کد خبر: ۲۶۷۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷

از VPN تا واگذاری شماره‌های رند و تلویزیون اینترنتی

جدیدترین مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به موضوعاتی چون فضای مورد نیاز برای نصب آنتن ماهواره‌ای در ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ای، اصول حاکم بر تلویزیون‌های اینترنتی، تعرفه پیامک تلفن ثابت، تعرفه VPN بین الملل روی پهنای باند اینترنت و دستورالعمل واگذاری شماره‌های رند همراه و ثابت مربوط می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: براساس مصوبه شماره 196 کمیسیون تنظیم مقررات که در تاریخ 26 مرداد ماه مصوب شده دستورالعملی درباره محاسبه فضای مورد نیاز برای نصب آنتن‌های ماهواره‌ای در ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ای شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر گرفته شده و این گونه اعلام شده است که تعرفه استفاده از این فضا نیز در این کمیسیون تعیین خواهد شد.

حق اشتراک 20 هزار تومانی برای تلویزیون های اینترنتی
اصول حاکم بر پروانه ارائه خدمات توزیع محتوای صدا و ویدئو مبتنی بر پروتکل اینترنت نیز از دیگر مواردی است که در جلسات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات مورد بررسی‌ قرار گرفته و قوانینی در خصوص آن تدوین و ابلاغ شده است.

بر این اساس دارندگان پروانه ارائه این خدمات می توانند به صورت غیر انحصاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی ایجاد شده از سوی فراهم کنندگان شبکه نسبت به توزیع محتوای صدا و ویدئو تایید شده از سوی مراجع ذیربط درچارچوب قوانین ومقررات کشور و مبتنی بر پروتکل اینترنت و بر بستر باند پهن اقدام کنند.

البته دارنده پروانه این بخش موظف است طبق قانون کشور برای ارائه خدمات مجوزهاب لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان صدا و سیما و سایر مراجع ذیربط دریافت کرده باشد و قبل از ارائه محتوای مذکور این مجوزها دریافت شده باشد.

همچنین ارائه سایر خدمات در شبکه موضوع پروانه منوط به موافقت سازمان تنظیم مقررات و رعایت قوانین و مقررات جاری کشور بوده و دریافت مجوزهای تکمیلی از سوی مراجع ذیربط صورت می گیرد.

نکته دیگر آن که میزبانی محتوای صدا و ویدئوی موضوع پروانه باید در داخل کشور صورت بگیرد.مدت اعتبار این پروانه نیز به مدت 10 سال شمسی از زمان صدور آن در نظر گرفته می شودو برای دوره های بعدی براساس شرایط و ضوابطی که توسط این کمیسیون تصویب می شود پروانه‌های مذکور قابل تمدید خواهند بود.

اما برای اعطای پروانه فعالیت دراین حوزه سازمان تنظیم مقررات شرایطی را در نظر گرفته است.شرایطی مانند این که فعالیت شرکت منطبق با اساس نامه آن باید مرتبط با موضوع پروانه باشد و متقاضی باید شرکت غیر دولتی بوده و در ایران به ثبت رسیده باشند.همچنین لازم است تا پایان مدت پروانه ماهیت حقوقی زمان صدور پروانه را حفظ کند.

البته دراین مصوبه تعهدات مختلفی نیز برای ارائه کنندگان این سرویس در نظر گرفته شده است و درباره مبلغ تسهیم درآمد این سرویس این گونه عنوان شده است که دارندگان پروانه موظف هستند پنج درصد درآمد هر اشتراک ماهیانه را به عنوان مبلغ تسهیم درآمد در پایان هر سال قراردادی به سازمان تنظیم مقررات پرداخت کنند.

علاوه بر این در این مصوبه عنوان شده است دارنده پروانه موظف است در طول مدت اعتبار پروانه از سال دوم قراردادی بابت هر سال قراردادی مبلغ تضمین شده تسهیم درآمد را به مبلغ 10 میلیارد ریال به سازمان پرداخت کند.

همچنین،به منظور اطمینان از حسن انجام تعهدات متقاضی برای دریافت پروانه باید ضمانت نامه معتبر بانکی به مبلغ پنج میلیارد ریال و قابل تمدید به دفعان بدون قید و شرط در طول مدت اعتبار پروانه را نزد سازمان تنظیم مقررات بگذارد که با تشخیص این سازمان سهم درآمدی سازمان و یا جریمه‌های متعلقه از محل آن وصول شود.

دراین مصوبه حداکثر تعرفه اشتراک ماهیانه برای این سرویس نیز مبلغ 20 هزار تومان تعیین شده است.

تعرفه ارسال پیامک تلفن ثابت
اما درجلسه دیگر کمیسیون تنظیم مقررات که در تاریخ نهم شهریور ماه برگزار شده مصوباتی درخصوص تعرفه پیامک تلفن ثابت و بین الملل به تصویب رسیده است که بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات این تعرفه ها از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا محسوب می شوند.

براساس اعلام کمیسیون تنظیم مقررات سقف تعرفه پیامک تلفن ثابت به ازای هر پیامک به شرح زیر است:

تعرفه‌های پیامک ثابت
همچنین براساس این مصوبه اعلام شده است دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه می توانند تعرفه هر پیامک صادره بین الملل را براساس توافق با اپراتورهای کشور مقصد تعیین کرده و پس از اطلاع رسانی در خصوص تعرفه‌ها این خدمت را به مشترکان ارائه کند.

تعرفه های VPN
مصوبه دیگر کمیسیون تنظیم مقررات که در تاریخ نهم شهریور ماه تصویب شده به تعرفه خدمات VPN بین الملل روی پهنای باند اینترنت مربوط می شود که تعرفه‌های این بخش نیز در جدول ذیل اعلام شده است.


تعرفه VPN
تعرفه برقراری خدمت فقط یک بار در زمان دایر کردن خدمت دریافت می‌شود و در زمان تمدید خدمت این تعرفه نباید دریافت شود.

واگذاری شماره های رند ثابت و سیار
آخرین مصوبه سازمان تنظیم مقررات که در تاریخ 23 شهریور ماه ابلاغ شده نیز به بحث واگذاری شماره‌های تلفن همراه و ثابت رند مربوط می شود که این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا محسوب می‌شود.

براین اساس دارندگان پروانه می توانند براساس دستورالعمل اجرایی شماره تلفن‌های ثابت و همراه رند را بالاتر از قیمت‌های تعیین شده در پروانه واگذار کنند.

البته شرایط اطلاع رسانی عمومی شرایط رقابتی عادلانه و روش واگذاری این شماره ها باید به صورت شفاف تعیین شده باشد.

برای اعلام واگذاری این شماره‌ها شرکت‌های دارای پروانه موظف هستند واگذاری را از طریق سایت خود و سایر روش‌های اطلاع رسانی مناسب اطلاع دهند.

همچنین در مواردی که امکان دایری شماره واگذار شده حداکثر ظرف مدت یک ماه وجود نداشته باشد دارنده پروانه حق پیش فروش و واگذاری شماره را ندارد.

علاوه بر این در این مصوبه عنوان شده که لازم است دارنده این پروانه در زمان واگذاری شماره های رند در خصوص تغییرات شماره‌های که ممکن است در آینده بنا بر ضرورت‌های مقرراتی یا فنی رخ دهد، مشترک را مطلع کرده و در صورتی که بعد از واگذاری بنا بر ضرورت‌های مقرراتی و فنی شماره‌ای تغییر کرد حتی المقدور شماره ای متناسب به فرد واگذار کند.

د رصورتی که به دلیل تغییرات فنی یا مقرراتی شماره فرد تغییر کند شماره های معمولی واگذار شده به مشترکی به شماره رند یا مناسب تبدیل شود شماره مذکور مشمول این مصوبه نبوده و دارنده این پروانه حق ندارد براساس این مقررات از مشترک مبلغ اضافه‌ای دریافت کند.

به گزارش ایسنا، البته در این مصوبه رقمی به عنوان سقف برای واگذاری این خطوط در نظر گرفته و اعلام نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین