کد خبر: ۲۵۱۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
ادامه نگارش متن توافق جامع در سایه حضور وزیران خارجه 1+5

آغاز هشتمین روز مذاکرات ایران و 1+5

نگارش متن پیش نویس توافق جامع در هشتمین روز مذاکرات ایران و 1+5 از صبح چهارشنبه( به وقت محلی) با رایزنی عراقچی و اشمید از سر گرفته شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هشتمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صبح روز چهارشنبه در حالی با ادامه رایزنی‌های معاونان اشتون و ظریف دنبال می‌شود که منابع نزدیک به هیات‌های مذاکره کننده دو طرف از حضور برخی وزیران خارجه گروه 1+5 به ویژه جان کری وزیر خارجه آمریکا در اواخر هفته جاری در وین خبر می‌دهند.

یک منبع مطلع در هیات مذاکره‌ کننده ایران از احتمال پیوستن وزیران خارجه کشورهای 1+5 به مذاکرات در روزهای پایانی هفته جاری خبر داد.

وی به ایسنا گفت: احتمالا وزیران 1+5 اواخر هفته (جمعه، شنبه یا یک‌شنبه) برای کمک به گفت‌وگوها در راه رسیدن به توافق به وین سفر خواهند کرد، البته این حضور به معنای رسیدن به توافق نیست.

این منبع مطلع گفت: حضور وزیران برای کمک به رسیدن به توافق است و آنها در این مرحله پس از انجام گفت‌وگوهایی به کشورهای خود بازمی‌گردند و مذاکرات دوباره پس از آن ادامه خواهد یافت تا به توافق جامع دست یابیم.

به گزارش ایسنا، ششمین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در حالی وارد دومین هفته خود می‌شود که به گفته مقامات عالی‌رتبه کشور موضوعاتی از جمله ظرفیت غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و تاسیسات غنی‌سازی فردو محل مناقشه جدی دو طرف است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مساله بسیار مهم ظرفیت غنی‌سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به 10 هزار سو راضی کنند البته ابتدا از 500 سو و 1000 سو شروع کردند، که «10 هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، 190 هزار سو است.

هم‌چنین رییس سازمان انرژی اتمی سه‌شنبه شب درباره استفاده از نسل‌های جدید در روند اجرای توافق احتمالی جامع در آینده اظهار کرد: اصلا نیاز نیست درباره نسل‌ها صحبت کنیم، ما درباره میزان ظریفیت غنی‌سازی صحبت می‌کنیم که همان 190 هزار "سو"یی است که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان بیان کردند.

وی گفت که در آینده نه چندان دور نسل اول سانتریفیوژها کنار گذاشته می‌شود و این روند در یک چشم‌انداز 8 ساله انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، تاکید ایران بر دوره‌ای 8 ساله‌ که قرار است در این مدت نسل‌های قدیمی ایران مورد استفاده در سایت‌های غنی‌سازی قرار گیرد زمانی است که از نظر ایران برای اجرای توافق جامع مورد موافقت است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر روز سه‌شنبه با اشاره به یک هفته مذاکره اعلام کرد: این‌که بخواهم بگویم در این مدت توانسته‌ایم مشکلات اساسی را رفع کنیم، این اتفاق هنوز نیفتاده است اما بر روی متن، همکارانم به ویژه معاونان دو طرف کار قابل توجهی کرده‌اند.

وی گفت: من در پایان دور گذشته اظهار کردم که تعداد پرانتزها بیشتر از تعداد کلمات متن است، اما الان می‌توانیم بگوییم که شاید نزدیک به 50 درصد متن مورد توافق باشد که البته این به آن معنا نیست که ما روی نقاط اختلافی به نتیجه رسیده‌ایم.

ظریف افزود: شاید روی موضوعات مهم هنوز فاصله‌ها زیاد باشد اما دوستان ما لااقل توانسته‌اند متن‌ها را به هم نزدیک کنند تا تصمیم‌گیران سیاسی بدانند چند موضوع باقی مانده است تا روی آن موضوعات باید به نتیجه برسند.

وی با بیان این که هفته گذشته هفته پرکاری بود، گفت: هفته گذشته بسیار پرمحتوا بود ضمن آن که موفقیت، بسیار زیاد نبود اما این طور نیست که بگوییم هفته گذشته کاملا موفقیت آمیز نبوده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که 12 روز به پایان ضرب‌الاجل باقی مانده است، فکر می کند در این مدت بتوان به نتیجه رسید و همچنین اخبار حاکی از آن است که وزرای 5+1 اواخر همین هفته در وین حاضر خواهند شد، افزود: من احساس می کنم که اگر وزرای خارجه تصمیم بگیرند به وین بیایند برای رسیدگی به موضوعات نهایی نیست، بلکه برای این است که از آخرین تحولات اطلاع حاصل کنند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ضمن این که از آمدن آنها ما هنوز خبر قطعی هم نداریم و بعد از آمدن آنها مذاکرات ادامه خواهد داشت. به این خاطر که همان طور که شما هم گفتید 12 روز دیگر به پایان این دور از مذاکرات و ضرب‌الاجل 29 تیر زمان داریم و اگر وزرا بخواهند به وین سفر کنند برای آگاهی از آخرین تحولات است.

به گزارش ایسنا، ظریف ادامه داد: قبل از ورود آنها حتما مذاکرات بسیار فشرده‌ای خواهیم داشت و بعد از ترک وین از سوی آنها هم مذاکرات ادامه خواهد یافت تا این که نزدیک به روزهای آخر ببینیم کار ان‌شاءالله به توافق می‌رسد یا این که نیاز است تصمیم دیگری گرفته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین