کد خبر: ۲۶۴۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

غرب به دنبال چیست؛ حذف داعش یا ترسیم نقشه جدید در خاورمیانه

بدون تردید يكي از پرسش هاي مهم افكار عمومي و محافل سياسي جهاني در طي چند ماه اخير درباره گروه تروریستی داعش، دلايل و چرايي استمرار خشونت و پروژه نسل كشي از سوي اين گروه در سرزمين بين النهرين بوده است. چه عوامل و انگيزه اي منجر شده است تا جامعه جهاني و قدرت هاي بزرگ منطقه اي و جهاني صرفاً نظاره نگر نسل كشي يك جامعه و يك نسل از انسان ها باشند و آنها همچنان در برابر جنايت هاي مرگبار و ضد انساني اين گروه برخوردي شعاري و تيليغاتي داشته و از اقدام جدي و عملي براي توقف نسل كشي اين گروه خودداري كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرویس بین‌الملل- نیکنام ببری: علي رغم تشكيل ائتلاف جهاني ضد داعش از سوي قدرت هاي بزرگ جهاني و منطقه اي جامعه جهاني همچنان شاهد استمرار فعاليت هاي ضد بشري سياه پوشان داعش و گسترده تر شدن دامنه عمليات آنهاست. فهم اين مسئله نيازمند درك وضعيت داخلي منطقه و همچنين استراتژي قدرت هاي بزرگ بين المللي است. قبل از هر چيزی، جعرافياي طولاني و گسترده منطقه، نبود حاكميت متمركز از سوي برخی دولت هاي منطقه در كنار وضعيت سياسي و قومي عراق كه درگیر اختلافات طايفه اي و قبيله اي  به سر مي برد، فضا را براي حضور و نفوذ گسترده داعش در منطقه شمال غربي عراق فراهم آورده است. 

قطعا يكي از رموز موفقيت داعش جذب نيروها و جريان هاي وابسته به صدام حسين بود. واقعيت سياسي در عراق حكايت از آن دارد كه هنوز بسياري از نيروها و مقامات محلي و همچنين افسران و نظاميان بعثی دلبستگي ها دوران صدام را همچنان حفظ نموده اند. اين افراد مترصد فرصتي براي ضربه زدن به دولت شيعي عراق بودند. از اين رو از طریق همكاري با داعش شرايط اشغال برخي مناطق و پايگاه‌هاي مهم نظامي در استان الانبار و موصل را براي اين گروه فراهم كردند. 

بنابراين نيروهاي داعش به سهولت به مقادير زيادي اسلحه و مهمات و نيز منابع مالي در بانك‌هاي موصل... دست يافتند. به طوري كه تجهيزات نظامي آن‌ها در برخي زمينه‌ها از پيشمرگه‌هاي كرد پيشرفته‌تر شد. بنابراين با توجه به حضور نيروهاي بعثي در درون داعش و تجربه نظامي و لجستيكي آنها، توان رزمي و  نظامي اين گروه در تصرف شهر ها و روستاهاي عراق افزايش یافت. 

بنابراين داعش علاوه بر توسل به زور به خوبي از فضاي ناراضي اعراب سني (عمدتا وفادار به صدام حسین) نيز در تشكيلات نظامي خود بهره جست. انها با سوار شدن بر موج ناراضیان در مناطق تحت تصرف خود به نحو هوشمندي براي جذب اين نيروها بهره جستند. داعش از اين نيروها براي اداره محلي مناطق تصرف شده و نیز تصرف مناطق ديگر بهره گرفت. داعش همچنین در ميان قبايل اهل سنت كه نارضايتي شديدي از حاكمان غير سني دارند و توهم ظلم و اجحاف از سوي آنان را داشته اند نفوذ خوبي بدست آورد. در نهايت اين گروه با ابزار رعب و وحشت توانست در يك جنگ رواني روحيه مخالفان خود را تضعيف نمايد. 

گردن زني ها اين گروه و كشتارهای دسته جمعي باعث ترس و فرار بسياري از نيروهاي مخالف در منطقه شده است. به اين شكل كه اعضاي داعش با پخش فيلم سر بریدن...، اين پيام را به مخالفان مي دهد كه در صورت مخالفت با اين گروه در انتظار چنين عقوبتي هستند.  

داعش با داشتن تمامي اين ابزارها توانسته حضور و نفوذ بي سابقه اي در منطقه پيدا كند. به جرات مي توان گفت كه داعش موفق ترين سازمان تروريستي در طول تاريخ جنبش هاي تكفيري است. بنا به گزارش هاي وزارت دفاع امريكا حدود 20 الي 30 هزار نيرو رسما در جبهه داعش در حال نبردند و همچنين حدود 80 هزار نيرو نيز در اقصي نقاط جهان اعضاي غير رسمي داعش تلقی می شوند. برقراري چنين شبكه بزرگی بي ترديد ريشه هاي قوي داخلي دارد و نمي توان تمامي مسائل را به عوامل خارجي نسبت داد. 

البته نمي توان منكر حمايت ها و پشتيباني ها قدرت هاي بين المللي  به خصوص آمريكا و انگلستان و قدرت هاي بزرگ منطقه اي همچون تركيه و عربستان شد. حمايت هاي نظامي، لجستيكي و سياسي اين گروه در طول سه سال مبارزه در سوريه باعث كشته شدن بيش از 200 هزار نفر و آوارگی و بي خانماني 6 ميليون نفر از شهر وندان سوري گرديد. تمامي اين جنايت ها به لطف حمايت هاي بي دريغ عربستان، قطر، تركيه... در سوريه رقم خورد. اما وقتي كه اين گروه در سوريه موفق به حذف اسد از قدرت نشد مدار عملياتي خود را از سوريه به سمت عراق تغيير جهت داد. 

در ابتدا حاميان غربی و منطقه ای داعش سياست سكوت توام با رضايت را نسبت به پروژه نسل كشي در عراق پیش گرفتند. مخالفت آنها با سياست هاي نورالمالكي و اتحاد استراتژيك عراق با ايران، بي تاثير در اين رفتار غرب و قدرت هاي منطقه ای حامي داعش نبود. اما ادامه عمليات در عراق به تدريج اشتباه محاسباتي اين قدرت ها را برملا كرد. زمانی که داعش دست به قتل شهروندان آمريكايي و انگليسي زد و اعلام كردن كه بزودي در نيويورك و لندن نيز وارد عمليات خواهد شد، حاميان ديروز با انجام چرخش سياسي به صف مخالفان داعش پيوستند!

سركرده داعش علاوه بر تهديد غرب، دولت هاي محافظه كار عربي را نيز مورد تهديد قرار داد. ابوبكر بغدادي در يك سخنراني، آل سعود را آل سلول خواند و از عمليات در اين كشور و اردن خبر داد. آمريكایی ها نیز با مشاهده چرخش عملياتي داعش و نگراني از سقوط متحدان منطقه اي خود، با همكاري كشورهاي عربي و شركاي منطقه اي خود ائتلاف جهاني ضد داعش را شكل داد. با اين حال علي رغم گذشت بيش از دو هفته از نشست پاريس و اعلام آمادگي قدرت هاي جهاني مبني بر پايان بخشيدن به حيات سياسي داعش، همچنان شاهد استمرار جنايت هاي مرگبار اين گروه هستيم. استان هيت در شمال عراق توسط اين گروه سقوط كرد و كوباني نيز در شمال سوريه در آستانه سقوط قرار گرفته است. طبق گزارشات تاكنون بيش از 160 هزار نفر از كردهاي كوباني با ترس از نسل كشي داعش، ترك خانه و كاشانه كرده و در مرزهاي تركيه در وضعيت فاجعه باری به سر مي برند. 

بنا بر برخی گزارش ها حملات هوايي روزهاي اخير آمريكا به جاي نشانه گيري داعش غير نظاميان را هدف قرار داده است. همه اين موارد ترديدها را نسبت به نيت واقعي غرب در مبارزه با تروريسم افزايش داده است. به اعتقاد نگارنده، امروز آمريكا و ديگر شركاي غربي اش كه سابقاً موفق به ورود نظام به سوريه تحت بند 7 شوراي امنيت نشده بودند با يك وجهه بشر دوستانه در تلاش براي ورود نظامي و هوايي به سوريه، با هدف حذف اسد از قدرت هستند. از اين رو تاريخ جنگ در خاورميانه يكبار ديگر در حال تكرار شدن است. غرب دوباره به بهانه مبارز با تروريسم و افراط گرايي در تلاش براي ترسيم نقشه جديد در خاورميانه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین