کد خبر: ۲۶۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

داروهای گران قیمت در لیست بیمه

مدیرعامل سازمان بیمه‌ی سلامت کشور گفت: کلید حل مشکلات نظام سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع است اما متاسفانه در این زمینه بد عمل کرده و هنوز پزشک خانواده تربیت نکرده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، دکتر «انوشیروان محسنی‌بندپی» عصر امروز(پنج‌شنبه ۱۷ مهرماه) در حاشیه‌ی سفر به کرمان در جمع خبرنگاران با تشکر از همکاری رسانه‌ها در اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: نظام سلامت سال‌ها از کمبود منابع مالی و سهم‌بری از «جی.دی.پی» کشور گلایه‌مند بوده و علیرغم اینکه در قانون برنامه‌ی پنجم تکلیف شده و در سند چشم‌انداز و قوانین بالادستی سلامت به‌عنوان بحث زیربنایی و اصلی باید مورد توجه برنامه‌ریزان کشور قرار می‌گرفت، اما در اختصاص دادن اعتبار همیشه با مشکل مواجه بودیم.

وی افزود: در طرح تحول نظام سلامت شورای عالی بیمه مکلف شد با رویکرد مشخص کردن قیمت تمام شده خدمات، ارزش‌گذاری تعرفه خدمات را اجرا کند. محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه قانون برنامه پنجم توسعه در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ساز و کار اجرایی به خود ندیده است، تصریح کرد: در دولت یازدهم عزم جدی برای اجرای همه‌ی قوانین و به ویژه قانون برنامه‌ی پنجم با تأکید بر قوانین موضوعه در بخش سلامت، نگاه ویژه‌ای معطوف شده است.

رشد تعرفه‌های عمومی خدمات سلامت در بودجه‌ی ۹۳
وی خاطرنشان کرد: رشد تعرفه‌های عمومی خدمات سلامت را در بودجه ۹۳ دیده و هیئت دولت رشد متوسط ۴۴ درصدی را با دو رویکرد ۶۰ درصد در ویزیت و ۸۵ درصد هتلینگ قرار داده و شورای عالی بیمه تصمیم گرفت میانگین ۴۴ درصدی را در برخی جراحی‌ها و بیهوشی لحاظ نکرده و با بازنگری کتاب معروف به کالیفرنیا کار تخصصی و علمی را با بهره‌گیری از کارشناسان نظام بیمه سلامت انجام دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: خلائی که در همه‌ی بخش‌های خدماتی وجود داشت این بود که قیمت تمام شده را محاسبه و ملاک خود قرار می‌دادیم و بخش سلامت از آن محروم بود که در کتاب ارزش‌گذاری نسبی این سیاست اعمال شده است.

وی افزود: مزیت عمده‌ی کار این است که اختلاف فاحش بین رشته‌های تخصصی به یک تعادل رسیده و همه‌ی ذینفعان در این قیمت‌گذاری جدید مشارکت کرده‌اند و امکان اجرای قانون را مبنی بر اینکه پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان‌های دولتی حق کار کردن در مراکز دیگر را ندارند، فراهم شده است.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: در این طرح امکان برخورد قانونی با کسانی که دریافت مازاد و غیرقانونی دارند، وجود دارد. وی گفت: تاریخ اجرای این کار اول مهرماه است و بیمه در این زمینه به‌عنوان حامی و همراه طرح است و معتقدیم این اقدام باید انجام شود و به علت اینکه منابع بیمه در این ارزش‌گذاری از سوی دولت پیش‌بینی نشده بود، قرار است مابه‌التفاوت در سال ۹۴ به بیمه پرداخت شود.

محسنی‌بندپی اظهار کرد: باید به‌دنبال راهکارهای پایش و نظارت در راستای اجرای طرح ارزش‌گذاری تعرفه‌ها برویم و در ارزش نسبی خدمات، نیازمند شاخص‌هایی هستیم که براساس آن کارکرد واحدها را ارزیابی کنیم و این وظیفه به عهده‌ی سازمان بیمه‌ی سلامت است و ما متولی و وکیل بیمه‌شدگان هستیم.

وی افزود: هیئت دولت مکلف کرده در این فاز نیز پرداختی مردم مانند گذشته باشد و هیچ بار مالی جدیدی وارد نشود و بیمه‌شدگان روستائی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر سه درصد و سایر بیمه‌شدگان شش درصد پرداختی دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه‌ی سلامت ایران گفت: حدود ۳۰۰ خدمت جدید در این ارزش‌گذاری تعرفه‌ها اضافه شده و هیچ خدمتی وجود ندارد که بدون تعرفه باشد. وی در ادامه درباره پوشش بیمه‌های داروی بیماری‌های صعب‌العلاج اظهار کرد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ی دارو و مابه‌التفاوت نرخ ارز با رویکرد تحت حمایت قرار دادن داروهای صعب‌العلاج و گران قیمت اعتبار منظور شده و در یک تفاهمنامه‌ی کارشناسی شده میان وزرای بهداشت و تعاون حدود ۵۰۰ قلم داروی گرانقیمت و صعب‌العلاج در لیست بیمه قرار گرفته که البته هنوز در تعهدات بیمه قرار نگرفته است.

محسنی‌بندپی درباره‌ی بیمه اقلام دارویی درمان ناباروری نیز گفت: با توجه به رویکرد کلی نظام و سیاست‌های ابلاغی افزایش جمعیت، رویکرد بیمه‌ی سلامت کمک به درمان بیماران این حوزه است و ۲۸ قلم داروی نازایی در لیست بیمه قرار گرفته که ۱۸ قلم این داروها در سال جدید اضافه شده است.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از عملکرد بیمه‌ی سلامت در کرمان گفت: اداره‌کل بیمه‌ی سلامت استان کرمان از جمله ادارات پیشروی ما در بحث سلامت‌محوری است و با افتتاح مرکز آینده‌پژوهی بیمه‌ی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی کرمان امید می‌رود بتوانیم اولویت‌های حوزه‌ی سلامت را در استان احصا و شناسایی و برای هر یک از آنها پروژه‌ی تحقیقاتی تعریف شود تا حاصل این اقدامات و تحقیقات شرایطی فراهم کند که به یافته‌های علمی مشخصی در رابطه با مسائل مداخله‌گر در سلامت جامعه، اثرگذار باشد.

محسنی‌بندپی اظهار امیدواری کرد به برون‌دادهای ارزشمندی در مسائل حوزه‌ی سلامت دست یابیم و نتایج این کار را در سطح ملی و منطقه‌ای به کار بگیریم. وی درباره‌ی مزیت دفترچه‌های بیمه‌ی سلامت همگانی افزود: هدف این است که براساس عدالت در سلامت و بحث تعریف یک بسته‌ی خدمتی پایه برای ۷۷ میلیون جمعیت کشور و اجرای بند ب قانون برنامه پنجم مبنی بر وجود یک سازمان بیمه در کشور، تلاش می‌کنیم فرقی بین دفترچه‌های بیمه نباشد و براساس پزشک خانواده میزان پرداختی کسانی که از سامانه‌ی ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی ارجاع داده می‌شوند ۵ درصد باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه‌ی سلامت اظهار امیدواری کرد بتوانیم با تجمیع منابع بسته‌ی خدمتی کامل و جامعی را که شرایط برخورداری عادلانه آحاد جامعه را فراهم کند، برای همه طراحی و عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کلید حل مشکلات نظام سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع است و متأسفانه در این زمینه بد عمل کرده و هنوز پزشک خانواده تربیت نکرده‌ایم. محسنی‌بندپی تصریح کرد: باید این کار را تمرین و اقدام کرده و پزشک خانواده شهری در دو استان حال اجراست و روستائیان از طریق مراکز بهداشتی درمانی این طرح را دارند و قرار دادن این موارد در یک سامانه زمان می‌برد و باید به این سمت حرکت کنیم و منابع و نیروی انسانی و از همه ابزار استفاده و به این سمت برویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین