کد خبر: ۲۵۲۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
از دستور ویژه به ظریف تا گفت‌‌وگوی تلفنی با سران کشورها

رایزنی‌های روحانی با مجامع بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل به غزه

رییس جمهوری کشورمان روز جمعه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در وین حضور دارد، از وی خواست تا همه امکانات جنبش عدم تعهد برای محکومیت و مقابله با جنایات صهیونیست ها در حمله نظامی بیرحمانه به نوار غزه به کار گرفته شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  حسن روحانی این دستور را علاوه بر تماس های تلفنی با برخی رییسان کشورهای موسس و تاثیرگذار جنبش غیرمتعهدها و رییس اتحادیه عرب و سایر کشورهای منطقه درباره ضرورت اقدام فوری مجامع بین المللی و از جمله کشورهای منطقه برای توقف حملات صهیونیست ها، صادر کرد.

رییس جمهوری با بیان ضرورت رسیدگی به وضعیت مردم در نوار غزه بویژه امدادرسانی به مجروحان، خانواده شهدا و کمک به افراد آواره در اثر تهاجم بیرحمانه رژیم صهیونیستی، به عنوان رییس جنبش عدم تعهد خواستار اقدامات لازم و فوری اعضای این جنبش در کنار شورای امنیت سازمان ملل متحد برای خاتمه کشتار و خونریزی مردم بیگناه فلسطین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی از وزیر خارجه خواست تمام توان غیرمتعهدها برای خاتمه فوری درگیری، ارسال کمک های انساندوستانه به مردم بی گناه فلسطین، امداد و رسیدگی به مجروحان، ارسال دارو و مواد غذایی و سایر اقدامات لازم به کار گرفته شده و زمینه برای اقدامات فوری شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه فراهم شود.

در گفت‌وگوی تلفنی با امیر کویت؛
روحانی خواستار اقدام مجامع بین‌المللی برای توقف فوری حملات به غزه شد

همچنین رئیس‌جمهور شامگاه جمعه در گفت وگوی تلفنی با امیر کویت، ضمن ابراز نگرانی شدید از تهاجم بی رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه، خواستار اقدامی فوری از سوی مجامع بین المللی و کشورهای منطقه بویژه سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب برای توقف حملات به غزه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت وگوی تلفنی با «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، دلیل این تماس تلفنی را نگرانی شدید از تهاجم بی رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه عنوان کرد.

روحانی گفت: ما احساس می کنیم زنان و کودکان و مردم بی دفاع غزه در این ماه مبارک رمضان در شرایط بسیار سختی قرار گرفته اند و محاصره مردم غزه در حال حاضر به گونه ای است که مردم از امکانات پزشکی و غذایی کاملاً محروم هستند.

رئیس جمهوری افزود: لازم است که یک اقدام فوری از سوی مجامع بین المللی و کشورهای منطقه، بخصوص از سوی سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب انجام گیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی، با مثبت برشمردن مواضع امیر کویت نسبت به مردم فلسطین، این مواضع را با توجه به ریاست امیر کویت بر اتحادیه عرب، مهم خواند و تأکید کرد: نیاز است که گام های فوری و جدی برداشته شود. ما نیز برای هر گونه تشریک مساعی برای دست یافتن به یک آتش بس فوری آمادگی داریم.

وی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مشارکت برای کمک به مردم فلسطین، بر ایجاد راهی برای رساندن کمک های پزشکی و مواد غذایی به مردم غزه تأکید کرد. 

روحانی گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا آتش خانمان سوزی که در منطقه ایجاد شده است زودتر خاموش شود. 

رئیس جمهوری با تأکید مجدد بر کمک رسانی به افراد مجروح و نیازمند در غزه، یادآور شد که در کنار مساله فلسطین، امروز در عراق و سوریه نیز شاهد نا امنی و کشتار هستیم.

روحانی با ابراز آمادگی کامل برای همکاری، خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه ایران برای تشریک مساعی در این زمینه با وزارت خارجه کویت در تماس خواهد بود.

«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز در این گفت وگوی تلفنی وضعیت فعلی فلسطین را برای همگان دردناک و تأسف بار دانست و گفت: وزیر امور خارجه را مأمور کردم با اتحادیه کشورهای عرب و سازمان ملل متحد ارتباط برقرار کند تا راهی برای حل و فصل این مشکل وحداقل برقراری آتش بس بیابند.

امیر کویت افزود: به جنابعالی اطمینان می دهم که احساس ما نسبت به مساله فلسطین همان احساسی است که همگان نسبت به آن داریم. در ارتباط با ارسال کمک ها به مردم غزه نیز در کویت کمک ها را جمع آوری کرده و برای ارسال آماده ‎ایم. همچنین برادران ما هم در کشورهای شورای همکاری نیز اقدام به ارسال کمک ها کرده اند.

وی خواستار توجه بیشتر رهبران عرب نسبت به موضوع غزه شد و افزود: متأسفانه آنچه در غزه روی می دهد بسیار دردآور و کشتار بی گناهان برای ما خیلی تأسف بار است. 

امیر کویت در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم امنیت در سراسر منطقه برقرار شود و توجه بین المللی به مسائل منطقه را شاهد باشیم.

روحانی در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری اندونزی:
رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که جهان در برابر جنایاتش تماشاگر است

 رییس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی با همتای اندونزیایی خود، شرایط غزه را فوق العاده حساس دانست و با تاکید بر ضرورت مشارکت و همکاری فعال کشورهای اسلامی و اعضای جنبش عدم تعهد مبنی بر توقف فاجعه در غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که جهان در برابر جنایات و اقدامات غیر انسانی اش سکوت می کند و تماشاگر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ روسای جمهور ایران و اندونزی در این مکالمه تلفنی درخصوص وضعیت غزه به رایزنی پرداخته و با ابراز نگرانی از فاجعه بزرگی که در غزه در حال وقوع است، بر ضرورت همکاری نزدیک با یکدیگر و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای توقف خشونت و جنگ علیه مردم غزه تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این تماس تلفنی با بیان اینکه فشارها و وحشی گری های فراوانی نسبت به زنان و کودکان و مردم بی دفاع فلسطین در حال وقوع است، اظهار داشت: در چنین شرایط فوق العاده ای که برای مردم مسلمان فلسطین پیش آمده همه کشورهای اسلامی باید از هرگونه توانی که دارند برای جلوگیری از تداوم فاجعه استفاده کنند. 

رییس جمهوری تلاش دسته جمعی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تجاوز و وحشی گیری رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: معتقدم صدای واحد کشورهای اسلامی می تواند متجاوزان را متوجه کند که ادامه تجاوز به نفع آنان نخواهد بود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: فلسطین همواره محور وحدت مسلمانان و هم زمان محور نگرانی جهان اسلام بوده است و اندونزی در طول دهه های گذشته از کشورهای مسلمانی بوده که از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده است.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها برای جلوگیری از ادامه وحشی گری رژیم صهیونیستی گفت: امیدوارم با تلاش همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای اسلامی جلوی این فاجعه بزرگ گرفته شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی، اندونزی را کشوری قدرتمند و دوست عنوان کرده و بر علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران بر تقویت هرچه بیشتر روابط با این کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.

رییس جمهوری اندونزی نیز در این مکالمه تلفنی با بیان اینکه، اندونزی هم درباره وضعیت غزه نگران و با دیدگاهها و نظرات دکتر روحانی در خصوص غزه موافق است، گفت: باید با همکاری یکدیگر اقداماتی انجام دهیم تا خشونت و جنگ در غزه هر چه زودتر متوقف شود و معتقدم شما به عنوان رییس جنبش عدم تعهد، می توانید رهبری این اقدام را بر عهده گرفته و با همکاری کشورهای منطقه به خشونت و جنگ در غزه خاتمه دهید.

سوسیلو بامبانگ یودهویونو تصریح کرد: اندونزی از ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد در انجام هرگونه اقدامی در این جهت و ایجاد وحدت بین مسلمانان ، به طور کامل حمایت می کند.


توسط دکتر روحانی و در سازمان ملل صادر شد؛
بیانیه رئیس جنبش عدم تعهد در خصوص تهاجم جنایتکارانه به نوار غزه

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه این جنبش، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته صهیونیستها علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه ای و بین المللی خواست تا در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک های انساندوستانه به مردم فلسطین عمل نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ متن کامل این بیانیه که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شد به این شرح است:

تهاجم گسترده نظامی به نوار غزه در روزهای گذشته از جمله حملات هوایی به منازل مسکونی شهروندان که تا کنون به کشته شدن دهها فلسطینی از جمله زنان و کودکان و زخمی شدن صدها تن انجامیده است، بار دیگر تراژدی غمناک ملت فلسطین و نقض آشکار اصول و قواعد مسلم حقوق بین الملل توسط صهیونیستها را به جهانیان یادآور شده است. اقدامات تجاوزکارانه اخیر، وضعیت بسیار نگران کننده و فاجعه آمیزی را بوجود آورده و صلح و امنیت منطقه ای و جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

حملات نظامی به نوار غزه، در شرایطی به وقوع می پیوندد که این منطقه همچنان به دلیل ادامه محاصره ظالمانه و غیرانسانی سالیان گذشته، وضعیت بغرنجی دارد و در نتیجه کمبود شدید امکانات بهداشتی و پزشکی، فلسطینیان حتی برای مداوای مجروحان حملات اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و بیم آن می رود با ادامه حملات و کمبود شدید امکانات انساندوستانه، شاهد وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی باشیم. ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد بحران گسترده انسانی در نوار غزه بر ضرورت ارائه کمکهای انساندوستانه فوری به مردم این منطقه تاکید می کنم.

اینجانب به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته، غیر قانونی و ضد انسانی علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه ای و بین المللی می خواهم در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمکهای انساندوستانه به مردم فلسطین، جلوگیری از تداوم اقدامات تجاوزکارانه و کشتار بیشتر مردم مظلوم فلسطین و تدارک مکانیسم موثر حقوقی بین المللی برای تعقیب و محاکمه جنایتکاران صهیونیست عمل نمایند.

ضمن ابراز نا امیدی عمیق از ناتوانی شورای امنیت در انجام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تجاوزات جاری، از اعضای این شورا می خواهم تا سریعا و بدون قید و شرط به وظایف شان در رابطه با خاتمه دادن به این به تجاوزات ظالمانه اقدام نمایند. 

دکتر حسن روحانی 
رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین