کد خبر: ۲۶۳۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰

صالحی: فعالیت هسته‌ای ایران کاملا شفاف است

رئیس سازمان انرژی اتمی پیروز واقعی این کارزار جهانی را ملت سرافراز ایران خواند و گفت: در سایه ایستادگی مثال زدنی خود ضمن تأکید بر دستیابی به حقوق مسلم و قانونی خویش توجه جهانیان را به زرادخانه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی معطوف می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در مراسم رونمایی از کتاب "بحران ساختگی" به نوشته نویسنده آمریکایی "گرت پورتر"، "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی  با تشکر از وی ارزش این کتاب را بر این عنوان کرد که مطالب این کتاب مستند هستند و بدون دخالت آرای شخصی جمع‌آوری شده است. 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: من با عنوان کسی که از ابتدای شروع فعالیت‌های هسته‌ای در کشورمان تا به امروز حضور داشته‌ام کاملا سیر تحول صنعت هسته‌ای کشور را از نزدیک شاهد بوده‌ام.  
 
وی تأکید کرد: از سال 2003 این پرونده اوج گرفت اگرچه قبل از آن هم این موضوع وجود داشته ولی چون رسانه‌ای نشده بود مردم مطلع نبودند. 
 
صالحی اظهار داشت: در همان موقع برای خرید تجهیزات در دانشگاه به بهانه اینکه شما فعالیت غیرصلح آمیز دارید تجهیزات نمی‌دادند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در راستای حقانیت عملکرد جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای گفت: اگر ما ریگی به کفش داشتیم از سال 2003 تا امروز یقینا در موضع‌گیر‌ی‌هایمان حتما دچار تناقض‌گویی و یا تردید می‌شدیم و اگر تناقض بود تا حالا مسئله تمام می‌شد و اگر توانستیم 12 سال پای این مسئله بایستیم برای این است که در بعد فنی و حقوقی شفاف بوده‌ایم ولی در بعد سیاسی طرف مقابل به موضوعات سبقه فنی داده و با رسانه‌هایی که دارد افکار عمومی را به دلخواه خود می‌سازد.  
 
صالحی با اشاره به اینکه بیش از سه دهه گذشته شبکه پیچیده و در هم تنیده خبر پراکنی و اطلاع‌رسانی در بسیاری از کشورهای غربی به شیوه‌های گوناگون پیگیر راهبرد ترسیم شده، تبلیغ و ترویج سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی را در دستور کار قرار داده، اظهار داشت: ظهور پژوهشگرانی برخوردار از وجدان‌های بیدار نوید بخش شکست طراحان و بانیان این بنای سرخ نهادند.  
 
وی تأکید کرد: ناگفته پیداست که یکی از ابزارهای بدخواهان ملت بزرگ ایران برای توهم ایران هراسی ارائه تبلیغات دروغین پیرامون برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و پیوند زدن آن با موضوعاتی مانند رقابت‌های منطقه‌ای و هلال شیعی است.  
 
صالحی با اشاره به گذشت زمان و نرم شدن مواضع آمریکا تصریح کرد: هرچقدر که جلو می‌رویم حتی طرف مقابل که این وضعیت را ایجاد کرد آرام آرام اذعان می‌کند که این طور نبوده است.  
 
وی افزود: در سال 2003 ما را متهم به غنی‌سازی بالای 50 درصد کردند و ما در مقابل گفتیم که خود داوطلبانه غنی‌سازی 5 درصدی داریم اما آنها گفتند ما آثار این نوع غنی‌سازی را کشف کرده‌ایم و ما گفتیم این‌ها آثار تجهیزات وارداتی است که قبلا استفاده شده است.  
 
صالحی در بیان ارزش کتاب بحران ساختگی گفت: ارزش این کار به این است که یک نفر از کشور متخاصم برخواسته و با اسناد و مدارک این کتاب را نوشته است و دستگاه امنیتی آمریکا هم از سال 2003 به بعد اذعان کرد که فعالیت ایران صلح آمیز است. 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی علم و تکنولوژی را در کنار سیاست و فرهنگ یکی از عناصر قدرت خواند و خاطرنشان کرد: هرچقدر علم ما گسترده‌تر شود قدرتمندتر می‌شویم چنانچه توانستیم از اکتشاف، استخراج، تدبیل اورانیوم غنی‌سازی، تولید آب سنگین و تولید رادیو دارو با موفقیت عبور کنیم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را به عنوان تنها استثنایی که توانسته در جهان اسلام در چنین عرصه وسیعی حرکت کند قلمداد کرد. 

صالحی یادآور شد: همواره گفته‌ایم که برای صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌‌ای داریم و این را گفته‌ایم که این فناوری برای ما یک فناوری مهم و با ارزش است که یکی از عناصر قدرت ماست و ظرفیت بزرگی در حوزه سلامت، صنعت و کشاورزی محسوب می‌شود.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در بیان کار کرد این صنعت در حوزه سلامت گفت: قرار داد جامعی با وزارت بهداشت بسته‌ایم و سانتریفیوژ‌هایی که به ما نمی‌دادند را تولید کرده‌ایم.  
 
وی تأکید کرد: مهمتر از هر چیزی این است که صنعت هسته‌ای صنعت پیش برنده ماست و هر کشوری هم در تاریخ خود یک عامل پیش برنده داشته است.  

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: قبل از انقلاب ایران اولین کشور خاورمیانه بود که اعلام کرد خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای باید باشد و در  NPT‌تصمیم گرفته شد که یک کنفرانس بین‌المللی و عاری از سلاح هسته‌ای انجام شود و جمهوری اسلامی هم در این خصوص پیش قدم بود و این کنفرانس که در فنلاند برگزار شد آمریکا که به این امر اصرار داشت به خاطر عدم رضایت اسرائیل مخالفت کرد.  
 
وی تأکید کرد: الان رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌ای از پیوستن به کنفرانس منع سلاح هسته‌ای امتناع می‌کند.  

صالحی با اشاره به ریاست ایران در جنبش عدم تعهد در چند سال اخیر گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که نماینده ایران در جنبش عدم تعهد همواره مطرح کردند همین خلع سلاح اتمی بوده است.  
 
وی اظهار داشت: برای غرب راهی جز تعامل با ایران نمانده است و هر کاری که کردند جمهوری اسلامی قوی‌تر شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اختلافات ما زیاد است و روز به روز شفاف‌تر می‌شود خاطر نشان کرد: طرف مقابل هم این موضوع را فهمیده و می‌داند که نباید بیش از این راه تقابل را پیش بگیرد چون این تقابل‌ها ما را قوی‌تر کرده است.  
 
صالحی افزود: مجموعه اطلاعات ما می‌گوید طرف مقابل در وضعیتی است که راهی جز تعامل ندارد و دوستان مذاکره کننده ما هم گفته‌اند که به دنبال برد برد هستیم و با عقلانیت سیاسی حرکت می‌کنیم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی از پژوهشگران و تحلیل‌گران ایرانی خواست بیش از پیش در عرصه اطلاع‌رسانی در مقیاس جهانی حضور یافته و نسبت به تبیین دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر دستیابی به جهان عاری از تسلیحات کشتار جمعی همت گمارند.  
 
صالحی تصریح کرد: به یمن صدور فتوای تاریخی رهبر فرزانه انقلاب در باب حرمت تولید، انباشت و به کارگیری تسلیحات اتمی مجال لازم برای حرکت در این مسیر فراهم آمده است.  
 
وی در خصوص غفلت جامعه بشریت از محاکمه جنایتکاران و استفاده کنندگان از سلاح اتمی گفت: هرچند در دوره‌های گذشته دستیابی به این هدف دور از دسترس به نظر می‌رسید اما امروزه در پرتو روشن‌گری‌ها و مقاومت دلیرانه حق طلبان و بیدار دلان در تمام نقاط جهان به ویژه در دنیای اسلام زمان آن رسیده تا متهم اصلی جنایات و صیانت در حق بشریت در محضر عدالت حضور یابد.  
 
صالحی پیروز واقعی این کارزار جهانی را ملت سرافراز ایران خواند و تأکید کرد: در سایه ایستادگی مثال زدنی خود ضمن تأکید در دستیابی به حقوق مسلم و قانونی خویش توجه جهانیان را به زرادخانه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی معطوف می‌کنیم.  
 
وی افزود: اکنون برخلاف دهه‌های گذشته بحث و بررسی پیرامون تبیین سازوکار مربوط به خلع سلاح اتمی به نقل محافل و سکه رایج زمانه تبدیل شده و بدون تردید این دستاورد مهم یکی از برکات و ثمرات استقامت در موضع حق و مداومت در طی نمودن مسیر تعالی است.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با دیگر مدعیان آزادی‌خواهی و عدالت طلبی که در رواج اتهامات دروغین علیه ایران اسلامی همچنان فعال هستند به حکم خرد گردن نهند و منش و روش پژوهشگرانی مانند نگارنده کتاب بحران ساختگی را سرمشق و نمونه‌ای مثال زدنی برای حفظ اعتبار خود ننگ افکار عمومی بیابند.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین