کد خبر: ۲۵۶۲۶۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸

7 حقیقت ناگفته درباره روغن پالم

مشکل اصلی روغن پالم، وجود 50 درصد چربی اشباع در آن است. برخی شرکت‌ها با تبلیغ در مورد استفاده نکردن از روغن پالم، از انواع دیگر چربی اشباع استفاده می‌کنند. مثلاً روغن نارگیل بیش از 90 درصد چربی اشباع دارد. یا برخی شرکت‌ها با استفاده نکردن از روغن پالم، از روغن‌های ترانس استفاده می‌کنند. این ترفند در دهه 1990 در آمریکا رایج شد
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اقتصادنیوز نوشت: بعد از اخبار مربوط به آمیختگی روغن پالم با محصولات لبنی پرچرب، توجه ویژه‌ای به مصرف این روغن صورت گرفت. چنانکه برخی از مضرات آن سخن گفتند و برخی دیگر از دست‌های پشت پرده واردات آن نوشتند. فارغ از اینکه براساس استانداردهای ملی آمیختن روغن پالم تنها با هشت محصول لبنی مجاز است و در نتیجه آمیختن آن با شیر پرچرب و بسیاری محصولات لبنی (که جزء هشت محصول مذکور نیستند) نوعی تخلف و تقلب محسوب می‌شود، سوال اینجاست که آیا واقعاً روغن پالم همان‌قدر که به نظر می‌رسد مضر است؟

1) پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان: روغن پالم (که از میوه درخت نخل روغنی به دست می‌آید)، پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان است. از مجموع 183.9میلیون تن روغن گیاهی مصرفی در جهان در سال 2012، معادل 52.1میلیون تن را روغن پالم تشکیل داده است.

2) مصرف بالا در کشورهای توسعه‌یافته: برخلاف آنچه که تصور می‌شود، الزاماً کشورهای کمترتوسعه یافته نیستند که روغن پالم مصرف می‌کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان روغن پالم در جهان هستند. سرانه مصرف روغن پالم در آمریکا 55 کیلوگرم و در اتحادیه اروپا 60 کیلوگرم در سال است. متوسط این رقم در کل جهان حدود 26 کیلوگرم است. البته لازم به ذکر است سرانه مصرف روغن پالم در ایران هم نسبتاً بالاست که در مورد انواع دیگر روغن و همین‌طور مواد غذایی زیان‌آوری مثل نمک و شکر هم اوضاع تفاوتی ندارد.

3) ممنوع نبودن روغن پالم: هیچ قانون و مقرراتی در آمریکا (که قوانین بهداشتی سختگیرانه‌ای دارد) علیه استفاده از روغن پالم وجود ندارد. حتی قوانین در مورد اطلاع‌رسانی پیرامون روغن‌های غیراشباع ترانس باعث شده است مصرف روغن پالم در این کشور افزایش یابد. اتحادیه اروپا نیز محدودیتی در این زمینه وضع نکرده است و از پایان امسال شرکت‌ها موظف هستند نام روغن‌های مورد استفاده را روی محصول خود درج کنند. باوجود این گفته می‌شود برخی کشورها در این زمینه محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند.

4) ترانس مضر: روغن پالم همچون انواع دیگر روغن مضراتی دارد، اما در مجموع مضرات آن در مقابل روغن‌هایی مثل ترانس کمتر است. مطالعات پزشکی نشان داده است خطرناک‌ترین روغن مصرفی خانوارها، که موجب کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد می‌شوند، روغن‌های غیراشباع با شکل فرمولی ترانس هستند که اصطلاحاً به آنها روغن ترانس گفته می‌شود. باتوجه به اثبات زیان آور بودن این روغن‌ها و تاثیرات منفی آنها بر سلامتی قلب، محدودیت‌ها و قوانین متعددی در مورد آنها وضع شده است. به عنوان مثال از سال 2006 شرکت‌های آمریکایی موظف هستند در مورد استفاده از روغن ترانس اطلاع‌رسانی کنند. روغن ترانس حاصل فرآوری صورت گرفته بر روی روغن‌های معمولی است که در بیسکویت و شیرینی و انواع روغن‌های جامد هیدروژنه استفاده وجود دارد.

5) هیولای پالم: مشکل اصلی روغن پالم، وجود 50 درصد چربی اشباع در آن است. برخی شرکت‌ها با تبلیغ در مورد استفاده نکردن از روغن پالم، از انواع دیگر چربی اشباع استفاده می‌کنند. مثلاً روغن نارگیل بیش از 90 درصد چربی اشباع دارد. یا برخی شرکت‌ها با استفاده نکردن از روغن پالم، از روغن‌های ترانس استفاده می‌کنند. این ترفند در دهه 1990 در آمریکا رایج شد. در آن زمان (همچون هفته‌های اخیر ایران) تبلیغات وسیعی علیه روغن پالم ایجاد شد و برخی شرکت‌ها با هدف گمراهی، از برچسب «فاقد روغن پالم» استفاده می‌کردند. اداره غذا و داروی آمریکا به خاطر این گمراه‌کنندگی، استفاده از برچسب مذکور را ممنوع کرد و به شرکت‌ها اخطار داد.

6) فواید پالم: روغن پالم همچون انواع دیگر روغن گیاهی، کلسترول ندارد. فاقد چربی ترانس است. از برخی انواع ویتامین E یعنی «توکوترینول» غنی است که شواهدی مبنی بر تاثیر مثبت آنها در جلوگیری از لختگی و انسداد عروق کاهش آسیب مغزی پس از سکته وجود دارد. در مقابل اکسایش مقاوم و در دمای اتاق جامد است. همین موارد باعث شده است مصرف آن نسبت به روغن ترانس توصیه شود.

7) ترتیب مضر بودن روغن‌ها: آنچه که گفته شد به هیچ عنوان به معنی مفید بودن و بی‌ضرر بودن روغن پالم نیست. به طور کلی باید این ترتیب را در زیان‌آور بودن روغن رعایت کرد:
1- روغن ترانس (زیان‌آورترین روغن شامل روغن‌های نباتی جامد در مقیاس خانگی و انواع کیک و شیرینی در مقیاس بزرگ)
2- روغن اشباع (از جمله روغن پالم که در مقیاس بزرگ برای پختن انواع محصولات یا تولید برخی محصولات لبنی مصرف می‌شود)
3- روغن‌های مایع طبیعی و امگا 3 (کم‌زیان‌ترین روغن‌ها و از جمله روغن زیتون و بادام زمینی)

بنابراین روغن پالم در مقایسه با روغن‌های مایع طبیعی زیان‌آور است و باید مصرف آن به شدت محدود شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
4
9
گویا نویسنده مقاله سهامدار است و از روغن پالم عایدات دارد !!!!
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
2
ممنون از اطلاع رسانی به موقع
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
1
3
جعل بلاخره مانفهمیدیم چه روغنی خوبه چی بد
کاوه ابری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
2
1
به نظر من به جای اینکه بگوییم روغن پالم بد است یا مسئولان معتمد وزارت بهداشت بگویند که کدام مارک روغن سرخ کردنی بخریم.
نگين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
6
سلام
من دانشجو رشته صنايع غذاييم
همونطور كه امار ميگه درصد خيلي زيادي از سرطان
مربوط به تغذيه ما ايرانياس
اگر بخوام روغن معرفي كنم روغن زيتونه اما به علت تقلبات فراوان خالص پيدا ميشه اما به سختي
بهتره جاي پالم روغن كلزا استفاده كنيم
روغن كنجد و ذرت هم خوب نيست به علت داشتن ا سري تركيبات باعث افسردگي ميشود.و اسيد چرب مطلوب ما رو براي بدن تهيه نميكنه
اگر از روغ پالم براي سرخ كردن استفاده ميكنين تايم سرخ كردن رو كم كنين روغن وقتي سياه ميشه وقتي بو ميده اين تغيير رنگ و تغيير بو از نشانه هاي خداونده كه به ما ميگه اين تركيب فاسد شده اكسيد شده ! اين تغييرات رو جدي بگيريد
تا اونجا كه ميتونين سرخ كردم رو از سيستم غذايي حذف كنين
بهتره اب پز كنين با چاشني طعم بدين
من وطيفه خودم ميدونم به عنوان ا دانشجو اين صنعت
نگران مردم سرزمينم باشم و اگاهشون كنم
سلیمان اه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
1
5
سلام
بابا نخرید، این اشغالها رو نخرید ..............................
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
3
0
سلام . به جای این کاربرید جلو وارداتشوبگیرید که 60 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته وکشور مالزی نمایندگی شو اورده توایران
شعیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
5
2
احمقانه ترین دفاع از روغن پالم خخخخخخ
یکی از دلایلشون اینه که اروپا و آمریکا دارن ازش استفاده میکنن پس ضرری نداره!!! اجمق چه ربطی داره؟ شاید اونا بخوان مردمشون رو بکشن؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
0
3
دوستان .بنده سوپر مارکت دارم.جدیدا روغن بدون پالم اویلا اومده که یه تقلب بزرگه. اصلا بدون پالم نمیشه.
قلمعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
2
بنده در یک شرکت تولید روغنهای خوراکی کار میکنم خیلی چیزاااا دیدم ..... مسعول کنترل کیفی ما میگه آقا این روغن اسیدیته بالا داره پراکسیدش بالاست ولی از ترس اخراجش به دستور مدیر کارخونه اسید رو میزنه 2/. ..............تو صنعت ما ازین خبراست هموطناااااااا .............اینا همه کشکه ...... کدوم وزارت بهداشت ... کدوم استاندارد ...... همشون .......
ffm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
5
با سلام البته جسارتا کلزا تغییر زنتیکی یافته است که اون هم خیلی مضره. ذرت و سویا هم فکر کنم همینطور البته مطمئن نیستم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
4
اقا بمیریم بهتر نیست؟!.... استرس مصرف این روغنا از ضررات خودشون خیلی بیش تره:(
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
0
پول می دیم به جاش سرطان میدن هرکس به ما رحم نمی کنه خدا خودش را درگیر کنه انشاالله
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین