کد خبر: ۲۴۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

رییس جمهوری: خود را باید برای نبرد بزرگ تبلیغی آماده کنیم

رییس جمهوری بیان اینکه باید خود را برای نبرد فرهنگی عظیم با کشورهای به اصطلاح صنعتی و مدرن آماده کنیم، گفت: باید با همه ابزارهای مدرن خود را مجهز و برای نبرد بزرگ تبلیغی آماده کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی و جشنواره اتحاد افزود: امروز باید خودمان را برای یک نبرد فرهنگی عظیم در دنیای ارتباطات با کشورهای به اصطلاح صنعتی و مدرن آماده کنیم تا بتوانیم نسل جوان امروز و فردایمان را حراست کنیم و بعثت پیامبر را در دل جوان های ما پایدار و جاودانه سازیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما امروز وظیفه داریم با همه ابزار ارتباطی که امروز دیگر ابزار رادیو و تلویزیون کم کم به کنار گذاشته می شود و موبایل واینترنت جای آن ابزار را پر می کند و همه ابزار نو، خودمان را مجهز و برای یک نبرد بزرگ تبلیغی آماده کنیم و اگر همه توان خود را به کار گیریم چون محتوای ما محتوای حق و منطبق بر فطرت است، می توانیم پیروز شویم.



** امروز رسانه ها بر سبک زندگی و هنجارها تاثیرگذارند

رییس جمهوری یادآور شد: امروز دیگر رسانه نقشش فقط ارتباطات نیست. امروز رسانه تاثیر گذار بر سبک زندگی و هنجارهاست. امروز رسانه ها تصویر را نه منعکس می کند که می سازند و تولید می کنند.

وی ادامه داد: در این روزگار است که اگر نتوانیم با قدرت از فرهنگ مان صیانت کنیم، سبک زندگی جامعه اسلامی به تدریج سبکی غربی خواهد شد و کم کم خانه و خانواده، رابطه زن و شوهر، فرزند و پدر، جوان دختر و پسر در جامعه ما غربی خواهد شد و می رسد به آن روزی که از نو، بت ها به جای لا اله الا الله ظهور و بروز می کند و این فاجعه ای بزرگی برای دنیای اسلام است که با جاهلیتی از نو مواجه شود و آن فرهنگ توحید و نوری که از غار حراء تابیدن گرفت و قلب همه انسان ها را روشن کرد، خدای ناکرده ظلمت، جهل و تاریکی زندگی نسل جوان امروز و فردای ما را فرا گیرد.

رییس جمهوری گفت: ما نیاز به تولید و برند داریم. همانطور که در غذا ما باید غذای حلال را در دنیای اسلام و در جای جای جهان بازارش را بگسترانیم و هر مسلمانی به هر کشوری رفت تابلوی غذای حلال چشم او را جذب و دل او را آرام کند و بتواند از غذای حلال استفاده کند.

وی ادامه داد: ما باید تولید پاک و نظیف را هم بتوانیم جایگزین انواع تولید های منحرف کننده غربی باشیم و برای این کار باید برندی را بوجود بیاوریم و همه جا این برند، پدر و مادر را اطمینان دهد که محتوایش هدایت گر است و به جوان آرامش دهد که با دیدن و شنیدن آن محتوا بر ایمانش افزوده و بر یقینش به حق و قیامت افزون می گردد.

روحانی گفت: باید تولید صالح و عمل صالح را به عنوان یک برند در دنیای اسلام ایجاد کنیم که هرکس هر محصولی را با آن برند صالح می بیند، اطمینان یابد که هرچه نوشته درست، صحیح، دقیق و منطبق بر آنچه که واقعیت است، باید برندها را ایجاد کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در زمینه فرهنگ، تولید فرهنگی و تولید رادیو تلویزیونی و انواع تولید فرهنگی باید با برند خودمان افکار و اذهان دنیای اسلام را جذب کنیم.

وی اضافه کرد: از فریادها و زرق و برق های دنیای غرب نباید بهراسیم. ما می توانیم موفق شویم و می توانیم پیشرو باشیم و می توانیم راه پیامبر (ص) را ادامه دهیم .

روحانی تصریح کرد: اگر ما نمی توانستیم او امام هدایت ما نبود. اگر ما نمی توانستیم راه پیامبر (ص) را ادامه دهیم او سراج منیر ما نبود. اگر ما قابلیت برای دعوت پیامبر (ص) نداشتیم او داعیه الی الله ما نبود.

رییس جمهوری گفت: ما می توانیم راه پیامبر(ص) را برگزینیم، راه بعثت را ادامه دهیم و با بت ها بجنگیم . ما به همراه راه بعثت و راه علی و راه اهل بیت می توانیم حتی به قلب کعبه هم نفوذ کنیم و بت ها را به زیر آوریم و بشکنیم و فقط یک ندا را بر قلب جوانان مسلمان مان حاکم کنیم و لا اله الا الله و محمد رسول الله .

رییس جمهوری ادامه داد: ما امروز در این مقطع حساس تاریخی باید بار سنگینی را که بر دوش داریم، احساس کنیم. امروز دنیای غرب و دشمنان اسلام خواسته اند چهره اسلام را به گونه دیگری معرفی کنند، پیامبری که پیامبر عفو و رحمت بود و برداری و الفت را آورد. و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فإلف بین قلوبکم فإصبحتم بنعمته اخوانا.

روحانی ادامه داد: پیامبر (ص) الفت، اخوت، مهر و صمیمت را در جامعه آورد، جنگ های دهه ها و قرن ها را از بین برد و نه تنها میان اوس و خزرج که میان همه جوامعی که طالب هدایت بودند، وحدت، اتحاد و صمیمت را ایجاد کرد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عده ای امروز می خواهند این چنین اسلام را معرفی کنند که دزدیدن دختران در حال تحصیل دبیرستان را نعوذباالله افتخار دینی و اسلامی خود بدانند و اعلام کنند. دختر جوان مسلمان را به عنوان برده تصرف و این کار سبوعانه، وحشیانه و جاهلی را به نام اسلام معرفی کنند؟

روحانی اظهار داشت: آیا هیچ مسلمانی می تواند شب راحت بخوابد که ندای مظلومیت انسانی را، نه حتی مسلمانی را بشنود که «من سمع رجل ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس به مسلم».

وی تصریح کرد: چگونه امروز برای ما قابل تحمل است که یک عده گمراه و نادان که نه از قرآن، نه از سیره و سنت پیامبر (ص) بهره ای برده اند و هرگز پیامبر را به عنوان اسوه انتخاب نکرده و نپذیرفته اند، به نام دین و جهاد، تروریسم، ارعاب، ترور و وحشت و مشکلات را در دنیای اسلام و در جوامع دیگر به نام دین، جهاد و قرآن ایجاد کنند؟

رییس جمهوری گفت: امروز این رسالت سنگین بر دوش ما است که از اسلاممان، پیامبرمان و بعثت پیامبرمان دفاع کنیم. جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ این کشور در انتخابات سال گذشته راه اعتدال را برگزیدند و دست رد به سینه افراط و افراطی گری زدند.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران و این ملت بزرگ ندای مبارزه با افراط و خشونت را به صورت یک ندای جهانی در سازمان ملل اعلام کردند و طرح مقابله در برابر خشونت و افراطی گری (wave) را به عنوان یک طرح از جانب ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد بردند، آن را نه تنها تصویب کردند بلکه با صدای رسا آن را به اتفاق آرا مصوب ساختند.

رییس جمهوری ادامه داد: این بدین معناست که ما می توانیم پرچمدار مبارزه با افراط و افراطی گری باشیم و چهره واقعی اسلام را در دنیای امروز معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه روزی باید فرا برسد که همه رسانه های جهان اسلام بتوانند یک رسانه مرتبط و مستقلی را در سراسر جهان به وجود آورند، خاطرنشان کرد: می توانیم با تولیدات و همبستگی مان، نگذاریم غرب در خبرها و تفسیرها پیشتاز باشد، نگذاریم حوادث را آنها مفسر باشند. آنها تفسیر و تعبیر کنند و ما باید ما پیشتاز این حرکت باشیم.



*** باید چهره واقعی اسلام را در رسانه ها تبیین کنیم

روحانی اظهار داشت: کاری که در اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی آغاز شده، مبارک و میمون است و این کار باید هم با جذب رسانه های دیگر اسلامی و هم با ارتقای کیفیت و محتوای برنامه ها توسعه یابد.

وی تاکید کرد: ما باید چهره واقعی اسلام و قرآن را بتوانیم در رسانه ها تبیین و راه پیامبر را ترویج کنیم که این رسالت بزرگ و وظیفه ماست.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما باید در برابر توطئه های غرب برای انحراف افکار و اذهان نسل جوانان بایستیم و با آن مقابله کنیم.



***ما باید در مقابل متحجران چهره رحمانی اسلام را نشان دهیم


رییس جمهوری ادامه داد: ما باید در مقابل همه آنهایی که با هدایت غرب و یا تحجر خویش راه غلط را انتخاب و ایجاد وحشت، ترور و خشونت را به نام جهاد و دین معرفی کرده اند و ایجاد وحشت، ترور و خشونت را به نام جهاد و دین معرفی کرده اند، باید چهره رحمانی اسلام را نشان دهیم.

روحانی گفت: به دنیا بگوییم ما نه خشونتی داریم و نه افراطی، البته در برابر تجاوز دیگران و ظالمان مقاومت خواهیم کرد. مقاومت اصلی است در برابر اینکه دیگران تجاوز را علیه ما آغاز کرده اند که این بیان قرآنی است که ما ظلم نمی کنیم،همچنان که زیربار ظلم نمی رویم «لا تظلمون و لا تظلمون».



***رسانه های اسلامی باید مورد اعتماد دنیا باشد

رییس جمهوری عنوان کرد: نکته مهم دیگر این است که در رسانه های اسلامی صدق حدیث و ادای امانت باید اصل باشد، به منافع زودگذر اصلا نگاه نکنیم. رسانه های اسلامی باید مورد اعتماد نه تنها ملت ها و دنیای اسلام، بلکه باید مورد اعتماد افکار عمومی جهان قرار گیرند.

روحانی اضافه کرد:وقتی رسانه ای اسلامی است یعنی حقیقت را می گوید،یعنی اغراق و مبالغه در آن نیست.



***در جنگ 33 روزه پیروزی بزرگ از آن رسانه مقاومت بود


رییس دولت یازدهم یادآور شد: در جنگ 33 روزه آن پیروزی بزرگی که باید به آن افتخار کنیم بیش از پیروزی در میدان نبرد و جنگ، پیروزی رسانه مقاومت در برابر صهیونیست ها بود.

وی افزود: در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 من در نجف بودم؛مهم نبود که درآن جنگ چه کسی غالب و مغلوب شده است.از آن مهمتر این بود که مردم در نجف در قهوه خانه ها که جمع می شدند و به رادیو گوش می دادند. به خاطراینکه در آن ایام تلویزیون چندان رواج نداشت، به رادیوی کشورهای عربی گوش نمی کردند، آنها دنبال صدای عربی اسرائیل بودند تا خبر واقعی جنگ را بشنوند و این فاجعه بود.

روحانی افزود: نه اینکه فرودگاه های مصر بمباران شد، البته این هم فاجعه بود اما این فاجعه بدتر بود که می خواستند سخن صدق را از صدای صهیونیست ها بشنوند.

وی عنوان کرد: این تراژدی به امیدخدا در جنگ 33 روزه برعکس شد. در این جنگ صهیونیست ها تلاش می کردند، خبر واقعی جنگ را از صدای مقاومت بشنوند، این افتخار برای دنیای اسلام است.



***اعتماد به رسانه با صدق حدیث و ادای امانت

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: تمام دنیا اگر می خواهند خبر راست را بشنوند و ادای امانت را ببینند، که «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها»، یک امانت هم امانت رسانه ای و خبری است.

روحانی ادامه داد: دراین باره پیامبر فرموده اند به طول رکوع و سجود و نماز و صیام نگاه نکنید «لاتنظروا الی کثره الصلوه و کثره الصیامهم و کثره الحج و کثره المعروف و طنطنتهم باللیل ولکن انظروا الی صدق الحدیث و اداء الامانت».

وی افزود: طنطنه که در تعبیر پیامبر است یعنی صدای مگس نه دَوی که برای نحل (زنبور)است و تفاوت دارد. پیامبر بر طنطنه تاکید دارد و حتی تاکید است آن که حتی در نیمه شب راز و نیاز می کند، آن را هم نگاه نکنید. به نماز، صیام و حج هم نگاه نکنید، آن که اصل است صدق حدیث و ادای امانت است.

رییس جمهوری تصریح کرد: در تمام رادیو و تلویزیون های اسلامی که ما این کلمه اسلامی بار سنگینی بر دوش ما می گذارد باید صدق حدیث و ادای امانت سرلوحه کار ما باشد تا همه به رسانه ما اعتماد کنند.

روحانی تاکید کرد: ما باید قلوب جهانیان را با رسانه هایی که سرعت عمل، صداقت، ادای امانت، ظرافت و دقت دارند، تصرف کنیم و خداوند هم ما را در این راه سخت یاری خواهد کرد.



*** ارتباطات بخش مهمی از قدرت ملی است


به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس جمهوری با بیان اینکه در مقطعی از زمان قرار داریم که بی تردید می توان آن را عصر ارتباطات نامید، تصریح کرد: قدرت ارتباطات در دنیای امروز بخش مهمی از قدرت ملی است و کشوری که بتواند ندا و صدای مردم خود را بهتر به جهانیان برساند و رابطه بهتری در میان اقشار و گروه های جامعه خود ایجاد کند، در کشور و منطقه بتواند ندای اکثریت باشد و همنوا با خواست فطرت انسانی باشد.

روحانی گفت: بی تردید خواست منطقی همه انسان ها منطبق با فرهنگ راستین اسلامی است که آن فرهنگ هم منطبق با فطرت انسانی است.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در این مقطع، بی تردید یکی از تقابل هایی که امروز وجود دارد تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است، آن هم بر سر هویت و به ویژه هویت نسل جوان ما.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: غرب تلاش می کند تا هویت جوامع انسانی را به سمت هویتی که خود می خواهد، شکل دهد.

وی یادآور شد: امروز قبل از آنکه تصرف سرزمین ها مورد نظر قدرتهای بزرگ جهانی باشد، تصرف اذهان و افکار جوامع مورد نظر قدرت ها است و بنابراین، اینجا جایی است که دنیای اسلام با همه توان برای حراست از فرهنگ و هویت اسلامی خود باید وارد عمل شود، هم در ابزار و هم در محتوا.



*** کسی که سریعتر خبر را به گوش جهانیان برساند، جهت دهنده افکار عمومی است

روحانی ادامه داد: ما نمی توانیم از مدرنترین ابزارهای فناوری فاصله بگیریم، نمی توانیم در سرعت، ظرافت و هنر تاثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: امروز هر کسی که سریعتر خبر را به گوش جهانیان می رساند، او جهت دهنده افکار عمومی در آن خبر است، خبرهای بعدی با هر تفسیر و تعبیری «انفعالی» خواهد بود. امروز آن خبری تاثیر گذار است که از ظرافت های هنری برخوردار باشد.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: تغییر ضمیر خودآگاه هنر نیست، تغییر ضمیر ناخودآگاه امروز هنر است.

روحانی گفت: رسانه هایی که غرب امروز از لحاظ ابزار و تجهیزات در اختیار دارد و از نظر فناوری و تاثیرگذاری برای ما نقطه ای است که امروز نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است تا از همه آن ابزارها و فناوری ها برخوردار شویم.



***ما از نظر محتوا از غرب جلوتر هستیم

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد:شاید آنها از نظر تجهیزات و فناوری قدمی از ما جلوتر باشند، اما خوشبختانه ما دارای محتوایی سرشار از هدایت هستیم و آن فرهنگ بلند اسلام و خاندان رسالت و اهل بیت است.

رییس جمهوری اظهار داشت: آن محتواست که می تواند بر ابزار قالب شود و بهترین تجربه آن انقلاب اسلامی بود . در انقلاب اسلامی ما ابزاری در اختیار نداشتیم. نه رادیو و نه تلویزیون در اختیار ما بود، حتی ابزار لازم برای چاپ انواع اعلامیه ها هم در اختیار ما نبود، چاپحانه هایی محدود با شرایط محدود.

رییس دولت یازدهم گفت: امام بود و نوار و ضبط صوتی که از نجف یا پاریس از طریق تلفن آن نوار به ایران منتقل می شد و در جای جای ایران زمین در ظرف 24 ساعت و کمتر از 48 ساعت منتشر می شد؛ ما از لحاظ ابزار بسیار ضعیف تر از جبهه مقابل بودیم اما از نظر محتوا توانستیم پیروز شویم.



*** اراده و ایمان ما در جنگ تحمیلی بر ابزار مدرن شرق و غرب پیروز شد

وی افزود: همان که بعدها غربی ها نوشتند ایرانی ها از ابزاری برخوردار بودند که ما از آن غافل بودیم، ابزار مسجد، هیئت و روحانیت و شبکه ارتباطی مردمی که ما از آن مطلع نبودیم.

روحانی تصریح کرد: ما در جنگ تحمیلی دربرابر نه تنها بعثیان بلکه همه دنیا که درمقابل ما بسیج شده بود، ابزار ما به اندازه ابزار متجاوزان نبود، اما اراده و ایمان ما بر ابزار مدرن شرق و غرب پیروز شد.



*** محتوای ارزشمند تولید کنیم می توانیم بر آنها که ابزار مدرن دارند، پیروز شویم


رییس جمهوری با بیان این که این ایام هم ایام گرامیداشت سوم خرداد و فتح و آزاد سازی خرمشهر است، گفت: این ایام، ایام پیروزی مقاومت بر اسراییل متجاوز هم است، در هر دو نبرد، ایمان و اراده بر ابزار مدرن پیروز شد.

روحانی افزود: این درس هایی است که به ما می دهد که اگر ما محتوای ارزشمند تولید کنیم حتی با ابزار متوسط می توانیم بر آن هایی که ابزار مدرن تر در اختیار دارند، پیروز شویم و اذهان و افکار نسل جوان خودمان را مجذوب فرهنگ بلند اسلام و اهل بیت قرار دهیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این روزها سالروز گرامی داشت بعثت نبی مکرم اسلام است، آن بعثتی که ندای حق بر همه بت ها و بت کده ها پیروز شد.

روحانی اضافه کرد: امروز نیز ما کاری جز ادامه بعثت نداریم که او هم شاهد بود، هم مبشر بود، هم نذیر بود، هم داعیا الی الله بود و هم سراج منیر بود و توانست همه بت ها را در هم کوبد و همه سنت های ناروا را از زندگی مردم دور کند و راه حق را مستقر کند.



*** غرب سلطه خود را در انحصاری کردن فناوری های مدرن می داند


رییس جمهوری اظهار داشت: امروز دعوای اصلی ما با غرب بر سر آن است که غرب می خواهد مصرف گرایی و لذت گرایی را در دنیای امروز به ویژه برای نسل جوان ما مسیر زندگی قرار دهد.

روحانی تصریح کرد: یعنی بت مصرف، بت لذت، بت تبختر(غرور و خودنمایی) غرب، بت بی عدالتی و تبعیضی که می خواهند در جهان بین مسلمانان و غیر مسلمان، جهان در حال توسعه و توسعه یافته برقرار کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: امروز دنیای غرب نمی خواهد که جهان اسلام در مسیر فناوری های مدرن قرار گیرد، آنها سلطه و تفوق خود را در انحصاری کردن فناوری های مدرن می دانند.

روحانی افزود: به همان دلیل هم به بهانه های مختلف می خواهند دنیای اسلام و جهان در حال توسعه را همیشه با فاصله ای چند ساله با دنیای به اصطلاح پیشرفته صنعتی خودشان قرار دهند.

رییس جمهوری تاکید کرد: این بت تبعیض باید شکسته شود، بت لذت گرایی باید شکسته شود و باید جای همه این بت ها، توحید بنشیند که اگر ما گوینده و عمل کننده لا اله الا الله باشیم، حتما فلاح و رستگاری در کنارش است که او گفته قولوا لا اله الا الله تفلحوا.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین