کد خبر: ۲۵۶۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰

دور جدید ماراتن حمله «تخریب‌گران خاص» به رییس‌جمهور

«تخریب گران خاص» سخنان تازه حسن روحانی را «نادیده گرفتن حقوق مخالفان از طرف دولت» توصیف کردند، در حالیکه دولت یازدهم در طول کمتر از یک سال عمر، با ماراتن تخریبی و جنجال سازی این گروه مواجه بوده که آزادانه و با استفاده از تمامی رسانه ها وتریبون های در اختیار به صورت گسترده مطرح می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سخنان تازه حسن روحانی در نقد برخی رفتارهای کارشکنانه علیه دولت، به دستاویزی برای برخی تبدیل شده و به این بهانه رییس جمهوری را آماج هجمه هتاکانه، تند و غیر منصفانه قرار داده‌اند. 

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، سخنان روز دوشنبه حسن روحانی در جمع روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور، در بردارنده واژگان، کنایه ها و تمثیل هایی بود که نارضایتی شدید رییس جمهوری از بهانه جویی ها و تخریب های غیرمنصفانه در مورد گفت و گوهای هسته ای را آشکار می کرد. 

هر چند برخی بر آن شدند تا صراحت رییس جمهوری در برابر بهانه جویی های یاد شده را دلیل کاربرد این ادبیات قلمداد کنند، اما «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس جمهوری تاکید کرد که روحانی عصبانی نبوده و تنها مواضع خود را صریح بیان کرده است. 

در حالی که امروز، بسیاری از جراید و مطبوعات کشور پس از گذشت دو روز از این سخنان، در تیتر اصلی خود به موضوع ها و اخبار مهم روز همچون برگزاری همایش «خروج از رکود اقتصادی»، استیضاح وزیر علوم، فاجعه انسانی در عراق، افشاگری های تازه از تخلفات مالی دولت پیشین و ... اشاره کردند، برخی روزنامه ها نیز کوشیدند همچنان تنور حمله غیر منصفانه خود به روحانی را گرم نگاه دارند. 

یک روزنامه خاص به عنوان سرسلسله مطبوعاتی هجوم به دولت، با تیتری درشت به سخنان روز دوشنبه روحانی پرداخت و همچون سه شنبه به مرثیه سرایی درباره سخنان روحانی نشست. 

در این میان، استناد این روزنامه به سخنان انتقادآمیز برخی چهره های دانشگاهی که تا پیش از این مخالف و معاند نظام تلقی می شدند، قابل تامل می نماید. 

برخی نمایندگان مجلس که مواضع و رویکردهای سیاسی آنان در سال های گذشته مصداق تمثیل «یک بام و دو هوا» بود نیز با سخنانی از جنس ادبیات همیشگی خود کوشیدند تا همین رویه را دنبال کنند.

یکی از این دست اظهارنظرها، همسنجی رییس جمهوری با «شاه» از سوی یکی از این چهره های جنجالی مجلس بود که سبب شد، منتقدان واقعی و منصف سخنان روحانی بکوشند در ادامه اظهارنظر و انتقادها، از منتقدان و در واقع مخالفانی این چنینی فاصله یی معنادار بگیرند. 

این نماینده، در پاسخ به این پرسش که چرا نسبت به هتاکی مقام های دولتی پیشین به نمایندگان، واکنشی صورت نگرفت، بر این هتاکی ها چشم پوشیده و گفته سخنان روحانی بسیار زشت تر از بی ادبی های یاد شده بوده است. 

این چهره جنجالی، رییس جمهوری را به «دیکتاتورمابی» متهم کرده و گفته است: آقای روحانی باید از چنین الفاظی پرهیز کند و با استفاده از این الفاظ بدعت دیکتاتوری را در کشور به وجود نیاورد. 

در این مخالف خوانی ها، دستاوردهای دولت در زمینه های گوناگون نادیده و دلیل سخنان رییس جمهوری عصبانیت از ناکامی های دولت قلمداد شده است. 

نکته دیگر زیر سوال بردن مشی اعتدال، شعارها و وعده هایی است که دولت در ماه های گذشته در مسیر تحقق آن گام برداشته است. 

همچنین ویژگی هایی چون پاکدستی دولت نیز به بهانه سخنان روحانی مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. 

یکی دیگر از منتقدان سخنان رییس جمهوری نیز کوشیده است با لحنی کنایه آمیز شخصیت روحانی را خدشه دار سازد. در این سخنان طعنه بار آمده است: اخیرا ایشان عده ای را حواله به جهنم داده که جای تعجب دارد، آقای رییس جمهوری که راضی نیست با زور و اجبار مردم را به بهشت ببرند چگونه با آن روح لطیف حاضر است عده ای را با عصبانیت روانه جهنم بکند. 

افزون بر این هجوم های رسانه ای، برخی جنجال انگیزان پا را از نقدهای تند فراتر نهاده و به توهین و افترا در وبلاگ ها و تارنماهای خود پرداخته اند. 

در یکی از این «وبلاگ نوشته ها» که در رسانه های مخالف انتشار یافته، آمده است: متاسفانه آقای رییس جمهور که خود را حقوقدان می داند و نه شهامت سرهنگ ها در مقابله با قلدران را دارد و نه با تاریخ چنان آشناست که از آن عبرت بگیرد با وارد کردن اتهامی کذب به منتقدین سیاست خارجی دولت مبنی بر اینکه آنها از مذاکره می ترسند، یک بار دیگر به توهین به منتقدان زبان گشوده و خواسته که منتقدان ایشان و سیاست های شان به جهنم بروند... منتقدان فهیم دولت به دلیل منطقی و عاقل بودنشان به قول شیخ الرئیس ابوعلی سینا از گاو که شاخ دارد و عقل ندارد می ترسند. 

آنچه مشخص است اینکه بیشترین و تندترین حمله ها به دولت در روزهای گذشته در پوششی از اتهام زنی، بی ادبی و بی اخلاقی سیاسی صورت گرفته است و چهره هایی به نقد ادبیات رییس جمهوری نشسته اند که از کارنامه ای قابل قبول در عرصه ادبیات و گفتار سیاسی بی بهره اند. 

البته در این میان نقد منصفانه و از سر خیرخواهی با هجوم های بی امان و مخالف خوانی های برخی چهره های سیاست زده در دو سوی یک مرز آشکار قرار می گیرد. 

نکته دیگر در این باره، نگاه برخی ناظران به سنگ پراکنی منجنیق های مخالف از منظری است که این انتقادها را پوششی برای پویشی مشخص برمی شمرد. 

به باور این ناظران، می توان بین رخدادهایی چون استیضاح وزیر علوم و هجوم گسترده به رییس جمهوری، پیوندی معنا دار برقرار ساخت و آبشخور هر دو را در اهداف و اغراض سیاسی برخی مخالف نماها که بیشتر تخریب گرند، جست و جو کرد. 

این در حالی است که برخی روزنامه های منتقد دولت، با تکنیک نعل وارونه، مقصود روحانی از سخنان روز دوشنبه را تلاش برای تغییر سمت و سوی افکار عمومی از «پرونده کرسنت» و زمینه سازی برخی دیدارهای آینده و پیش بینی نشده رییس جمهوری دانسته اند. 

افزون بر این، شماری از تارنماها و روزنامه های جبهه ی هماورد دولت، با سخنانی عتاب آمیز نسبت به رییس جمهوری، هراسناکی مخالفان گفت و گوهای هسته یی را به سمت دولت و دست اندرکاران گفت وگوهای یاد شده بازگردانده و آنان را به وادادگی در برابر دشمنان در سال های گذشته و برهه زمانی کنونی متهم کرده اند. 

در برابر این هجوم یکپارچه منتقدان، رییس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در مقام پاسخ گویی برآمده و تاکید کرده است: مخاطب من کسانی بودند که صرفا به دنبال تخریب و کارشکنی هستند و مدتی است که از اتاق فکر به اتاق عملیاتی وارد شده اند و بدانند که در برابر تخریب گران سکوت نمی کنیم. 

روحانی در برابر سیل اتهامات و تخریب گری مخالفان غیر منصف تصریح کرده است: براساس آموزه های قرآن، زیر بار ظلم و فشار نمی رویم و آنهایی که می خواهند به انتخاب مردم و منافع ملی به دلایلی پشت کنند، باید بدانند که نظام نیز با آنها صریح سخن خواهد گفت. 

رییس جمهوری در پاسخ به هیاهوگران ابراز کرد: به دوستان و اعضای دولت می گویم بعضی اوقات باید شرایطی پیش بیاید تا همه هر چه در دل دارند، بیرون بریزند و در چنین شرایطی می توان رسانه ها، یاران ضعیف و قوی، موافقین و مخالفین واقعی را بهتر شناخت. 

وی در توضیح سخنان خود ادامه داد: مخاطب من در جمله و کلمه ای که در وزارت امور خارجه بیان کردم نقطه مقابل «شیردل» بود، نه منتقدین و مخالفین. 

رییس جمهوری در سخنان خود همچنان بر بایسته های نقدپذیری تاکید کرد و دولت را پرچمدار انتقادپذیری بر شمرد و گفت: اگر گروه و اقلیتی با دولت مخالف باشند، اشکالی ندارد و در چارچوب قانون و مقررات می توانند، انتقاد کنند البته این موضوع به معنای تهمت، دروغ و افترا نیست و مخالفت منطقی از نظر دولت هیچ اشکالی ندارد و از آن استقبال می کند. 

این در حالی است که هجوم رسانه ها و چهره های مخالف دولت در روزهای گذشته نشانی از نقد نداشته و خود نمودهایی از بی اخلاقی، بی ادبی سیاسی و انتقادستیزی را به نمایش گذاشته است. 

تخریب گران خاص پیش تر نیز با تقطیع سخنان رییس جمهوری در باره مسائل مختلف از جمله لزوم اظهار نظر کارشناسان در باره مذاکرات هسته ای، حسن روحانی را مورد حمله قرار داده بودند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین