کد خبر: ۲۵۳۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
جوزف سرینسیونی، مدیر بنیاد پلاگارز:

باید به گفت‌وگوهای هسته ای با ایران امیدوار بود

اگر توافقی با ایران به دست نیاید آن‌گاه خبری از بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران و همچنین اعمال محدودیت دربارۀ آن نیز در کار نخواهد بود، گذشته از این‌ها رژیم تحریم‌ها نیز عملا در هم شکسته است و مطمئنا حتی با حملۀ نظامی نیز ایالات متحده قادر نخواهد بود برنامۀ هسته‌ای ایران را متوقف کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه USA TODAY آمریکا در مقاله‌ای به قلم جوزف سرینسیونی به بررسی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 پرداخته و این گفت‌وگوها را امیدوارکننده دانسته است، نویسنده همچنین از تصمیم‌گیرندگان آمریکا و نمایندگان کنگره خواسته که با درس گرفتن از گذشته و به ویژه نگاه به اقدامات رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در مورد روابط این کشور با اتحاد جماهیر شوروی سابق، فرصت پیش آمده برای دستیابی به یک توافق با ایران را غنیمت بشمارند.

نویسندۀ این مقاله، جوزف سرینسیونی، مدیر بنیاد پلاگارز (Ploughares Fund) است، این بنیاد در زمینۀ مقابله با تسلیحات هسته‌ای و همچنین حل بحران‌ها و منازعات بین‌المللی فعال است. سرینسیونی همچنین نویسنده چندین کتاب دربارۀ تسلیحات کشتار جمعی از جمله کتاب‌های ترس از بمب: تاریخچه و آیندۀ تسلیحات هسته‌ای (2007) و زرادخانه‌های کشنده: خطر بمب‌های هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی (2006) است.

نویسنده با مثبت دانستن تمدید طرح اقدام مشترک برای چهار ماه دیگر، از تصمیم‌گیرندگان و نمایندگان کنگره خواسته که فرصت مورد نیاز برای دستیابی به توافق نهایی را در اختیار مذاکره کنندگان بگذارند، چرا که او معتقد است، «ناکام ماندن گفت‌وگوها یک فاجعۀ واقعی‌ است، حال آنکه از سوی دیگر اگر آمریکا با حمایت متحدانش بتواند به توافقی نهایی با ایران دست یابد، هم می‌تواند امنیت ایالات متحده را بسیار بهبود دهد و هم می‌تواند گام‌های موثری برای دستیابی به ثبات در خاورمیانه بردارد.»

او معتقد است که توافق نهایی میان ایران و 1+5 در واقع آغاز راه است و برای ادامۀ این راه دراز نمایندگان کنگره باید از دوران ریگان و تقابل شوروی و آمریکا عبرت بگیرند. چرا که در آن زمان ریگان از فرصت به روی کار آمدن گورباچف به عنوان نقطۀ شروعی برای بهبود روابط واشنگتن و مسکو بهره گرفت.

اکنون نیز دولت حسن روحانی آشکارا با دولت پیشین ایران متفاوت است، روحانی در پی آن است که اقتصاد ایران که در اثر تحریم‌ها آسیب دیده را سریعا بازسازی کند و یکی از شروط این اقدام برقراری روابط مناسب و دستیابی به توافق است. همچنین روشن است که توافق هسته‌ای نخستین گام برای دستیابی به توافق با ایران در سایر زمینه‌ها از جمله مسائل عراق و افعانستان است.

نویسنده در ادامه می‌افزاید:آن‌چه در توافق نهایی اهمیت دارد و صلح‌آمیز بودن برنامۀ هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند، نه تعداد سانتریفیوژهای ایران بلکه تعداد بازرسی‌هایی است که از سوی آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. به قول معروف، همان‌طور که آقای ریگان گفت: «اعتماد ندارید! همه چیز را بسنجید.»

«چراکه اگر توافقی با ایران به دست نیاید آن‌گاه خبری از بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران و همچنین اعمال محدودیت دربارۀ آن نیز در کار نخواهد بود، گذشته از این‌ها رژیم تحریم‌ها نیز عملا در هم شکسته است و مطمئنا حتی با حملۀ نظامی نیز ایالات متحده قادر نخواهد بود برنامۀ هسته‌ای ایران را متوقف کند.»

نویسنده در پایان به زمانی که رونالد ریگان قصد داشت روابط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را بهبود بخشد اشاره می‌کند و یادآور می‌شود همان‌گونه که در آن زمان ریگان با مقاومت مخالفان سرسختی حتی در حزب خود رو به رو شد، اکنون نیز احتمالا جمهوریخواهان با توافق هسته‌ای به شدت مخالفت می‌کنند اما باید سخنان آقای ریگان را به یاد آورد که می‌گفت: «به نظرم حتی همان کسانی که بیشتر از همه مخالفت می‌کنند و حتی از تصور کردن رسیدن به توافق هم خودداری می‌کنند، در درونشان باور دارند که بدون توافق جنگ اجتناب ناپذیر است و باید از جنگ فرار کرد.» و بی‌شک این سخن دربارۀ بسیاری از مخالفان امروزی توافق هسته‌ای با ایران نیز صادق است.

به گزارش پایگاه خبری امید هسته‌ای ایرانیان،ریگان آنقدر هوشمند بود که قدر فرصتی که برای بهبود امنیت ایالات متحده به دست آمده بود را بداند، باید دید که آیا سناتورهایی که اینک کنگره را رهبری می‌کنند نیز به اندازۀ ریگان هوشمند هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین