کد خبر: ۲۶۴۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش به «آفتاب» خبر داد:

گروهی می‌خواهند وانمود کنند که «بورسیه‌های غیرقانونی» اصلا نبوده است

دوماه پیش برای نخستین بار حامد قادرمرزی خبر داد که نام ۱۰ نماینده مجلس در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی آمده و انتظار می‌رفت که پس از افتادن وزیر اقدام عملی برای افشای نام این ده نماینده انجام شود اما برخی نگرانی‌ها در نمایندگان مانع از آن می‌شود که بتوانند به این سادگی‌ها اسامی را افشا کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش در همین زمینه به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «به نظرم وضعیت به سمتی هدایت می‌شود که مساله فساد دامن گستر در ماجرای سه هزار بورسیه اثر بخشی خودش را از دست داده و ماجرا سرهم‌بندی شود.»

به گفته او، بورسیه‌های غیرقانونی سندی هولناک از فروش جایگاه‌های علمی کشور به افراد کم‌سواد و بی‌صلاحیت است که متاسفانه در دوره آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاده و حالا گروهی در همین مجلس بنا دارند مساله را جور دیگری جلوه دهند و طوری وانمود کنند که اصلا بورسیه غیرقانونی در کار نبوده است.

او می می‌گوید: «برخی نمایندگان از فرار مغزها گله می‌کنند، پاسخ من این است که با وضعیت غمبار هشت سال گذشته و سکوت همگان در برابر فساد اقتصادی، مالی و معنوی گسترده در دولت، کدام دانشجوی نخبه ای برای ماندن در کشور اظهار امیدواری می کند. وقتی فرصت‌های تعالی و پشرفت برای آنها در آن سوی مرزها فراهم شده و به جای آن در داخل کشور مدام خبر اختلاس و بورسیه غیرقانونی می شنوند، چرا مساله را جور دیگری می‌بینیم و وزیر را متهم این مساله می شمریم، تمام اذهان بیداری که در سال های گذشته در افول وضعیت سیاسی اقتصادی و فرهنگی کشور سکوت کرده اند باید در برابر خروج تک تک نخبگان و استعدادهای درخشان پاسخگو باشند.»

سخنان درویش‌پور در حالی مطرح است که محمدعلی نجفی،سرپرست وزارت علوم از همان ابتدای کار بر افشاگری درباره بورسیه‌ها و اطلاع‌رسانی در این زمینه پافشاری کرد و همین چندی پیش از غیرقانونی بودن ۴۰۰ بورسیه برای مربیان دانشگاه‌ها– و نه استادان و استادیاران- خبر داد. اما حالا زمزمه‌هایی از لابی‌های بهارستان به گوش می‌رسد و گویا رفته‌رفته احتمال افشای اسامی نمایندگان کمرنگ‌تر و کمرنگ‌تر می‌شود.

ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی نخستین بار از سوی دیوان محاسبات مطرح شد و بعدتر با حضور رضا فرجی‌دانا در کسوت وزیر علوم رسانه‌ای شد.

برخی نمایندگان حاضر در مجلس نهم از داده‌های مندرج در اسناد مربوط به بورسیه‌ها خوشحال نبودند و به همین خاطر خیزش آرام استیضاح وزیر علوم استارت خورد.

فرجی‌دانا در روز استیضاح یک به یک به سوالات نمایندگان پاسخ داد اما گویا آنطور که محمدرضا تابش می گوید: «ماجرای استیضاح وزیر علوم از همان ابتدا مشخص بود و منطق سخنان فرجی‌دانا چندان برای افتادن یا نیفتادن اش معیار درستی نبود.»

رضا فرجی‌دانا از وزارت کنار رفت و محمدعلی نجفی با شعار افشای جزییات بورسیه‌های غیرقانونی سر کار آمد. اما حالا زمزمه‌ها از بهارستان خبرهای خوشی به همراه ندارد و عضو کمیسیون آموزش تاکید دارد که مصالحه در موضوع بورسیه‌ها جدی است.

درویش‌پور همچنین می‌افزاید: «سناریوی احتمالی این است که اسامی چند نفر خوانده شود و بعد هم مطرح شود که این چند نفر از ادامه بورسیه انصراف داده اند و ماجرا تمام شده فرض شود.»

او البته درباره گزارش‌های احتمالی از کمیته تشکیل شده در مجلس درباره بورسیه‌ها می‌گوید: «به این کمیته چندان امیدی نیست چرا که به جای نقد مسائل بیشتر به دنبال تایید و حمایت‌اند. چشم امید ما به کمیته ویژه وزارت علوم بود که حالا باید ببینیم مسیر به چه سمت و سویی هدایت می‌شود.»

با وجود آنکه اغلب بر ابعاد معنوی و فساد علمی صورت گرفته در بورسیه‌های غیرقانونی تاکید می‌شود، حامد قادمرزی مساله اقتصادی و ضرر مالی وارد شده از بورسیه‌شدن دانشجویان را امری مساله‌دارتر می‌داند. او پیش از این گفته بود: «729 دانشجو بورسیه خارج از کشور گرفته اند، 729 دانشجویی که هیچکدام شرایط لازم برای دریافت بورسیه را نداشتند و برای هر یک نفر این دانشجویان رقمی نزدیک به یک ملیارد تومان هزینه شده است. یعنی فساد مالی همین بخش کوچک از پرونده نزدیک به  یک چهارم فساد پرونده سه هزار ملیارد تومانی معروف است.»

پرونده بورسیه‌ها لحظه لحظه به پایان نزدیک می‌شود، اینطور که نمایندگان مجلس می‌گویند نمی‌شود چندان امیدوار به افشاگری از سوی وزارت علوم بود. با این حال دولت برای مبارزه با فساد کمر همت بسته و هرگونه مصالحه در پرونده بورسیه‌ها تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
11
اكر قبول كنند غير قانونى بوده حالا بأيد خيلى از انها دكترا و شغلها شؤون را از دست بدهند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین