کد خبر: ۲۵۳۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷

بررسی آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا آغاز می‌شود

روند بررسی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا (۲۶ تیر) آغاز می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری گفت که بررسی آرا از سه هزار صندوق موجود در کابل که 15 درصد تمام آرا است، آغاز خواهد شد.

بررسی آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از گذشت ۲۴ ساعت از توافق دو نامزد این انتخابات، باید روز دوشنبه آغاز می شد اما این روند سه روز به تاخیر افتاد.

نامزدهای انتخاباتی افغانستان با میانجیگری جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای حل بحران انتخابات توافق کردند که تمامی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل مورد بررسی دوباره قرار بگیرد تا "آرای پاک از آرای ناپاک" جدا شود.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که آنها کار 'نظری و عملیاتی' روند بررسی آرا را بعد از توافق آغاز کرده بودند و کار 'عملی' آن را فردا آغاز خواهند کرد.

به گفته وی، روز گذشته برنامه عملیاتی برای روند بررسی آرا در کمیسیون مستقل انتخابات تصویب شده و به دو ستاد انتخاباتی فرستاده شده است.

این برنامه عملیاتی شامل نحوه انتقال صندوق‌های آرا از ولایات، چگونگی تامین امنیت آن و رسیدن صندوق ها به مرکز و بررسی آرا می‌شود.

به گفته نور انتقال صندوق های رای از ولایات به مرکز نیز سر از فردا آغاز خواهد شد که احتمالا تا 24 ژوئیه (دوم مرداد) طول خواهد کشید.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که انتقال صندوق های رای از سوی نیروهای امنیتی افغان، ناتو، ایساف و به همراهی نمایندگان دو ستاد انتخاباتی، سازمان ملل متحد و کمیسیون مستقل انتخابات انجام می شود.

به اساس برنامه عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات، بررسی کل آرای دور دوم انتخابات سه هفته را در برخواهد گرفت و بعدا نتایج نهایی از سوی این کمیسیون اعلام خواهد شد.

مجموعه کل آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 20هزار صندوق است که سه هزار صندوق آن اکنون در کابل موجود است و قرار است روند بررسی از آنها آغاز شود.

بررسی آرا در دو شیفت در هر روز انجام می شود و در هر شیفت قرار است 100 گروه کار کنند.

نور می گوید که باید در هر شیفت 100 نماینده از هر ستاد انتخاباتی و نمایندگان نهادهای ناظر بر روند بررسی آرا نظارت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین