کد خبر: ۲۵۲۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳

نجات افکار عمومی از برزخ «ممنوع ال...»ها

افکار عمومی چه وقت از برزخ «ممنوع ال...»ها نجات می یابد؟در نشست یکشنبه این هفته مجلس شورای اسلامی، چند نماینده در تذکری ـ که به گفته پورمحمدی، وزیر دادگستری چندان هم با حوزه فعالیت وزارتخانه وی در ارتباط نبود ـ خواستار اهتمام این وزارتخانه در اجرای حکم ممنوع التصویری و ممنوع البیان و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این نمایندگان دم از حکمی زدند که تاکنون مسئولان مربوطه درباره آن رسما چیزی نگفته و از هیچ مرجع رسمی هم اعلام نشده است. 

محمد اسماعیل کوثری یکی از امضا کنندگان این نامه درباره این تذکر گفته است، پیشتر نمایندگان مجلس این حکم را در صحن مجلس تصویب کردند و خواستار پیگیری و اجرای این مصوبه مجلس هستند، ولی سید محمد موسوی نژاد، یکی دیگر از نمایندگان امضاکننده این درخواست، روایت دیگری می گوید! 

وی می گوید: این موضوع مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و باید اجرایی شود؛ بنابراین، اگر این مصوبه لغو شده است، هم باید اعلام شود. 

موسوی نژاد با بیان اینکه این مصوبه تاکنون لغو نشده است، می افزاید: مصوبه ای مبنی بر لغو ممنوع التصویر بودن خاتمی ابلاغ نشده و ربطی هم به دولت قبل یا بعد ندارد و باید اجرا شود. اگر این دولت این مصوبه را لغو کرده، باید آن را اعلام کند و تا هنگامی که حکم مصوبه لغو نشده، حکم مصوبه پابرجاست. 

اما آنچه در اینجا مشخص می شود، تفاوت مشهودی در سخن دو نماینده امضاکننده این درخواست درباره مرجع صدور این حکم علیه خاتمی است؛ چنانچه یکی دم از صدور حکم بنا بر مصوبه مجلس و دیگری بنا بر مصوبه شورای امنیت ملی می زند. 

علی مطهری نیز در واکنش به این تذکر نمایندگان می گوید: بر پایه کدام حکم قضایی، آقای خاتمی ممنوع التصویر و ممنوع الخروج و ممنوع البیان شده است؟ ایشان در کدام دادگاه از خود دفاع کرده که بعد محکوم به این احکام شده باشد؟ 

مطهری با اشاره به برخی اظهارات درباره اینکه مبنای چنین تذکری، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، یادآور شد: شاید منظورشان مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد؛ در این صورت دو نکته قابل ذکر است؛ نخست اینکه این شورا تنها در شرایط بحران و اضطرار می تواند چنین احکامی ـ آن هم موقت ـ داشته باشد، زیرا احکام دائمی، نیازمند حکم قضایی است. 

این عضو هیأت نظارت بر مطبوعات ادامه داد: نکته دوم آنکه شورای عالی امنیت ملی، مصوبه ای مبنی بر ممنوع التصویری آقای خاتمی نداشته است. این موضوع چند بار در هیأت نظارت بر مطبوعات مورد بحث قرار گرفت و نتیجه این بود که مصوبه ای از طرف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص وجود ندارد و تنها در همان ایام دبیرخانه این شورا نامه ای در این موضوع فرستاده که مصوبه تلقی نمی شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه از حکم ممنوع الخروجی خاتمی خبری ندارد، گفت: حکم ممنوع البیانی آقای خاتمی نیز نخستین بار است به گوش من می خورد. بهتر بود این تذکردهندگان محترم، حکم ممنوع الحیاتی ایشان را هم ذکر می کردند تا خیال خودشان را راحت کرده باشند. 

در آخرین واکنش به این ماجرا هم در حساب توئیتری که منتسب به سید محمد خاتمی است، بدون اشاره به این ماجرا، واکنش غیر مستقیمی بیان شده و وعده «اندکی صبر سحر نزدیک است» مطرح شده است. 

به گزارش تابناک، به هر سوی آنچه در اوضاع کنونی کشور ضروری به نظر می رسد، ارائه نظر و تصمیم افراد سیاسی بنا بر واقعیات و قوانین است، زیرا اگر این اصل رعایت نشود، نه تنها کمکی به حل مشکلات نخواهد شد، بلکه باعث برخاستن غباری از شایعات و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی خواهد شد که این امر مطمئنا سلب اعتماد و اطمینان را از نهادهای مهم نظام در پی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین