کد خبر: ۲۶۴۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴

50 درصد ایرانیان مبتلا به پرخوری هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به اپیدمی چاقی در ایران، گفت: زنان ایرانی از زنان آمریکایی چاق تر هستند و مصرف بالای مواد غذایی مانند نان و برنج، عامل چاقی و شیوع دیابت در ایران است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر رضا ملک زاده جمعه شب در سومین کنگره بین المللی پیشگیری از بیماری های قلب و عروق در شیراز افزود : چاقی در واقع آغاز ابتلا به بیماری های قلب و عروق و دیابت است که باید بیش از این جامعه بر روی آن حساس باشد و در این زمینه احتمال خطر و ابتلا برای زنان بیشتر است.
 
معاون پژوهشی وزیر بهداشت و درمان گفت: آمار ها نشان می دهد که زنان ایرانی چاق تر از زنان اروپایی و آمریکایی و به عکس آن مردان ایرانی لاغرتر از مردان اروپایی هستند.
 
ملک زاده مهمترین عامل چاقی در ایران را شیوع مصرف غذایی و مصرف نان و برنج دانست و اعلام کرد: سرانه مصرف نان و برنج در ایران بسیار زیاد است که باید نسبت به این موضوع پیشگیری های لازم صورت گیرد.
 
وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده که 50 درصد ایرانیان بدون اینکه آگاه باشند مبتلا به پرخوری هستند که نیاز است دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به این موضوع تحقیقات خود را شروع کند ودلایل آن را بررسی نماید.
 
دکتر ملک زاده با بیان اینکه با مطالعات آماری که توسط یکی از متخصصان ایرانی انجام شده و در نتیجه این تحقیق دو ژن کشف شد که بیانگر آن بود که پرخوری در ایران یک علت بیولوژیکی دارد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آیین افتتاحیه سومین کنگره بین المللی پیشگیری از بیماری های قلب و عروق، همچنین گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از تهران، به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور در زمینه تولیدات علمی کاردیولوژی شناخته شده است.
 
ملک زاده در این کنگره بین المللی از لزوم توجه به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با توجه به بافت جمعیتی کشور خبر داد و افزود: با افزایش جمعیت کشور و کاهش مرگ و میرها، امید به زندگی در ایران افزایش یافته و به دلیل جوان بودن جمعیت کنونی کشور، خطر ابتلا و شیوع بیماری های قلبی عروقی در سال های آینده کشور را تهدید می کند.
 
وی با بیان اینکه بر اساس آمار های سال 2012 حدود 17 و نیم میلیون نفر در دنیا جان خود را بر اثر بیماری های قلبی عروقی از دست داده اند، تصریح کرد: این مشکل در کشورهای در حال توسعه چشمگیرتر بوده و در ایران نیز در سال 2010، از 351هزار مرگ ، بیش از 165هزار مورد مربوط به سکته های قلبی و مغزی بوده است.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ابراز داشت: کاهش مرگ و میر کودکان، زنان 15 تا 65 ساله، کنترل بیماری های عفونی، افزایش سرانه ملی، توسعه راه ها و ارتباطات، افزایش سواد عمومی جامعه، همگی در کنار هم موجب افزایش جمعیت کشور شده و با افزایش 22 سال امید به زندگی در مردان و 23 سال در زنان مواجهیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای مصرف مواد غذایی در میان ایرانیان، لازم است پژوهش هایی در این زمینه دنبال شود و در همین راستا، مدیریت کنترل بیماری ها نیز از بیماری های واگیر به غیرواگیر در حال تغییر است.
 
دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون مهارت های کلینیک مربوط به حوزه قلب و عروق از کارهای پژوهشی این حوزه قوی تر بوده و لزوم توجه جدی تر پژوهشگران ضروری است.
 
سومین کنگره بین المللی پیشگیری از بیماری های قلب و عروق از یازدهم تا سیزدهم مهرماه جاری به میزبانی مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شیراز برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین