کد خبر: ۲۵۷۹۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

وزیر اطلاعات: امام صادق(ع) تلاش می کردند مردم را با حکومت مطلوب اسلامی آشنا کنند

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امام صادق(ع) وظیفه حفاظت از فرهنگ اصیل اسلامی را از آسیب های گوناگون برعهده داشتند، گفت: این امام همام در کنار ایفای این وظیفه، به نقش بی بدیل سیاسی خود نیز عمل کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، «سیدمحمود علوی» در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: در آستانه هفته دولت و روز صنعت دفاع ملی، به سنگرسازان و سنگرداران صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، این مناسبت را تبریک گفته و توفیق آنها را در تقویت بنیه جمهوری اسلامی ایران آرزو داریم.

وی همچنین ضمن عرض تسلیت شهادت امام جعفرصادق(ع) به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و نمازگزاران گفت: این امام همام در تشکیل مکتب فقهی بیش از هر امام دیگری اقدام کردند. 

به گفته وزیر اطلاعات، کار امامان از یکدیگر جدا نبوده است، هر یک کار امام قبلی را به کمال رساندند و کار حضرت رسول(ص) را به پایان بردند.

علوی افزود: ائمه اطهار(ع) همان جایگاه رسول گرامی اسلام را با مختصر تفاوت داشتنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، به نقش علمی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در این مسیر کار آبا و اجداد خود را طی کردند، مکتبی که بنا نهادند ادامه مسیر ائمه(س) پیشین بود، با این تفاوت که شرایط متفاوت بود.

وزیر اطلاعات درباره نقش سیاسی امام صادق(ع) افزود: ایشان و سایر ائمه(س) به عنوان وظیفه سیاسی، به بیان وضعیت حکومت نامشروع زمان به مردم می پرداختند و تلاش می کردند مردم را با حکومت مطلوب اسلامی آشنا کنند و به عبور از حکومت نامشروع تا رسیدن به حکومت مطلوب کمک کنند.

عضو خبرگان رهبری افزود: بعد از پیامبر اسلام(ص)، مساله وحی منقطع شد و ایشان خاتم الانبیا(ص) بودند، ائمه(ع) باید همین مسیر را ادامه می دادند، اما به جای دریافت وحی و ابلاغ آن به مردم، بیان وحی را برعهده داشتند.

علوی افزود: امامان، وحی دریافت نمی کردند، اما وحی پیامبر اسلام(ص) را تبیین و روشن می کردند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: ائمه(ع) هم مسوولیت هدایت جامعه به شرع اسلام را بر عهده داشتند و هم مسوول اجرای احکام اسلام و مدیریت جامعه بودند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه در هر یک از این زمینه ها، ائمه(ع) نقش خود را به نحو احسن ایفا کردند، به نقش علمی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان موفق به تربیت 700 مجتهد و فقیه شدند که هر کدام از آنان در زمینه علمی، بنیانگذار زمینه های فکری و علمی برای آیندگان شدند.

وی افزود: این امام همام با تلاش های خود موفق شدند مدرسه علمی برجسته ای را بنا کنند و تا چهار هزار شاگرد در زمینه های مختلف تفسیر، حدیث فقه و کلام تربیت کند.

علوی گفت: امام صادق(ع) از چنان جایگاهی برخوردار شده بودند که وقتی به حج می رفتند، اصحاب و یاران گرد ایشان جمع می شدند و بهره ها می بردند.

وزیر اطلاعات افزود: نگارش کتاب های حدیث با هدایت امام صادق(ع) در آن زمان آغاز شد، حتی برخی تعداد این کتاب ها را تا شش هزار نسخه برآورد کرده اند.

به گفته علوی، امام صادق(ع) از خلاء قدرت بنی امیه و بنی عباس استفاده و پایه های مکتب علمی خود را محکم کردند، بطوریکه بنی عباس فهمید که برخورد با امام صادق(ع) ممکن نیست.

وزیر اطلاعات گفت: دستگاه بنی عباس برای مبارزه با فعالیت های علمی امام صادق(ع)، مکتب های انحرافی را ایجاد کرد، اما دیدند که این مکتب های بدلی، از عظمت علمی امام صادق(ع) کم نکرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در این کار موفق نشدند، امواج علوم وارداتی را با ترجمه کتاب های هندی، سریانی، یونانی و امثالهم آغاز و تفکرات الحادی و ماتریالیستی را وارد کردند و کار امام صادق(ع) دفاع از فرهنگ اصیل اسلامی بود.

علوی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال های پیش از انقلاب، بحث خوبی درباره امام صادق(ع) داشتند که همان زمان به صورت جزوه چاپ شد و در اختیار مردم قرار گرفت. ایشان اصحاب «سر» را اصحاب تشکیلات سیاسی مخفی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) می دانند. 

به گفته عضو خبرگان رهبری، کار این افراد این بود که اسرار را حفظ کنند تا دشمن نداند حضرت از لحاظ سیاسی چه می کند. بنابراین وقتی چیزی بازگو می شد، باعث ناراحتی ایشان می شد.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه عنوان کرد: در جای جای زندگی امام صادق(ع) این نقش سیاسی شامل معرفی حکومت غیرمشروع و آشنایی آنها با حکومت اسلامی دیده می شود، بنابراین این گفته غلط است که ایشان از فعالیت سیاسی گریزان بودند.

وی با بیان اینکه امامان ما شیفه قدرت نبودند که به هر وسیله ای به سمت قدرت بروند و آن را بدست بیاورند، گفت: ائمه(ع) ما بنای حکومت اسلامی را به عنوان وظیفه برخود واجب می دانستند و از راهکارهای صحیح شرعی به آن سمت می رفتند.

وی افزود: دشمنان امام صادق(ع) این نقش ایشان را درک می کردند به همین دلیل این امام همام را تحت فشار می گذاشتند و شاگردانش را به شهادت می رساندند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: برای تشکیل حکومت اسلامی به شیعیان واقعی نیاز است و چون امام راحل چنین افرادی را در پیرامون خود داشت، نظام مقدس اسلامی را پایه گذاری کرد.

به گفته علوی، امروز هم شیعیان زیر پرچم ولایت و نایب امام زمان(عج) جمع شده اند و مقام معظم رهبری با صلابت نظام مقدس اسلامی را از پیچ وخم مشکلات نجات داده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین