کد خبر: ۲۶۱۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
فعالان سینما در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کردند:

خانه سینما در دوره جدید «سینمای حرفه‌ای» را توسعه دهد

شانزدهین جشن خانه سینما امسال با حضور رئیس سازمان سینمایی و هنرمندان برگزار شد. جشن خانه سینما در حالی بر گزار شد که این مکان صنفی در دوسال گذشته با تعطیلی اجباری رو به رو بود و حواشی زیادی را تجربه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: امین تارخ، فرید مصطفوی، مجید مسچی و حسین ملکی برگزیدگان امسال خانه سینما بودند. مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون به فواید برگزاری جشن خانه سینما اشاره کرده و اهمیت خانه سینما را تثبیت وضعیت صنفی هنرمندان مهم می شمارد.

این بازیگر سینما و تلوزیون به «آفتاب» گفت: «به نظر من  جشن خانه سینما نسبت به جشن‌ها و جشنواره‌های دیگر اولویت دارد. من به عنوان یک هنرمند بر این باورم تقدیرهایی که در جشن خانه سینما انجام می‌شود، حرفه‌ای و بر پایه قضاوت‌های صحیح است.»

مظفری به تاثیر جشن‌ها و جشنواره‌های گوناگون در حوزه فرهنگ پرداخت و گفت: «قطعا برگزاری جشن‌های خوب و جشنواره‌های موفق می‌تواند در رشد فرهنگی کشور ما تاثیرات مثبت بر جای بگذارد و حتی زمینه‌ساز رقابت‌های مثبت در حوزه سینما شود.»

این هنرمند سینما که آثاری همچون سگ‌کشی، جنگ نفت‌کش‌ها و سایه‌های هجوم را در کارنامه هنری خود دارد، افزود: «به عنوان هنرمندی که زمان زیادی را در سینما صرف کرده‌ام با اطمینان می‌گویم؛ جشن خانه سینما می‌تواند با شکوه‌تر بر گزار شود. اگرچه امسال آقای بزرگ نیا زحمات فراوان کشیدند اما اگر مسائلی چون داشتن اسپانسر مالی در نظر گرفته شود، می‌توان جشن خانه سینما را با بازتاب بیشتری برگزار کرد. امیدوارم که با کمرنگ شدن مسائل و مشکلات  مالی این اتفاقات خوشایند رخ دهد.»

مظفری در ادامه به نقش مثبت خانه سینما در ثبات وضعیت حرفه‌ای پرداخت و گفت: «خانه سینما تنها متعلق به هنرمندان نیست بلکه متعلق به مردم است. هنرمندان یک جامعه خود به خود انتخاب نمی‌شوند بلکه مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند و آن‌ها را بر روی صحنه حفظ می‌کنند. با این اوصاف  خانه سینما می‌تواند کارهای بسیار مثبتی برای ثبات حرفه سینما انجام دهد زیرا  فعالیت این نهاد صنفی فقط در برگزاری جشن خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال زمانی که باندبازی و پارتی‌بازی در سینما بالا می‌گیرد، خانه سینما باید مجوز حرفه‌ای ورود به عرصه هنری را  اجرا کند. مجوز حرفه‌ای به این معنا است که هر فردی که می‌خواهد فعالیت سینمایی داشته باشد باید سطحی از توانایی و دانش هنری را کسب کرده باشد. تشخیص این صلاحیت به عهده خانه سینما است. در این صورت  ما شاهد خواهیم بود که سینمای حرفه‌ای توسعه پیدا می‌کند و هر کسی به خود اجازه نمی‌دهد بدون دانش و استعداد جای دیگران را در سینما اشغال کند.»

معضلات سينمای ايران

همچنین حذف روز ملی خانه سینما از تقویم رسمی، جزء مسائل ناخوشایندی بود که بدنه سینما در هشت سال گذشته تجربه‌اش کرد و اعتراضات و پیگیری‌های سينماگران هم به نتیجه نرسید.

سید احمد نجفی که در آن زمان از اعضای شورای عالی سینما بود اعلام کرد که این موضوع را از مجراي شورای عالی سینما پیگیری می‌کند، تحقیق و تفحصی که البته هيچ‌گاه نتیجه بخش نشد. نجفی درباره حذف روز ملی سینما به «آفتاب» گفت: «وجود سینما در خانواده فرهنگی کشور همیشه برای مسئولان بالارتبه‌ی نظام دارای اهمیت بوده است. با وجود این اهمیت زیاد روز  ملی سینما از تقویم حذف شد. هزاران روز در تقویم وجود دارند که شاید به اندازه سینما مفید فایده واقع نشده اند اما نمی‌دانم در میان این روزها چرا روز سینما از تقویم خداحافظی کرد.»

نجفی به پیگیری‌های خود درباره بازگرداندن روز ملی سینما سخن گفت و افزود: «بنده در آن زمان برای بازگشت این روز به تقویم رسمی تلاش کردم اما هرگز به دلایل این حذف پی نبردم وگرنه حتما دلایل آن را بازگو می‌کردم امیدوارم با تلاش مسئولان جدید سینمایی این روز به جرگه روزهای تقویم بپیوندد.»

نجفی در آستانه روز ملی سینما به مشکلات پیش‌روی سینما پرداخت و گفت: «سینمای ما دستاوردهای خوبی داشته  و می‌تواند بیش‌تر این هم پیشرفت کند. سینمای ما در شرایط فعلی به سختی روی پای خود ایستاده است و با این وجود قطعا مشکلاتی پیش روی سینما خودنمایی می‌کند. نبود بودجه و تجهیزات کافی، وجود برخی اختلافات و تفرقه‌ها و همچنین نبود یک تفکر خوب برای فیلم نامه قوی، برخی از مشکلات گسترده در حوزه سینما است.»

نجفی در ادامه به کمبود تولید آثار خوب در سینما پرداخت و افزود: «تولید آثار خوب در سینمای ایران اگرچه وجود دارد اما چندان چشمگیر نیست. تولیدات سینمایی ما نیازهای طیف گوناگون مخاطبان را پاسخ نمی‌دهد. به عنوان مثال ما در سینمای کودک آثار قوی دیر به دیر تولید شده یا اصلا تولید نمی‌شوند. در این شرایط بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند فیلم‌ها را حمایت کند و نیازمند کمک است. به این مشکلات باید برخی حواشی را نیز اضافه کرد. فیلم‌نامه‌ها گاهی از استحکام لازم برخودار نیستند و به شعارزدگی دچار می‌شوند. گاهی می‌بینیم آنقدر برای آنکه یک متلک سیاسی در فیلم‌نامه گنجانده شود، خیلی فکر می‌شود اما برای کلیت فیلم‌نامه، شخصیت‌پردازی‌ها و غیره زمان زیادی صرف نمی‌شود. نگاه‌های اینچنینی مانع تولید آثار خوب می‌شود و سینما را به حاشیه می‌برد.»

نجفی افزود: «امروز فیلم‌های پرمخاطب اگرچه وجود دارند اما هنوز تعداد این فیلم‌ها چندان چشمگیر نیست. فیلم‌هایی که مخاطبان در سالن‌های سینما برای آن‌ها دست بزنند یا حداقل خوشحال و راضی سالن را ترک کنند. من امیدوارم که این مشکلات با همکاری اهالی سینما و مسئولان به مرور زمان کمرنگ تر شده و حل شوند.»

حذف روز ملی سینما توهین‌آمیز است

شقایق دهقان نیز در همين خصوص به «آفتاب گفت: «زمانی که ما برگی از برگ‌های تقویم را به یک روز اختصاص می‌دهیم، به معنای این است که برای آن روز اهمیت و ارزش خاصی قائل هستیم. شاید نتوان به طور واضح به عواقب بودن روزهای اینچنینی اشاره کرد اما می‌توان گفت حذف روز سینما وجه توهین‌آمیزی برای اهالی سینما دارد. قطعا بازگشتن این روز به تقویم امر مثبتی است که من امیدوارم اين اتفاق  زودتر رخ دهد.»

دهقان در آستانه روز ملی سینما به دستاوردها و انتظارات مردمی از آثار هنری اشاره کرد و گفت: «اگرچه عمده فعالیت‌های من در تلویزیون بوده است اما من به عنوان یک بازیگر، آثار سینمایی را دنبال می‌کنم. در شرایط کنونی آثار هنری اندکی نیازمند تحول است. قطعا آثار تلویزیونی و سینمایی می‌توانند مضامین قوی‌تر و مردمی‌تر داشته باشند. اگر حمایت‌های دولتی از آثار سینمایی بیشتر باشد و هنرمندان نیز به سوی ساختن فیلم‌های ارزشمندتر و مردمی حرکت کنند، به طور یقین شاهد روزهای بهتری در سینما خواهیم بود.»

این هنرمند به تولید فیلم‌هایی با مضامین مردمی اشاره کرد و گفت: «در شرایط فعلی جامعه ما، فیلم‌ها باید به سوی مضامین ملموس زندگی مردم حرکت بیشتری داشته باشند. ما نیاز داریم مخاطبان گوناگون با طیف‌های گسترده را به سوی سینما بکشانیم. ساخته شدن فیلم‌های خوب با مضامین زندگی روزمره مردم که از برخی پیچیدگی به دور باشند، اولویت مهمی است که گاهی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.»

 دهقان تاکید کرد: «امیدارم در آستانه روز ملی سینما، سینما پر بارتر از همیشه شده و زمینه تولید آثاری که به بدنه اجتماع و زندگی واقعی مردم نزدیک باشند، بیشتر فراهم شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین