کد خبر: ۲۵۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور:

رشد اقتصادی ایران مثبت شد/ تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا ماه آینده

نشست خبری دکتر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره عملکرد یک ساله معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: نشست خبری دکتر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره عملکرد یک ساله معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و همچنین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صبح امروز، دوشنبه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش آفتاب، نوبخت در این نشست خبری با ارایه گزارشی درباره عملکرد این معاونت، از افزایش رشد اقتصادی و همچنین تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا ماه آینده خبر داد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی مثبت نیم درصد است و پیش‌بینی ما این است که تا پایان شش ماهه اول سال بیش از یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و تا پایان سال این رشد به 2 درصد برسد.
 
*تا پایان امسال برنامه ششم آماده می‌شود.
 
*در 18 شهریور بعد از اینکه متوجه شدیم بودجه تهیه شده برای سال 92 یک بودجه واقع‌بینانه و متناسب با دریافتها نیست برای اجتناب از کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی و جلوگیری از تورم به اصلاح بودجه سال 92 پرداختیم.
 
*سال گذشته برنامه پنجم را ادامه دادیم. با توجه به اینکه برنامه 5 سال آینده به پایان می‌رسد لذا برنامه ششم باید آماده شود تا به مجلس برود و آنها زمان لازم را برای تصویب داشته باشند.  
 
*میزان دریافتی منابع بودجه عمومی نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر شد که این نشان می‌دهد تحریم‌های بدخواهان ملت بزرگ ایران نمی‌تواند تاثیری بر حرکت اقتصادی ایران داشته باشد.
 
*نوبخت با بیان اینکه مبنای برنامه ریزی در سال 94 و 95 برنامه ششم توسعه است افزود: موضوع مهمی که خیلی کمک می کند به بودجه و برنامه، مدیریت تخصیص منابع است.
 
*در سال 92 میزان تخصیص و پرداخت اعتبار عمرانی بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان شد که با اضافه شدن 2 هزار میلیاردتومان فروش اوراق مشارکت به 23 هزار میلیاردتومان رسید که نسبت به سال 91 ده هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
 
* در سال 93 با وجود اینکه در شرایط تحریم به سر می‌بریم خوشبختانه براساس آخرین گزارش‌ها تا ششم شهریور، منابع بودجه عمومی و دریافتی‌ها بالغ بر 71 هزار و 721 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر شده است. رقم فوق هیچ ارتباطی با آن 4.2 میلیارد دلار دارایی‌هایی رفع توقیف شده ندارد و بدخواهان ملت ایران بدانند، ملت ایران با وجود تحریم نیز می‌تواند کشور را بهتر اداره کند.
 
*رشد اعتبار تملک دارایی سرمایه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3.7 برابر بیشتر شده است.
 
*با تخصیص بهینه اعتبارات جاری، میزان قابل توجهی به طرح‌های عمرانی پرداخته ایم که این کار در خروج اقتصاد کشور از رکود بسیار مهم است.
 
*براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی مثبت نیم درصد است و پیش بینی ما این است که تا پایان شش ماهه اول سال بیش از یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و تا پایان سال این رشد به 2 درصد برسد.
 
*همه طرح‌هایی که قابلیت اتمام در سال 93 را داشته باشند که از نظر ما 246 طرح است، صددرصد تخصیص اعتبار داده خواهد شد.
 
*در تدوین برنامه ششم همه دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ را دعوت خواهیم کرد. فراخوان بزرگی خواهیم داد تا برنامه آنها را برای اعتلای فرهنگی کشور اخذ کنیم و قطعا از برنامه آنها هم استفاده خواهیم کرد.
 
* با ابلاغ اقتصاد مقاومتی یک ماموریت جدید برای ما انتخاب شد. اقتصاد مقاومتی همان تاکتیکی است که در سند چشم‌انداز برای ایستادن در جایگاه نخست علمی، فناوری و اقتصادی کشور لازم است.
 
*اگر تحریم‌ها اضافه شود یک برنامه دیگری داریم که از قبل تهیه شده است که آن را شاید بتوان برنامه اضطراری نامید و ما خودمان را با آن برنامه برای آن شرایط آماده می‌کنیم.

2906 طرح نیمه‌تمام در دولت قبل وجود داشت که هر طرح برای خودش شامل 4 یا 5 پروژه است. اجرای این طرح‌ها 400 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.
 
* دکتر نوبخت در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی براینکه تمام مدیران وکارشناسان دولت گذشته همچنان سرکار هستند و با این وضعیت کشور به شرایط گذشته برمی‌گردد، گفت: زبان نقد نسبت به گذشته ندارم شما با ادبیات گذشته آشنایی دارید. اگر در گذشته نظر کارشناس غلبه پیدا می‌کرد، وضعیت کشور آن نبود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین