی برابر با 116.6 میلیارد دلار به طور مساوی بین کشاورزان کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته تقسیم شده است.

•    همچنان بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب برای کشاورزان در سراسر جهان محسوب می‌شود. هزینه‌ای که کشاورزان برای دستیابی به محصولات تراریخته در سال 2012 پرداخت کردند (5.6 میلیارد دلار  و  قابل پرداخت به زنجیره تامین بذر) برابر با 23 درصد از کل سود (مجموع 24.4 میلیارد دلار با احتساب 18.8 میلیارد دلار افزایش درآمد) حاصل از کشت محصولات تراریخته بود. در سطح جهانی، کشاورزان برای هر یک دلاری که در بذور تراریخته سرمایه‌گذاری کرده بودند به طور متوسط 3.33 دلار دریافت کردند.

•    کشاورزان در کشورهای در حال توسعه در سال 2012 برای هر یک دلاری که در بذور تراریخته سرمایه‌گذاری کرده بودند، 3.74 دلار دریافت کردند (این هزینه برابر با 21 درصد از کل سود این فناوری است)، درحالیکه کشاورزان کشورهای توسعه یافته برای هر یک دلاری که در بذر تراریخته سرمایه‌گذاری کرده بودند 3.04 دلار دریافت کردند (این هزینه برابر با 25 درصد از کل سود این فناوری است). بالا بودن سهم نسبی استفاده از فناوری محصولات تراریخته در افزایش درآمد و بهره‌وری کشاورزان در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه‌یافته را می‌توان به ضعف قوانین و مقررات حفظ مالکیت حقوق معنوی و همچنین سود نسبی بالاتر محصولات در این کشورها نسبت داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با گراهام بروکس به شماره 650123 1531 (0)44+ تماس بگیرید.
www.pgeconomics.co.uk
http://www.pgeconomics.co.uk/page/36/-gm-crop-use-continues-to-benefit-the-environment-and-farmers
ترجمه: نغمه عبیری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین