کد خبر: ۲۵۵۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

آیا آرایش جدید سیاسی در کشور شکل می‌گیرد؟

برخی معتقدند لاریجانی به خاطر داشتن ذکاوت سیاسی متوجه شده است که در این دور از انتخابات مجلس، بزرگان احزاب مطرح کشور، از جمله اصلاح طلبان به طور حتم در انتخابات حاضر خواهند شد و این موضوع، ریاست مجلس را سخت تر خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: تشکیل حزب فراگیر توسط علی لاریجانی آنهم در میان تکثر احزاب اصولگرا، هر از چند گاهی در رسانه ‌ها به گوش می‌رسد حتی شنیده شده است کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان از جمله افرادی هستند که در حال ارزیابی مقدماتیِ تشکیل حزب توسط لاریجانی هستند.

به گزارش آفتاب، تشکیل  حزب فراگیر توسط علی لاریجانی به اندازه‌ای جدی شده که جلالی در مصاحبه‌ای می گوید: ایشان هم مشغول مطالعه بر روی این قضیه هستند و حرف ها و نظرها را می شنوند و فضا را بررسی می کنند اما اینکه تاکنون اقدامی به صورت عملی در این زمینه صورت گرفته باشد، چنین چیزی نیست.

اما با وجود تعدد احزاب اصولگرا در کشور، دلایل تشکیل حزب فراگیر از سوی رئیس مجلس چگونه می‌تواند ارزیابی گردد؟ و آیا اصولگرایان حضور فردی با خصوصیات لاریجانی را که  مورد قبول بسیاری از فعالین سیاسی جناح مقابل است خواهند پذیرفت؟

برخی از کارشناسان یکی از دلایل چنین تصمیمی از سوی لاریجانی را شکل گیری جریان ها و احزاب بسیار تندرو اصولگر می‌دانند که کنترل بر روی آنها سخت شده است،  گروههایی که حتی اصولگرایان معتدل و میانه رو را اصولگرا نمی‌دانند، لذا اعتقاد بر این است که لاریجانی با این کار قصد دارد تا همه طیف‌های اصولگرایی  سابقه دار را همانند اجماع اعتدال گرایان و اصلاح طلبان در زیر یک چتر جمع کند تا از تشتت آرا و تعدد لیست های  انتخاباتی حداقل، برای انتخابات مجلس جلوگیری شود.

از سوی دیگر برخی معتقدند لاریجانی به خاطر داشتن ذکاوت سیاسی متوجه شده است که در این دور از انتخابات مجلس، بزرگان احزاب مطرح کشور، از جمله اصلاح طلبان به طور حتم در انتخابات حاضر خواهند شد و این موضوع، ریاست مجلس را سخت تر خواهد کرد.

 در حقیقت طرفداران این نظریه معتقدند نبود رقیب قوی برای ریاست مجلس در سال های اخیر باعث شد لاریجانی با وجود تفکرات مختلف اصولگرایی لزومی به تشکیل حزب فراگیر نبیند اما زمزه‌های حاضر شدن چهره‌های سرشناس اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات آتی مجلس مانند علی اکبر ناطق نوری و محمد رضا عارف، لاریجانی را به سمتی هدایت کرده تا برای ریاست مجلس آینده، حزبی فراگیر تشکیل دهد.

اما عده‌ای دیگر دلیل چنین تصمیمی را در گذشت حبیب الله عسگر اولادی و وضعیت نا مشخص جسمانی آیت الله مهدوی کنی می‌دانند چراکه که یکی از آنها پدر معنوی غیر روحانی اصولگرایی شناخته می‌شد و دیگری پدر معنوی روحانی اصوگرایی، و در روزهای غیبت دو تن از سرشناس ترین رهبران اصولگرایی ممکن است این عناوین به دست کسانی برسد که شایستگی آنرا نداشته باشند لذا تحولات یک سال اخیر و برخی صدمات وارده به اصولگرایی منجر شده است تا لاریجانی تمایل به ایفای نقشی همچون نقش رهبران پیشین را در نزد حامیان این جریان فکری داشته باشد.
دلیل لاریجانی برای تاسیس چنین حزبی هرچه که باشد، پذیرش آن از سوی رقبا و احزاب اصولگرا اهمیت زیادی دارد. البته به نظر می رسد در شرایط کنونی، اصولگرایان برای رقابت با رقبای انتخاباتی از چنین تشکیلات فراگیری استقبال کنند و این تصمیم لاریجانی با مخالفت عمده‌ای از اصولگرایان مواجه نخواهد شد اما شاید در این میان، جریان های تندرو اصولگرا همچون پایداری و جمعیت ایثارگران حاضر نخواهند شد که زیر خیمه فراگیر لاریجانی وارد شوند همانطور که در سالهای گذشته نیز برای تمامی انتخابات، لیست های مختلف ارائه دادند.

پرتاب اشیاء مختلف در روز 22 بهمن سال 91  از طرف برخی گروه های منتسب به این جریانات، به لاریجانی در قم گواه این مدعا است لذا بدین ترتیب حتی با تشکیل حزب فراگیر از سوی رئیس مجلس، رقابت درون گروهی همچنان ادامه خواهد داشت. البته کاظم جلالی یکی از نزدیکترین افراد به رئیس مجلس نیز در مورد پذیرش وی از سوی اصوگرایان معتقد است اصولگرایان سنتی چندان مشکلی با حزب علی لاریجانی نخواهند داشت. وی می گوید: «من در کل فکر نمی کنم در بین اصولگرایان از لحاظ تشکیل حزب توسط آقای لاریجانی حساسیتی وجود داشته باشد و آنها از اینکه جریانات دیگری از اصولگرایی شکل بگیرد ناراحت شوند. به هر حال اینها همه در راستای تقویت جریان اصولگرایی است.»

اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نیز به احتمال فراوان از چنین حزب فراگیری اسقتبال خواهند کرد هر چند انسجام چنین تشکیلاتی رقابت را برای اصلاح طلبان مقداری دشوارتر خواهد کرد اما قرار گرفتن علی لاریجانی در راس این تشکیلات به عنوان فردی معقول و آشنا به قوائد بازی سیاسی، موضوع مهمی است که حتی گروه های مقابل را برای رقابت با وی ترغیب می کند.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین