کد خبر: ۲۶۶۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
طهماسب صلح‌جو، منتقد سینما

سینمایی اجتماعی را سیاسی و جناحی نکنیم

طهماسب صلح جو منتقد سینما از نگاه جناحی به سینمای اجتماعی انتقاد کرد. این منتقد سینما بیان ناگفته‌ها و دردهای اجتماعی را از اهداف اصلی این ژانر سینمایی دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: سینمای اجتماعی از موضوعات مناقشه‌برانگیز بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه‌های تندرو است.

به گزارش آفتاب، برخی از گروه‌های تندرو به اکران فیلم قصه‌ها ساخته رخشان بنی اعتماد اعتراض دارند. فیلمی که بیان مشکلات اجتماعی می‌پردازد. با وجود مخالفت گروه‌های تندرو، علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی اعلام کرده است که فیلم قصه‌ها اکران خواهد شد.

صلح‌جو منتقد سینما در گفت‌وگو با «آفتاب» به تشریح شرایط سینمایی اجتماعی پرداخته و گفت: «متاسفانه در کشور ما به سینمایی اجتماعی به شکل جناحی و سیاسی نگاه می‌شود. مخالفان دولت اعتدال می‌خواهند با هر بهانه‌ای با دولت مخالفت کنند. مخالفت‌های که بیشتر جنبه سیاسی دارد حالا به بدنه سینما ورود کرده است که این امر بسیار آسیب‌زا است. اگر فیلمی با رویکرد جناحی خاص ساخته شود فیلمی مورد قبول است. اگر همان فیلم در دولت دیگری ساخته شود، مورد مخالفت قرار می‌گیرد. باید اجازه دهیم اهالی سینما درباره فیلم‌های اجتماعی قضاوت کنند. به نظر من درست نیست بحث سینمای اجتماعی محل دعواهای سیاسی شود.»

صلح جو در ادامه به فواید سینمای اجتماعی پرداخته و گفت: «فیلم‌ساز اجتماعی وظیفه دارد به بیان ناگفته‌ها و دردهای اجتماعی بپردازد. در دوره اشغال ایتالیا توسط متفقین سینمای نئورئالیسم به وجود آمد. این مکتب توانست پیام مردم ایتالیا را در مخالفت با حضور اشغالگرام به مردم جهان برساند. بنابراین ما نباید از فواید سینمای اجتماعی غافل شویم.»

صلح‌جو تاکید کرد: «همان طور که گفتم سینمای اجتماعی باید از روح ملی و از نکات ظریف ناگفته حرف بزند. در این میان انگیزه فیلم‌ساز نباید تصور کنیم سینمای اجتماعی فقط پز روشنفکری و حضور در جشنواره‌های خارجی را دنبال می‌کند و برای ما فایده‌ای ندارد.»

 گفته‌های این منتقد سینما درحالی است که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز چندی پیش از بدبینی به سینمای اجتماعی انتقاد کرده و گفته بود: «مرز واقعی بین سیاه‌نمایی و بیان واقعیات در سینما را باید مشخص کنیم. اما اگر جامعه را پویا نمایش دهیم و در کنارش به ترسیم مشکلات بپردازیم و نحوه تقابل مردم با این سختیها را نیز نشان دهد این سیاه‌نمایی نیست.» 

ایوبی به فیلم قصه اشاره کرده وگفته بود: «فیلمهای مجید مجیدی مشکلات را نشان می‌دهد اما سیاه‌نمایی نیست و مبارزه مردم در آن وجود دارد. فیلم «قصه ها»نیز شامل همین می‌شود. علاوه بر اینکه ما در انتخاب فیلم‌ها برای جشنواره‌های خارجی نیز مسئول نیستیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین