کد خبر: ۲۵۹۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸

دانشگاه یتیم! و استیضاح!!

دکتر مصطفی معین در صفحه فیس بوک خود نوشت: دانشگاه و دانشگاهیانی داریم " یتیم ، بی پناه ، غیرخودی و بی دفاع" که در معرض همه گونه آسیب های سیاسی ، اخلاقی و اقتصادی ناشی از وابستگی به دولت ها و فقدان احزاب و نهادهای مدنی ، مطبوعات و رسانه های آزاد قرار میگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مصطفی معین در صفحه فیس بوک خود نوشت:  یتیمی دانشگاه" و بی پناهی دانشگاهیان واقعیتی است که از قبل از انقلاب وجود داشته است و هنوز هم ادامه دارد.  اگر چه قدمت آموزش های عالی و تحصیل علوم در کشورمان به بیش از پانزده سده قبل برمیگردد ولی تاسیس دانشگاه به شکل جدید و ساختار علمی و اجرایی آن نهادی است مدرن باسابقه ای درحدود هشتاد سال که خاستگاه آن فرهنگ و تمدن غربی است. رسالت اصلی دانشگاه نیز از همان ابتدای تاسیس در دوره پهلوی اول، برآورده کردن نیازهای روزمره اداری دولت و قدرت حاکم از نظر کارکنان آموزش دیده بود و نه اهتمام عاشقانه به امور تحقیق ، تولید علم ، نوآوری و گسترش مرزهای دانش! طبیعی است که با این رویکرد، دانشگاه از نظر برنامه ریزان اقتصادی و امنیتی حکومت ها هم به عنوان نهادی مصرفی ،مطیع ، وابسته و واحدی از دیوانسالاری دولتی و ابزار فعل قدرتمداران تلقی شود! در این واحد اداری دیگر نباید از سنت های اصیل آکادمیک چون آزادی های علمی ، امنیت شغلی ، استقلال و خودگردانی ، سلسله مراتب و دیسیپلین دانشگاهی ، حرمت استاد و دانشجو و محیط دانشگاه به جز در مقاطع کوتاهی آن هم به صورت ناپایدار سراغ گرفت. این است که نگاه به دانشگاه نه به عنوان یک نهاد علمی با اهداف و رسالت های ملی و جهانی ، بلکه در حد یک مرکز تولید انبوه مدرک و اعتبار کاذب اجتماعی و یک باشگاه سیاسی برای نفوذ و یارگیری مسئولان اجرایی و عرصه تاخت و تاز عناصر گروههای فشار و رقابت ناسالم جناح های سیاسی نازل می شود.

این فعال مدنی اصلاح طلب می‌نویسد: در واقع دانشگاه و دانشگاهیانی داریم " یتیم ، بی پناه ، غیرخودی و بی دفاع" که در معرض همه گونه آسیب های سیاسی ، اخلاقی و اقتصادی ناشی از وابستگی به دولت ها و فقدان احزاب و نهادهای مدنی ، مطبوعات و رسانه های آزاد قرار میگیرد. فقط در هنگام فعالیت های تبلیغی در هفته های قبل از انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری و شرایط خاص است که برای دانشگاه شعار داده می شود و از ماه های قبل از آن هم برای تعیین مدیرانش ، مسئولان آموزش عالی را تحت فشار قرار داده و تلاش برای دخالت در محدوده اختیارات قانونی ایشان می شود. در چنین شرایطی است که شاهد پرونده سیاه عملکرد هشت ساله دولت های نهم و دهم در وزارت علوم و نظام آموزش عالی کشور و موارد خسارتباری از آسیب های مورد اشاره به دانشگاه ها هستیم. تضعیف هیات های امنا و سلب اختیارات دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ، انتصابات فرمایشی و سیاسی مدیریت های ستادی وزارت و دانشگاه ها ، بازنشسته کردن استادان شاخص و مستقل و متوقف کردن ارتقای علمی استادان جوان ، استخدام اشخاص بدون احراز ضوابط در هیات علمی ، گزینش سه هزار بورسیه غیر قانونی ، محرومیت از تحصیل دانشجویان(ستاره دار) ، شیوع و گسترش فساد اداری و مالی و رانتخواری در محیط های پاک علمی نمونه هایی از آن عملکردهای مخرب و آسیب زاست. این روند خسارتبار همانگونه که پیش بینی می شد(مصاحبه اینجانب با نشریه معتبر Nature در سالهای 2005 و 2009) اکنون به رکود پژوهش و تولید علمی کشور انجامیده است.

دکتر معین وزیر علوم دولت اصلاحات در بخشی از یاداشت خود تصریح می کند:  اکنون درخواست استیضاح وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری از سوی گروهی از "دلواپسان مجلس" فرصت مغتنمی برای"دولت تدبیر و امید" فراهم آورده است که از تریبون مجلس شورای اسلامی مستقیما" با مردم سخن بگوید. در این گفتگوی صمیمانه ضروری ست که بسیار شفاف ، صریح و صادقانه ، علاوه بر گزارش مفاسد و مشگلات به میراث مانده از وزرای علوم و دولت های قبلی ، در باره خواسته های غیرقانونی استیضاح کنندگان که در جلساتی با وزیر نجیب علوم و همکاران محترمش مطرح شده است نیز روشنگری نمایند. بهره گیری درست از این فرصت کم نظیر می تواند به نحو موئری سکوت ، عدم اقدام و عدم اطلاع رسانی کافی مسئولان در این زمینه ها در یکسال گذشته را جبران نماید. انشاالله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین