کد خبر: ۲۵۸۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸

معاون اول رییس جمهوری از مسیر رودخانه زاینده رود بازدید کرد

معاون رییس جمهوری از مسیر رودخانه زاینده رود به وسیله بالگرد بازدید و در جریان مشکلات ناشی از خشک شدن این رودخانه قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به طول 200 کیلومتر است که از کوه های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران پس از گذر از شهر زیبای اصفهان به سمت شرق پیش می رود و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی می ریزد.

این رودخانه در سال های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی دچار خشکسالی شده و به علت سوء مدیریت روند رو به کاهشی را طی کرده به گونه ای که در محدوده شهر اصفهان به صورت کامل خشک شده است.

فصلی شدن رودخانه زاینده رود به بخش کشاورزی استان بویژه شهرستان اصفهان را که تا 90 درصد به رودخانه زاینده رود وابسته است به شدت آسیب زده است.

کارشناسان و مسوولان برداشت های غیرمجاز آب، کاهش نزولات جوی، افزایش بارگذاری های خارج از ظرفیت، توسعه ناپایدار صنایع، افزایش مصرف آب شرب، تجاوز به حریم رودخانه را از جمله دلایل وضعیت فعلی رودخانه زاینده رود عنوان کرده اند.

همچنین تصمیم دولت قبل مبنی بر استانی شدن مدیریت منابع آبی در حوزه آبریز زاینده رود و بخشی نگری به این عرصه طبیعی از دیگر عوامل موثر بر دگرگونی جغرافیایی بستر زاینده رود و خشک شدن این رودخانه بیان شده است.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، طرح 9 ماده ای برای احیای رودخانه زاینده رود توسط استاندار اصفهان به شورای عالی آب کشور ارایه و تصویب شد.

در یکی از بندهای این طرح وزارت نیرو مکلف به ایجاد مدیریت یکپارچه بر روی رودخانه زاینده رود شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین