کد خبر: ۲۵۵۲۸۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس:

برخی تصور می‌کنند زنان عامل فساد هستند

مخالفان و منتقدان همچنان بر طرح تفکیک جنسیتی می‌تازند. طرحی که شهردار تهران مبدع آن است، درصدد جداسازی محیط کارمندان زن و مرد در شهرداری تهران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس اجتماعی: آقای شهردار بعد از نامه‌نگاری با وزارت کار و رفاه و تعاون اجتماعی این وزارتخانه را به بی‌غیرتی دینی متهم کرد و با همین یک جمله تمام نقدها را بی‌پاسخ گذاشت.

به گزا‌ش آفتاب، محمد باقر قالیباف معتقد است که این کار را برای سلامت جامعه انجام داده است اما جامعه‌شناسان نظر دیگری دارند. دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس انجام این طرح را توهین آشکار به عفت زنان کارمند دانسته و به «آفتاب» می‌گوید: «آقای قالیباف با انجام این طرح به شخصیت و عفت زنان ایرانی توهین کرده است. برخی تصور می‌کنند زنان عامل فساد هستند و زمینه فساد اجتماعی را به وجود می‌آورند. اگر اینگونه است باید تمامی بین محیط‌های اجتماعی را دیوار بکشیم. آیا زنان و مردان ایرانی در شالیزارها و مزارع دوشادوشاش هم کار نمی‌کنند؟ من تصور می‌کنم این اقدام بیشتر از یک عمل فرهنگی، حاشیه‌سازی سیاسی ناموفقی است که البته سودی هم به وجه آقای شهردار نمی‌رساند».

قرائی‌مقدم افزود: «تحقیر جنسیتی بدترین تحقیری است که به زنان روا داشته می‌شود. تحقیری که زن را موجودی ناقص العقل و فاقد صلاحیت می‌داند که توانایی حفظ عفت و شرافت خود را نداشته و کس دیگری باید برای او تصمیم بگیرد و از او حفاظت کند و به او بگوید جای تو کجاست.»

قرائی‌مقدم عواقب تصمیمات اینچنینی را مخرب ارزیابی کرد و گفت: «آقای شهردار تحصیلات جامعه‌شناسی و یا روان‌شناسی ندارد و صرفاْ یک مدیر اجرایی است که بنا به دلایل سیاسی این کار را انجام داده است. تصمیمات یک شبه اینچنینی نه تنها اهانت به زنان است و به مرور زمان نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی را به وجود می‌آورد.»

قرائی‌مقدم افزود: «به آقایان توصیه می‌کنم اندکی تاریخ فعالیت‌های اجتماعی زنان در ایران را مطالعه کنند تا به درک درستی از فعالیت‌های زنان در عرصه اجتماع برسند. زنان ایرانی همواره اسوه تلاش بودند و سدهایی اینگونه هم نمی‌تواند مانع فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آن‌ها شود.»

بسیاری از منتقدان این طرح را نوعی تصفیه‌حساب سیاسی دانسته‌اند. صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی  دانشگاه تهران که در این طیف می‌گنجد در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف نوشت حتی اقشار و لایه‌های سنتی و مذهبی جامعه هم اعتقادی به صداقت و سلامت انگیزه‌های شما ندارند. برخلاف تصور و انتظارتان، این دست اقدامات و خوش‌خدمتی‌هایتان سرسوزنی تغییر در جایگاهتان در نزد اصولگرایان برایتان به دنبال نخواهد آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
مهدی
|
United States of America
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
150
71
آقا من موافق جدا کردن هستم چون واقعا کار کردن با خانم ها سخته ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
32
183
خدا را شکر یک نفر به این موضوع از این منظر نگاه کرد. واقعا این توهین آقای قالیباف از ذهن زنان هرگز پاک نمی شود. امیدوارم زنان در انتخابات جواب ایشان را بدهند. برای این توهین ایشان را به خدا واگذار می کنم. مادر مظلوم من، خاله هایم، مادر بزرگم و خودم در این اجتماع دوشا دوش مردان کار کرده ایم. هنگام بازگشت به خانه مایحتاج خانه را می خریم و به خانه می اوریم. وقتی به خانه می رسیم هنوز لباس در نیاورده به اشپزخانه می رویم. در حالیکه غذا می پزیم دیکته شب بجه ها را می گوییم و به درس های انان رسیدگی می کنیم. حقوق ماهانه را برای کمک خرج یا به همسر می دهیم یا اگر برای خودمان است، پس انداز می کنیم و خرج کلاس های اموزشی فرزندان یا خرید وسیله ای برای خانه می کنیم. آیا ما بنیاد خانواده را از هم پاشیدیم؟ واقعا این انصاف است که در ده چهارم انقلاب با زنان ایران اینطور برخورد شود؟ چه کسانی بنیان خانواده را در ایران تخریب کردند؟ آنهایی که تورم را رقم زدند، قیمت مسکن را آنقدر بالا بردند که بسیاری از خانواده های خانه دار هم دارند مستاجر می شوند. این چه فرا فکنی است که این اقای به اصطلاح اصول گرا می کند؟ این چه جفایی است که به زنان زحمت کش روا می دارید؟ این همه جوان تحصیلکرده ایرانی را چه کسی بزرگ کرده؟ مردان و زنان ایرانی هر دو با هم برای فرزندانشان زحمت می کشند. بسیاری از مردان ایرانی مثل همین پژوهشگر عزیز به این امر واقفند. آنهایی هم که نمی دانند، خدا بهشان بصیرت بدهد.
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
106
55
عزیزم زنان شمال در شالیزارها دوشا دوش شوهرانشون کار میکنن نه مردان دیگه.اصلا این دو قابل مقایسه نیست.باید قبول کنیم که ما هنوز فرهنگ کار کردن زنان رو نداریم و...
فیلسوف ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
16
100
...آقا من یک سوال اساسی داشتم. این طرح اگر "تفکیک جنسیتیه" پس چرا در صداوسیمای میلی از آن با"طرح تکریم زنان" یاد می کنند؟ ...خواهشمندیم یک نفر مستدل رفع شبهه کند و اینکه یادمان نرود شعار ما"دروغ ممنوع" بود.
ناشناس
|
Austria
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
51
109
اگر دقیقتر نگاه کنیم می بینیم که این طرح اهانت آشکاری به آقایان است. یعنی واقعا آقایان در جامعة ما اینقدر بی اخلاقند که با دیدن یک خانم دچار مفسده می شوند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین