کد خبر: ۲۴۷۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹

انتخاب دولت يازدهم و اتفاقات خرداد در تاريخ انقلاب اسلامي

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضا سليماني - اگر چه از قديم گفته¬اند كه «هر روز، روز خداست»، امّا از آغاز آفرينش بشريت و بعدها از صدر اسلام و به تبع آن در تاريخ معاصر ايران اسلامي، روزها و ايّامي در تقويم¬ها هستند كه با مسمّاترين تعبير براي «نقطه عطف» به شمار مي¬روند.

اگر تاريخ انقلاب اسلامي را ورق بزنيم، شاهد اتفاقات مهمّي در ماه خرداد هستيم كه هركدام آنها به تنهايي براي تغيير مسير يا اصلاح امور و گاه براي غمي به وسعت همه جغرافياي ايران، در تاريخ اين سرزمين، مهم و سرنوشت سازند.

از پانزده خرداد 42 كه مبارزه مردم غيور ايران با رژيم وابسته پهلوي، علني و منجر به تبعيد امام عزيز شد، گرفته تا باز هم 14 خرداد كه اين بار هجرتي ديگر اتفاق افتاد.

از نقش سوّم خرداد در تاريخ دفاع مقدس گرفته كه با فتح خرمشهر، برگ زرّين ديگري در كتاب غيرتمندي مردم ثبت كرده تا دوّم خرداد سال 76 كه مردم ايران در اوج بمباران تبليغاتي دشمنان، مبني بر تشريفاتي بودن انتخابات در نظام اسلامي، چنان صحنه¬اي از حضور و شعور خلق كردند كه مغرضان انگشت تحيّر به دندان گرفتند و دوست و دشمن آن را تحسين كردند.

تازه¬ترين اتفاق اين ماه در تاريخ انقلاب اسلامي، انتخابات 24 خرداد سال 1392 بود كه اگر نگوييم فتح الفتوح نظام اسلامي در جنگ نرم دشمنان بود، خنثي كننده¬ يكي از جدّي¬ترين توطئه¬هاي دشمنان و اقدامات ناسنجيده دوستان نادان براي نا اميد كردن مردم از تداوم نهضت روحانيت و انقلاب اسلامي بود.

اكنون در آستانه سالگرد اين رويداد بزرگ سياسي در تاريخ ايران، خوب است نگاهي جامعه¬شناسانه به اتفاقات پيش و پس از 24 خرداد بيندازيم و براي ماندگاري در تاريخ يادآوري نماييم كه مردم فهيم و هوشيار ايران، در چه شرايط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و حتي اجتماعي پا به ميدان انتخابات گذاشتند!

نكته بارز اهميت انتخابات سال گذشته كه برخي هنوز در داخل نتيجه را باور نكرده و يا         نمي-خواهند باور كنند و به هر نحوي و هر بهانه¬اي درصدد انتقام گيري از مردم و جريان¬هاي بسيج كننده آراء آنها هستند و يا براي القاي عدم رغبت مردم به حضور در آن تلاش مي¬كنند، نامگذاري پارسال از سوي رهبر معظم انقلاب بود كه معمولاً جدّي¬ترين نياز جامعه را با توجه به شرايط داخلي و خارجي لحاظ مي¬نمايند و شاهد بوديم كه ايشان سال 92 را سال «حماسه سياسي» ناميده بودند.

حماسه سياسي تعريف خاص خودش را دارد و در جهاني كه همگان، حتي كشورهاي پادشاهي و ديكتاتورمآب، رأي مردم را به عنوان ميزان محبوبيت خود به رخ مي¬كشند، براي نظامي كه با عنوان «جمهوري اسلامي» شناخته مي¬شود، از ضرورت¬هاست، مخصوصاً در فضاي سال¬هاي قبل از 92 كه جرياني به عنوان دولت، بقا و دوام خود را بر غوغا سالاري و القاي اختلاف بين سطوح مختلف مردم و مسؤولان و ستيزبا دنيا و دشمن تراشي¬هاي كاذب مي¬ديد.

متأسفانه گروهي كم ظرفيت، وقتي احساس كردند به دليل سوءمديريت، دوران اقبال عمومي به آنان در حال افول است، با همه  ظرفيت رسانه¬اي و تبليغاتي خويش، مقابل مردم و دلسوزان واقعي نظام، صف كشيدند و آن قدر به دوام خود فكر مي¬كردند كه از ابتدايي¬ترين مسؤوليت¬هاي خويش به عنوان دولت كه ايجاد رونق اقتصادي و گسترش توليد و توسعه اشتغال بود، دست كشيده بودند و فكر مي¬كردند با واردات كالاهاي رنگارنگ و بنجُل خارجي و پرداخت ماهيانه يارانه و حتّي پرداخت عيدي به تك تك مردم و تصويب صدها طرح بدون كارشناسي براي نقاط مختلف كشور، مردم و مسؤولان محلي را با خود همراه مي¬كنند و تشديد دشمن تراشي¬هاي خارجي و چالش¬هاي بالقوه¬اي براي نظام ايجاد مي¬كنند و آنگاه به عنوان منجي بروز كرده و انتخابات را با نتيجه¬اي از پيش معلوم شده، زينتي براي خود مي¬نمايند.

امّا اتفاقات خردادماه، حتّي اگر ارتحال امام(ره) باشد، به تقدير الهي در جهت تحكيم پايه¬هاي نظام اسلامي است و در انتخابات پارسال، عظمت دست خدا را كه «فوق ايديهم» است در تصميم  سرنوشت¬ساز مردم ديديم كه چگونه انقلاب را به مسير درست خود برگرداند و نگاه دنيا را تغيير داد و در داخل هم به كساني كه پس از پيروزي براي انقلاب آرمان خواه! شده بودند و در دولت سابق مبارزين واقعي را گوشه¬نشين كرده بودند، نهيب هشدار دهنده داد كه «ولايتيون» دوران مبارزه را با «ولايت فقيه» زمان پيروزي هيچ سنخيتي نيست و اين را مردم در صندوق¬ها با زبان رساي رأي، فرياد زدند و دنيا هم شنيد و به اين صورت روزي ديگر بر عظمت روزهاي خرداد در تقويم انقلاب اسلامي ثبت شد.

اكنون پس از گذشت حدود يكسال از استقرار دولت «تدبير و اميد» كه به حق، اميد و آرامش را به اكثريت جامعه بازگردانده و البته اقليتي واخورده از اقبال مردم را نيز دلواپس كرده است، بايد آرزو كنيم كه اين دولت بتواند به اميد و اعتماد مجدد مردم، پاسخ درخور و شايسته دهد و شجاعانه براي تحقق وعده¬هايي كه به مردم داده است، تلاش و مجاهدت نمايد و در عرصة خارجي و داخلي بتواند گره¬هاي كور ايجاد شده توسط بي تدبيران را يكي پس از ديگري باز كند. بايد به دولتمردان، به ويژه تيم مذاكره كننده وزارت خارجه خسته نباشيد گفت و متذكر شد كه مواظب باشيد از خط اعتدال و عقلانيت خارج نشويد، چون مردم تا زماني با شما خواهند بود كه بر صراط مستقيم اعتدال گام بر مي¬داريد و نبايد اشتباه كرد كه دشمنان پركينه شما درصدد مچ¬گيري و انتقام سخت هستند. از تخريب¬ها و توهين¬هاي مستقيم و غيرمستقيم كه از تريبون¬هاي رسمي و غيررسمي اين روزها توسط دلواپسان به شما مي¬شود، نهراسيد و با اتكال به خدا و خلق خدا در راه عزت و سربلندي و آزادي ايران عزيز، مقتدرانه گام برداريد.

والسلام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین