کد خبر: ۲۴۷۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

زنگنه: پرداخت خسارت به کرسنت جوک است

خبرنگاران پیش از شروع جلسه رسمی وزرای اوپک اجازه دارند برای دقایقی سوالات‌شان را از وزرا بپرسند. دیروز بیشترین خبرنگاران دور میز وزرای نفت ایران و عربستان تجمع کرده بودند. بیژن زنگنه به سوالات انگلیسی، با زبان انگلیسی پاسخ می‌داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وقتی از زنگنه پرسیده شد که در یکساله وزارتش چه مقدار به تولید نفت ایران اضافه شده است، پاسخ داد: «از وقتی به وزارت نفت آمدم حدود 250 هزار بشکه در روز تولید نفت ایران اضافه شده است.» در میان سوالات، «دنیای اقتصاد» از زنگنه می‌پرسد:

 آقای وزیر به‌نظر شما مذاکرات ایران با 1+5 در موعد 6 ماهه به نتیجه خواهد رسید؟

این سوال را باید از دیپلمات‌های دو طرف بپرسید. من نمی‌توانم درباره زمان تفاهم اظهار نظر کنم.

 چنانچه مذاکرات تا آخر جولای به نتیجه نرسد آیا شما برنامه‌ریزی برای نحوه صادرات نفت کرده‌اید؟

ما همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم که تا هر جا می‌توانیم نفت تولید و صادر کنیم. حالا اگر توافق حاصل شود وضع مان بهتر خواهد شد. اگر هم تفاهم نشود ما دست بسته باقی نخواهیم ماند.

 شما پیش از این در تهران گفته بودید که به عدد یک میلیون بشکه که در توافق ژنو برای صادرات نفت ایران ذکر شده بود پایبند نخواهید ماند. چرا چنین موضعی گرفته اید؟

چون هیچ عددی برای صادرات نفت ایران در مذاکرات تفاهم نشده است و چون مبنای حقوقی ندارد به آن پایبند نیستیم.

 به‌نظر می‌رسد تهران و ریاض با سفر وزیر خارجه ایران به عربستان در پی بازسازی روابط خود هستند. شما چه اقداماتی برای بازسازی روابط نفتی با سعودی انجام خواهید داد؟

روابط نفتی ما با عربستان روابط بدی نیست. من هم در اجلاس قبلی اوپک با وزیر نفت عربستان دیدار کردم.

 اما در اجلاس قبل شما گفتید که حتی اگر قیمت نفت به 20 دلار هم برسد ایران تولید نفتش را افزایش می‌دهد و با افزایش تولید نفت ایران خواهان کاهش تولید کشورهایی شدید که در موقع تحریم ایران تولید نفتشان را افزایش داده‌اند. به شکلی به عربستان هشدار دادید.

این مساله مربوط به عربستان نبود. مربوط به کل ملت ایران بود. من روی حق ملت ایران تاکید کردم. الان هم روی آن تاکید می‌کنم.
      
هنگامی که وزیر نفت درباره سخنان اخیر محمد‌رضا نعمت زاده درباره خسارت وارده به ایران در پرونده کرسنت مورد سوال قرار گرفت چنین گفت: «این پرونده از قبل در هیات داوری بوده است. صحبت‌هایی که اخیرا شده صحبت‌های کاملا اشتباهی بود که از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی انجام شد.» بعد زنگنه لحنش را تندتر کرد: «این یک جوک است که ایران در وضعیتی قرار گیرد که بخواهد به کرسنت خسارت بدهد. طرف مقابل ما هیچ ادله قابل‌قبولی برای دریافت خسارت در اختیار ندارد.»

وزیر نفت سپس مسوولان کرسنت را مورد خطاب قرار داد: «من به آنها توصیه می‌کنم از این رویه‌هایی که تاکنون داشته‌اند فساد و اختلاف انگیزی بوده است، دست بردارند. چون این راه‌ها جواب نمی‌دهد.» وی درباره سرنوشت صادرات گاز به امارات گفت: «بنای ما این است که به امارات گاز بفروشیم، اما اگر صادرات انجام نشد این گاز را از میدان سلمان به سیری و بعد به عسلویه منتقل می‌کنیم.»

صحبت‌های زنگنه درباره کرسنت به همین جا ختم نشد. وقتی از او پرسیده شد که «آیا فکر می‌کنید بتوانید مدت زمان معینی را برای تفاهم با کرسنت مشخص کنید؟، پاسخ داد: «قصد ما یک تجارت سالم است. این جوک و خواب و خیال است که فکر کنند می‌توانند با بهانه‌های واهی از ایران خسارت بگیرند. ایران قدرت کافی را از نظر استدلال و مدارک حقوقی دارد و به کرسنت خسارتی تعلق نخواهد گرفت.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین