کد خبر: ۲۵۶۱۳۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵

طرح شرط سنی برای ریاست مجلس خبرگان...

واژه کهولت سن بعد از کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از سوی برخی افراد، وارد ادبیات سیاسی ایران شد وحال با گذشت بیش از یک سال از آن انتخابات، این موضوع در حال تسری به تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: اخیرا یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به این سؤال که آیا شرط سنی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری مطرح است، یا نه؟ اظهار داشت: بنده چنین مسأله‌ای را شنیده‌ام و از سوی شورای نگهبان نیز تاکنون موردی مطرح نشده است، اما عقل حکم می‌کند کسی باید انتخاب شود که ضمن اعلمیت و اجتهاد توان انجام امور را داشته باشد.

به گزارش آفتاب، این سخنان در حالی مطرح شده که حال عمومی آیت الله مهدوی کنی رئیس فعلی مجلس خبرگان از 14 خرداد امسال به علت ضایعه مغزی بسیار نگران‌کننده است و به احتمال زیاد، رئیس مجس خبرگان در نشست بعدی یا نشست آخر سال مجلس خبرگان تغییر خواهد کرد.

این در حالی است که وی قبلا اظهار داشته بود که ما در خبرگان هر دوره به زور از آیت‌الله مشکینی می‌خواستیم کاندیدا شوند و یا از رئیس فعلی خبرگان آیت‌الله مهدوی کنی که امیدواریم خداوند عافیت به ایشان عنایت کند به جد التماس می‌کردیم که بیایند و خبرگان چنین جایگاهی دارد.

در این میان، آیت الله کنی از سال 89 تا کنون رئیس مجلس خبرگان رهبری (از 79 سالگی تا 83 سالگی) بوده و آیت الله مشگینی نیز تا سن 86 سالگی عضو مجلس خبرگان بوده اند. از طرف دیگر، مطرح شد که شورای نگهبان نیز در مورد شرط سنی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری، موردی را مطرح نکرده است که البته شورای نگهبان تنها مسئول احراز صلاحیت و نظارت بر انتخابات است و در اصل 108 قانون اساسی به صراحت آمده است که هرگونه تغییر در قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیّت انتخاب آن ها و آیین نامه داخلی جلسات آنان بعد از دور اول، در صلاحیت اعضا مستقر مجلس خبرگان است.

نکته دیگر در مورد این سخنان اینکه اگر بخواهیم سن نمایندگان فعلی مجلس خبرگان را در انتخابات سال 94 بررسی کنیم  22 نفر از آنها بین 70 تا 80 سال و 27 نفر از آنها 80 سال به بالا خواهند بود این در شرایطی است که بر فرض اگر اشخاص بالای 70 سال نتوانند رئیس مجلس خبرگان شوند پس 49 نفر از اعضا کنونی نمی‌تواننند بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزنند اما بر طبق قانون هر یک از اعضا مجلس خبرگان می‌تواند کاندیدای ریاست مجلس شود.

در حقیقت واژه کهولت سن بعد از کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از سوی برخی افراد، وارد ادبیات سیاسی ایران شد وحال با گذشت بیش از یک سال از آن انتخابات، این موضوع در حال تسری به تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری است. آنگونه که حتی چندی پیش یکی از فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: «شورای نگهبان در تائید صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ‌کهولت سن‌ و ‌شرایط ذهنی‌ آن‌ها نیز توجه خواهد کرد و در انتخابات مراقب خواهد بود...»

شاید طرح چنین مطالبی را بتوان نوعی تاکتیک انتخاباتی دانست که می‌تواند افراد خاصی را نشان گیرد. به هر حال پس از انتخابات ریاست جمهوری 92 این بار نیز باید منتظر انتخاباتی تاثیرگذار در صحنه سیاسی ایران عزیز باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
2
31
ببینید سن احمد خاتمی چند است همان سن را انتخاب کنید . وای برما ببینید چقدر قانون را دور می زنیدمردم میفهمند ولی برای حفظ نظام رعایت می کنند شماهم یکم رعایت کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
3
15
شرط سني : حداقل 90 سال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
2
16
همون بلایی که که در انتخابات ریاست جمهوری سرشون اومد تو انتخابات خبرگان هم نسیبشان خواهد شد و چهره‌های معتدل در صورت رد صلاحیت بزرگان جایگزین آنها خواهند شد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین