کد خبر: ۲۵۳۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰

نگاهی به حوادث هوایی/ نظامیانی که هواپیمای مسافربری ساقط می‌کنند

سرنگونی پرواز ˈام.اچ 17ˈ هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین و ایرباس ایران به شماره 655 با 290 سرنشین توسط موشک از بدترین جنایاتی هوایی است که در طول تاریخ حوادث هوایی رقم خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرنگونی پرواز ˈام.اچ 17ˈ هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین و ایرباس ایران به شماره 655 با 290 سرنشین توسط موشک از بدترین جنایاتی هوایی است که در طول تاریخ حوادث هوایی رقم خورده است.
 
به گزارش ایرنا، هواپیمای بوئینگ 777 مالیزیا ایرلاین بعدازظهر پنجشنبه با 298 مسافر و خدمه پرواز براثر شلیک موشک در منطقه ˈشاختیورسکˈ در شرق اوکراین سرنگون شد و همه سرنشینان و خدمه آن کشته شدند.

ˈآنتون گراشنکوˈ مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد هواپیمای مسافربری مالزی را شبه نظامیان با یک موشک ˈبوکˈ در ارتفاع 10 هزار متری مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده اند.

سخنگوی جدایی طلبان جمهوری خودخوانده لوگانسک نیز مدعی شد این هواپیما را یک فروند جنگنده سوخو-25 نیروهای اوکراین سرنگون کرده است.

هواپیمای مسافربری ایرباس ایران به شماره 655 نیز با 290 سرنشین 12 تیر ماه سال 1367 توسط ناو جنگی وینسنس آمریکا هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

براثر این جنایت آمریکایی‌ها 253 مسافر ایرانی، 13 اماراتی، 10 هندی، شش پاکستان، شش یوگسلاو، یک فرانسوی و یک مسافر ایتالیایی کشته شدند.

نگاهی به تاریخ حوادث هوایی برای هواپیماهای مسافربری نشان می دهد حدود 10 هواپیما توسط شبه نظامیان و یا نظامیان کشورها به عمد و یا اشتباه مورد هدف قرار گرفته و صدها سرنشین آن ها کشته شده اند.

در تاریخ حوادث هوایی برای نخستین بار یک فروند هواپیمای مسافربری کوچک که بین بانکوک و هنگ کنگ در سال 1654 توسط نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق مورد اصابت قرار گرفت و هر 10 سرنشین آن کشته شدند.

یک فروند هواپیمای مسافربری دیگر نیز در سال 1955 در حریم هوایی بلغارستان مورد حمله دو فروند هواپیما قرار گرفت و سرنگون شد. براثر این حادثه نیز 58 نفر جان باختند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 لیبی ایرلاین نیز در سال 1973 مورد اصابت موشک های جنگنده های رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت و در صحرای سینا سقوط کرد.

این هواپیما از طرابلس عازم قاهره بود که دو جت جنگنده رژیم صهیونیستی آن را با 118 سرنشین سرنگون کردند. پنج نفر از این عمل تروریستی جان سالم به در بردند.

تاریخ حوادث هوایی نشان می دهد یک جنگنده سوخوی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز در سال 1978 یک فروند هواپیمای کره ای را در نزدیکی ˈمورمانسکˈ پس از نقض حریم هوایی شوروی سرنگون کرد.

مسافران این هواپیما به جز دو نفر به دلیل فرود اضطراری هواپیما بر روی یک دریاچه یخ زده جان سالم به در بردند.

ارتش آزادیبخش ملی زیمبابوه نیز در همین سال دو فروند هواپیما را توسط موشک های زمین به هوا مورد اصابت قرار داد.

59 مسافر این پروازها بر اثر سرنگونی آن ها کشته شدند و بقیه نیز توسط این افراد مسلح به قتل رسیدند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ کره جنوبی نیز در سال 1983 توسط جنگنده های اتحاد جماهیر شوروی در نزدیکی جزیره ساخالین مورد هدف قرار گرفت.

انحراف از مسیر و اشتباه خلبان باعث هدف قرار گرفتن این هواپیما شد و 269 مسافر آن کشته شدند.

هواپیمای مسافربری ایرباس ایران به شماره 655 که با 290 سرنشین در سال 1988 میلادی (12 تیر ماه سال 1367) از بندرعباس عازم دبی بود توسط موشک های سطح به هوا ناو جنگی وینسنس آمریکا هدف قرار گرفت و سرنگون شد. 

براثر این جنایت آمریکایی ها که پس از آن ˈویل راجرزˈ فرمانده ناو وینسنس مدال شجاعت گرفت تمام سرنشینان هواپیما کشته شدند.

مروری بر اطلاعات منتشر شده نشان می دهد نظامیان آمریکایی به جز سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایرانی دو بار دیگر نیز هواپیماهای مسافربری را هدف قرار داده اند.

براساس مستندات راداری و مشاهدات مردم، پرواز ˈتی.دبلیو.آ 800ˈ با 230 سرنشین در سال 1996 و در سواحل نیویورک توسط موشک‌های آمریکایی مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد.

هواپیمای مسافربری به شماره پرواز 93 که 11 سپتامبر سال 2001 در پنسیلوانیا آمریکا نیز سقوط کرد براساس مشاهدات عینی بر اثر شلیک یک موشک جنگنده سرنگون شد. 

براثر سرنگون شدن این بوئینگ صدها آمریکایی کشته شدند.

درپی ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی با 239 سرنشین در سال جاری میلادی (17 اسفند سال 92) نیز برخی رسانه ها و کارشناسان احتمال دادند این هواپیما توسط موشک های یک ناو آمریکایی مورد هدف قرار گرفته شده باشد.

تاکنون از سرنوشت این هواپیما اثری به دست نیامده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین