کد خبر: ۲۵۹۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

آيت‌الله هاشمي: بعضي از كشورها در مذاكرات هسته‌اي دنبال بهانه‌هاي سياسي هستند

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني عصر ديروز در ديدار وزير امور خارجه فنلاند، سفر مقامات سياسي را براي تحول روابط كشورها مهم خواند و گفت: ظرفيت‌هاي دو كشور ايران و فنلاند كشش همكاري‌هاي دوجانبه در همه ابعاد را دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - آيت‌الله هاشمي رفسنجاني عصر ديروز در ديدار وزير امور خارجه فنلاند، سفر مقامات سياسي را براي تحول روابط كشورها مهم خواند و گفت: ظرفيت‌هاي دو كشور ايران و فنلاند كشش همكاري‌هاي دوجانبه در همه ابعاد را دارد.



به گزارش آفتاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 را صفحه جديدي در فضاي سياسي ايران و غرب دانست و افزود: تحريم وسيع آمريكا در آستانه دور جديد مذاكرات، فضاي كشور را تحت تأثير منفي قرار مي‌دهد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تشريح اشتباهات سياست‌هاي غرب در منطقه كه منجر به خلق گروه‌هاي تروريستي چون داعش شد، گفت: اشتباه فعلي آنان عدم حمايت جدي از مردم و دفاع همه‌جانبه از عراق در مقابل تروريست‌هايي است كه به سلاح‌هاي پيشرفته تجهيز شده‌اند و خطري براي همگان هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تأييد آمريكا نسبت به حمله اسرائيل به غزه و جناياتي كه عليه مردم به خصوص زنان و كودكان غزه داشت، اشتباه ديگر دولت آمريكا خواند و گفت: هر انسان آزاده و دولت منصفي مي‌ديد كه اسرائيل در هيأت يك تروريست دولتي، مردم بي‌گناه را به خاك و خون مي‌كشد.

ايشان دسترسي داعش به مواد هسته‌اي و سلاح شيميايي در عراق را تهديد انسانيت در منطقه و تهديدي براي انسان‌هاي عاقل و معتدل در همه جاي دنيا دانست و گفت: اينكه علاوه بر عراق و سوريه، در بعضي كشورهاي ديگر عقبه دارند، خطري بالقوه براي اروپاست، چون از سراسر اروپا هم كساني به اين گروه پيوستند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را نشانه‌اي از سردرگمي آمريكا در سياست خارجي و مخصوصاً در نگاه به جمهوري اسلامي دانست و گفت: از عقلاي جهاني و از كشورهاي معتدل اتحاديه اروپا انتظار مي‌رود كه عواقب بد اين سياست‌ها را به آمريكا يادآوري نمايند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مانع‌تراشي‌ها در مسير مذاكرات هسته‌اي را بهانه‌هاي سياسي خواند و گفت: ايران بارها اعلام كرد كه سلاح هسته‌اي را حرام مي‌داند و اين تصميم در سياست‌هاي ايران اصول روشني دارد، اما گويا بعضي از طرف‌هاي مذاكره ميلي به حل مسئله ندارند.

اگر واقعاً مشكل غرب عدم اعتماد است، مي‌توانند شرايطي را فراهم كنند كه به موازات رفع تحريم‌ها عليه ايران و پذيرفتن پيوست الحاقي توسط ايران، اعتماد دو طرف تأمين شود.

آقاي اركي توئوميويا، وزير امور خارجه فنلاند نيز با بيان اهداف سفر خويش به ايران، به مذاكرات هسته‌اي ايران با طرف‌هاي غربي اشاره كرد و گفت: مطمئنم اگر پرونده به سرانجام برسد، تحولات گسترده‌اي در روابط ايران با كشورهاي اروپايي و به ويژه فنلاند ايجاد مي‌شود.

وي با تأكيد بر اهميت توجه به اوضاع ناآرام بعضي از كشورهاي جهان گفت: بايد با اراده جمعي عليه تروريسم مقابله كنيم كه تهديدي براي همگان است.

وزير خارجه فنلاند با ابراز نگراني از اوضاع اوكراين و انتقاد از سياست‌هاي روسيه، گفت: در سال جاري توافقاتي انجام شد تا به درگيري‌ها پايان دهيم و ديروز، رئيس جمهور اوكراين در جلسه وزراي خارجه اروپا آمادگي كشورش را براي آتش‌بس اعلام كرد.

آقاي اركي توئوميويا، با اشاره به اتفاقات عراق، گفت: در اتحاديه تصميم گرفتيم كه اگر دولت عراق بخواهد، كشورهاي ناتو رأساً وارد مي‌شوند و حمايت مي‌كنند.

وي با بيان تفاوت‌هاي سياست‌هاي اتحاديه اروپا و آمريكا در غزه گفت: ما از وجود دو كشور مستقل حمايت مي‌كنيم، البته در اتحاديه اروپا بحث شد كه اگر نسبت به اشغال كريمه توسط روسيه ناراحتيم، چرا نسبت به نيم قرن اشغالگري صهيونيست‌ها سكوت كرديم!!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین