کد خبر: ۲۴۷۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶

امضا 10 سند توافق بین ایران و ترکیه همزمان با سفر روحانی به ترکیه

امضا اسناد همکاری بین دو کشور در زمینه گردشگری، سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت های مشترک از جمله حمل و نقل، انتقال و صادرات گاز، شهرک های صنعتی و مرزی و توسعه تجاری بسترساز فعالیت بخش خصوصی است
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مشاور وزیر و رییس دبیرخانه کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به ظرفیت های اقتصادی بین ایران و ترکیه به عنوان اقتصاد مکمل، همزمان با سفر رییس جمهوری به ترکیه، 10 سند توافق بین دو کشور امضا می شود.
 
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی محتشمی افزود: با توجه به اینکه کشور ترکیه خریدار عمده نفت، گاز و انرژی ایران است و ترانزیت کننده گاز ایران به اروپاست، این سفر می تواند نقش ویژه ای در بالا بردن مناسبات ایران و ترکیه داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: در این سفر که به دعوت رسمی و میزبانی ریاست جمهوری و دولت ترکیه انجام می شود؛ دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور در اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس ترکیه، در جمع شرکت های بخش خصوص دو کشور سخنرانی خواهد کرد.
 
محتشمی با اشاره به اینکه، امضا اسناد همکاری بین دو کشور در زمینه گردشگری، سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت های مشترک از جمله حمل و نقل، انتقال و صادرات گاز، شهرک های صنعتی و مرزی و توسعه تجاری بسترساز فعالیت بخش خصوصی است گفت: در این سفر بالغ بر 100 کشور و نماینده اتاق بازرگانی ایران حضور خواهند داشت.
 
وی با تاکید بر رفع موانع و بهره برداری حداکثری از این سفر، در ارتقاء روابط بین ایران و ترکیه افزود: در این سفر اسناد قابل توجهی در زمینه همکاری های سینمایی، مبادلات علمی، آموزشی، فرهنگی و جوانان، ورزش، گردشگری، فیلم و سینما امضا می شود و برنامه مبادلات فرهنگی دوره 2014 تا 2017 به امضا خواهد رسید.
 
رییس دبیرخانه کمیسیون های مشترک همکاری اقتصادی وزارت ارتباطات به امضا اسنادی در زمینه همکاری های مخابرات، پست، گمرک، استانداردسازی و موضوع مبارزه با خشونت و تروریسم اشاره کرد و ادامه داد: امضا این اسناد نشانه عزم و اراده و همچنین تمایل سیاسی دو کشور در جهت توسعه همکاری هاست.
 
وی استراتژی دولت تدبیر و امید را در توسعه روابط بین کشورهای همسایه از جمله ترکیه دانست و اظهار کرد: ترکیه به لحاظ داشتن مرزهای طولانی و مشترکات تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همچنین مراودات سیاسی و تجاری برای ایران اهمیت داشته و سفر رییس جمهوری، این مناسبات را گسترش خواهد داد.
 
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، ازدوغان نخست وزیر ترکیه جز اولین رهبرانی بود که در اسفند ماه سال گذشته در راس هیاتی از مقامات و وزرای دولت خود به تهران سفر کرد و طی این سفر، سند موافقت نامه ترجیهی که 20 سال بین دو کشور بلاتکلیف باقی مانده بود، به امضا رسید که خوشبختانه در دولت یازدهم، طی مراحل قانونی تصویب و آماده اجراست.
 
وی به سفر هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ترکیه اشاره کرد و افزود: در این سفر هماهنگی های لازم، در جهت تسهیل فرایندها، برای سفر رییس جمهوری کشورمان انجام شد.
 
محتشمی به تلاش های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این سفر به نفع منافع مشترک هر دو کشور خواهد بود و ضرورت اجتناب ناپذیر همسایگی، نزدیکی فرهنگی و سنت ها، بین ایران و ترکیه، زمینه ساز بسط و توسعه همکاری ها بین دو کشور و ملت است.
 
وی سند بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی در ایران را نقشه و راهنمای جامع همکاری ها با هدف رسیدن به جمع 30 میلیارد دلار(تا سال 2015) در روابط تجاری بین دو کشور دانست و گفت: با توجه به تشکیل شورای عالی همکاری دو کشور، رییس جمهوری 19 و 20 خرداد ماه جاری در راس هیاتی مرکب از هشت وزیر، معاونین رییس جمهوری، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مسوولان سازمان ها و نهادها و همچنین تعداد قابل توجهی از نمایندگان اتاق های بخش خصوصی به آنکارا سفر خواهد کرد و با آقایان عبدالله گل و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین