کد خبر: ۲۶۴۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
عتاب هاشمی به منتقدان سازندگی

جنگ تمام شده! مردم باید احساس آسایش داشته باشند

مضمون صحبت ایشان این بود که حرف حساب شما چیست؟ شرایط کشور این است: خزانه خالی است، در ‏جنگ تمام زیرساخت‌های اقتصادی کشور از بین رفته و ما کشور و جامعه‌ای را می‌خواهیم آماده کنیم که مردم در آن ‏بتوانند زندگی کنند. ما می‌خواهیم یک کشور مرفه آبرومندی را بنا بگذاریم. برای این هدف باید چه کنیم؟ ناچار از ‏روی‌آوردن به سرمایه‌گذاری و استقراض خارجی هستیم و باید برای صاحبان سرمایه‌ شرایط امنی ایجاد کنیم که سرمایۀ ‏خود را در جریان تولید قرار دهند تا بتوان کشور را به نقطه‌ای مطلوب رساند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: مجله اندیشه پویا در آخرین شماره خود به بررسی خاطرات جناح‌های مختلف سیاسی از دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی در سی و پنج سال گذشته پرداخته است. در بخشی از این خاطرات علی باقری عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت دیدار دانشجویان عضو دفتر تحکیم با هاشمی رفسنجانی در سال 69 را  روایت کرده است.

به گزارش آفتاب، در ادامه این گزارش آمده است: در آن زمان دفتر تحکیم وحدت از منتقدان سیاست‌های دولت سازندگی مبنی بر تنش زدایی در سیاست خارجی و استقراض از کشورهای خارجی بوده است. باقری واکنش عتاب‌آلود آیت الله هاشمی به منتقدان سیاست تنش‌زدایی با غرب را چنین روایت می‌کند: «فروردین‌ماه سال 69 آن‌چنان که در خاطرات آقای هاشمی نیز اشاره شده، شورای مرکزی تحکیم ‏ملاقاتی خصوصی با ‏آقای هاشمی داشت. انتقادات بسیار بود؛ این‌که چرا جهت‌گیری‌‌های دولت به‌سمت اِعمال نسخه‌های بانک جهانی و ‏صندوق بین‌المللی پول و سیاست تعدیل است؛ این‌که استقراض خارجی، رفتاری غیرانقلابی است و از قوت و توان ‏کشور در مقابله با جریانات استکباری می‌کاهد و کشور را به سمت‌وسوی وابستگی می‌برد و نظام ناگزیر به نرمش و ‏پذیرش قسمت‌هایی از نظم حاکم بر جهان می‌شود. علاوه بر این تحکیم معتقد بود که سیاست‌های تعدیل اقتصادی ‏شکاف‌ اجتماعی و اقتصادی و فاصلۀ فقیر و غنی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین از مراوداتی که با جهان بیرون و خصوصاً ‏غرب در جریان بود انتقاد وجود داشت و این نگرانی که وجه استکبارستیزانۀ نظام و انقلاب تعدیل شود که آقای هاشمی ‏هم پاسخ‌هایی به این نگرانی‌های دوستان داده بودند. ‏

دو ماه بعد، همین بحث‌ها در نشست سراسری اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور که یکم ‏تا چهارم خرداد سال 69 در دانشگاه تهران با حضور سه تا چهار هزار نفر از اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان ‏سراسر کشور برگزار شد، مطرح گردید. سخنران افتتاحیۀ آن کنگره، آقای موسوی خوئینی‌ها بود. تا جایی که به خاطر ‏دارم، صحبت‌‌های آقای موسوی خوئینی‌ها تعریض مستقیم به سیاست‌های دولت نداشت. ولی روح صحبت، نقد ‏سیاست‌های دولت بود و دفاع از وجه عدالت‌خواهانه و استکبارستیزانۀ انقلاب.

در جریان سخنرانی‌های دانشجویی این ‏گردهمایی نیز خصوصاً سخنرانی‌های دو تن از اعضای شورای مرکزی تحکیم در روز دوم نشست، انتقادهای علنی‌تر و ‏مستقیم‌تری متوجه برخی جهت‌گیری‌های دولت شد. ‏برای صبح روز سوم نشست، دیداری با رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی شده بود. به دلیل کمبود ظرفیت مکان ملاقات که ‏زیرزمین نهاد ریاست‌جمهوری بود، تنها سیصد تا چهارصد کارت ملاقات به تحکیم داده شده بود.

‏در ابتدای جلسه با آقای هاشمی، نمایندۀ دفتر تحکیم، نگرانی‌های تحکیم را به‌شکلی کاملاً دیپلماتیک و غیرچالشی در ‏یک صحبت کوتاه ده دقیقه‌ای مطرح کرد. این درحالی بود که ظاهراً جزئیات جلسات روزهای گذشتۀ گردهمایی به ‏اطلاع آقای هاشمی رسیده است. آقای هاشمی که شروع به صحبت کرد لحنی عصبانی و تند داشت. آقای هاشمی در ‏ابتدا مقدمه‌ای در تبیین شرایط کشور بیان کرد. گفت که بعد از جنگ و به دنبال تحریم‌های اقتصادی و خرابی‌های ناشی ‏از جنگ، شرایط اقتصادی، نظامی و سیاسی کشور چگونه است. آقای هاشمی در تحلیل شرایط، وارد تعریض به ‏سخنرانان نشست تحکیم شد و گفت: «آن حرف‌هایی که می‌آیند در دانشگاه برای شما می‌زنند جوابش این‌هاست که ‏می‌گویم.»

مضمون صحبت ایشان این بود که حرف حساب شما چیست؟ شرایط کشور این است: خزانه خالی است، در ‏جنگ تمام زیرساخت‌های اقتصادی کشور از بین رفته و ما کشور و جامعه‌ای را می‌خواهیم آماده کنیم که مردم در آن ‏بتوانند زندگی کنند. ما می‌خواهیم یک کشور مرفه آبرومندی را بنا بگذاریم. برای این هدف باید چه کنیم؟ ناچار از ‏روی‌آوردن به سرمایه‌گذاری و استقراض خارجی هستیم و باید برای صاحبان سرمایه‌ شرایط امنی ایجاد کنیم که سرمایۀ ‏خود را در جریان تولید قرار دهند تا بتوان کشور را به نقطه‌ای مطلوب رساند.

بعد هم ایشان دربارۀ انتقادهایی که در ‏سیاست خارجی از ایشان می‌شد، چنین پاسخ داد که کشور می‌خواهد روی پای خودش بایستد و خرابی‌ها را اصلاح ‏کند. نمی‌شود که با دنیا درگیر شویم. ما به دنیا نیاز داریم. هم باید فضای آرامی دور و برمان ایجاد کنیم و هم باید از ‏ظرفیت‌های دنیا استفاده کنیم. ناگزیر به تنش‌زدایی هستیم. ناگزیریم که گفتمان‌مان را در رابطه با دنیا تغییر دهیم. در این ‏قسمت از سخنان، آقای هاشمی با عصبانیت و اشاره به این‌که چند دقیقه دیر به جلسه رسیده است، گفت علت دیرآمدن ‏من این بود که قبل از شما نمایندگان چند کشور افریقایی آمده بودند و دست درخواست‌شان دراز بود. از این کشورها ‏چیزی برای پیشرفت کشور درنمی‌آید. ما باید با کشورهای قدرتمند هم رابطه داشته باشیم نه کشورهایی که فقط برای ‏گرفتن پول به سراغ ما می‌آیند. درنهایت هم ایشان گفت مردم در طول هشت سال جنگ آسیب دیده‌اند. حالا ما باید ‏شرایط ‏آرامی را فراهم کنیم که مردم آسایش داشته باشند و بتوانند زندگی کنند. جلسۀ آن روز ما با آقای هاشمی بسیار ‏غافل‌گیرکننده و تلخ بود و به نقطۀ عطفی در روابط دفتر تحکیم وحدت و آقای هاشمی تبدیل شد.

 در همین خصوص در بخشی دیگر از این خاطرات حجت الاسلام رسول منتجب نیا عضو هیئت رییسه مجلس سوم شورای اسلامی به دیدار اکثریت خط امامی مجلس سوم با آیت الله هاشمی در دوران اول ریاست جمهوری ایشان پرداخته و روایت می کند:« باری که از آقای هاشمی دعوت کرده بودیم تا در جلسۀ سه‌شنبه‌های فراکسیون حزب‌الله مجلس ــ اکثریت ‏مجلس سوم ــ شرکت کنند، چند نفر از نمایندگان ازجمله خانم رجایی از جهت‌گیری‌های دولت انتقاد کردند ‏و آقای هاشمی به تلخی و عتاب در پاسخ به ایشان گفت: ما نمی‌توانیم تا روز قیامت مردم را در شرایط ‏جنگی حفظ کنیم، مردم باید لمس کنند که جنگ تمام شده و دوران صلح و آرامش فرا رسیده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
3
7
برعکس پشت سرهم قانون میذارن که اسایش تعطیل بشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین