کد خبر: ۲۵۶۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
رئیس هیات مدیره خانه سینما:

هیچ پول کلانی به خانه سینما داده نشده/ صندوق هنرمندان برای هنرمندان بیکار فکر می‌کند

با تاسیس صندوق؛ سینماگرانی که از بیکاری رنج می‌برند یا به دلیل مسائل مختلف ازجمله بیماری، سانحه یا از کارافتادگی نمی‌توانند در سینما فعالیت کنند مشمول بیمه‌ی بیکاری قرار می‌گیرند و تا سه سال حقوق دریافت خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وضعیت بیکاری هنرمندان سینما و عدم تامین معیشت آن‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون هیچ راهکار اساسی برای حل مشکلات بیکاری هنرمندان سینما پیش‌بینی نشده است. پس از آنکه زندگی ثریا حکمت؛ بازیگر سینما در گوشه‌ی خیابان به دلیل مشکلات مالی رسانه‌ای شد؛ بسیاری از هنرمندان از خود پرسیدند آیا ممکن چنین سرنوشتی در انتظار ما هم باشد. هرچند ماجرای خانم حکمت ازسوی سازمان رسانه‌ای تا حدودی مرتفع شد اما باید برای حل مشکل معیشیتی سینماگران فکر اساسی کرد. این چیزی‌ست که فرهاد توحیدی هم به آن معترف است و می‌گوید خانه‌سینما دست به کار شده تا راهکاری بیندیشد. چه باید کرد و از کجا شروع کرد؟

رئیس هیات مدیره خانه سینما در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ در پاسخ به برخی شایعات پیرامون اینکه گفته می‌شود خانه سینما مبالغ کلانی را برای حل مشکلات معیشتی هنرمندان دریافت کرده؛ می‌گوید: هرگز این ماجرا صحت ندارد. هیچ پول کلانی برای هیچ موضوعی به خانه سینما در دو سال اخیر داده نشده و حتی ما نتوانسته‌ایم یک حامی تبلیغاتی و اسپانسر برای برنامه‌های خانه سینما و شانزدهمین جشن سینمای ایران فراهم کنیم.

توحیدی می‌افزاید: اگر کسی مدعی است که خانه سینما پول‌های زیادی گرفته؛ مدارک خود را ارائه کند و گفته‌ی خود را اثبات کند. آنچه خانه سینما دریافت کرده؛ رقمی حدود ۶۰۰ میلیون تومان در دو سال اخیر آنهم برای کارهایی است که پیش از این انجام داده و برای بدهی‌هایی است که در سال‌های گذشته بر دوش خانه سینما بوده است.

او می‌گوید: هنوز وزارت ارشاد و سازمان سینمایی خود؛ بودجه‌ای را که باید دریافت می‌کردند؛ دریافت نکردند. آنها خودشان گرفتاری‌های مالی دارند.

توحیدی می‌گوید: قطعا اعضای خانه سینما و در راس آن هیات مدیره اولویت اول خود را رسیدگی به وضع اهالی سینما و همکاران خود می‌دانند. در این ماجرا هم کسانی که به دلایل مختلف بیکار شده‌اند و از بیکاری آسیب دیده‌اند؛ در اولویت هستند. این مساله به اندازه‌ای برای خانه سینما مهم است که حتی بر برگزاری جشن سینما اولویت دارد اما برای حل این مشکل باید راهکارهای ماندگار و اساسی طراحی شود.

توحیدی می‌گوید: اینکه بودجه‌ای بیاید و در طول سال یا هنگام نوروز به سینماگران کارت هدیه‌های ۶۰۰ هزار تومانی یا سبد کالا داده شود؛ هرچند مطلوب است اما درمان نهایی مشکلات معیشتی و بیکاری هنرمندان نیست و فقط می‌تواند مسکنی بر دردهای آن‌ها باشد.

رئیس کمیته منزلت اجتماعی سینماگران؛ یکی از راهکارهای حل مشکلات معیشتی هنرمندان را در راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری خلاصه می‌داند. موضوعی که خانه سینما آن را از سال‌ها قبل پییگری می‌کرد و در دولت جدید و با همکاری وزارت ارشاد امید می‌رود به نتیجه برسد.

به گفته‌ی توحیدی؛ طرح اولیه این صندوق نوشته شده و به زودی نسخه نهایی اساسنامه‌ی آن آماده می‌شود و در جلسه شورای عالی سینما مطرح و با رئیس جمهور در میان گذاشته خواهد شد.

توحیدی می‌گوید: با تاسیس این صندوق سینماگرانی که از بیکاری رنج می‌برند یا به دلیل مسائل مختلف ازجمله بیماری، سانحه یا از کارافتادگی نمی‌توانند در سینما فعالیت کنند مشمول بیمه‌ی بیکاری قرار می‌گیرند و تا سه سال حقوق دریافت خواهند کرد.

براساس طرح این صندوق؛ سینماگران بیکار هر سال حداقل ۸۰ درصد پایه حقوقی که وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی در ابتدای سال تعیین می‌کند را به صورت ماهیانه دریافت کنند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما می‌گوید: صندوق بیمه بیکاری سینماگران قطعا یک هویت مستقل خواهد داشت و هنرمندان در آن براساس شماره نظام صنفی و سینمایی عضو خواهند شد.

به گفته‌ی او؛ به محض آماده شدن اساسنامه‌ی صندوق و تصویب آن به شورای عالی سینما ارائه شده و در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

توحیدی درباره زمان نهایی شدن اساسنامه این صندوق هم می‌گوید: تلاش داریم تا قبل از اینکه عمر فعالیت هیات مدیره خانه سینما به پایان برسد؛ کارهای اجرایی این صندوق به مرحله نهایی رسیده باشد.

تاکید او این است که؛ اگر موارد بحرانی همچون مساله خانم حکمت به وجود بیاید قطعا خانه سینما آن را از طریق راهکارهای قانونی دوستان، سازمان سینمایی و افراد خیر پیگیری می‌کند. زیرا به گفته‌ی او؛ همه‌ی هم و غم اعضای خانه سینما؛ رفع مشکل معیشتی سینماگران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین