کد خبر: ۲۶۷۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵

تاکید جنتی بر صدور فرهنگ به خارج از مرزها

الگو سازی در حوزه حجاب و عفاف و ترویج سبک زندگی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است،‌از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد زیرا موضوع ساماندهی مد و لباس از دیر زمان در کشورمان مطرح شده است و قوانینی هم برای آن مصوب شده است و بنیاد ملی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در همین راستا تاسیس شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌"علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست امروز خود با اعضای کارگروه مد و لباس با بیان این مطلب گفت: الگو سازی در زمینه حجاب و عفاف از جمله موارد اساسی است که مورد توجه در بنیاد ملی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر بتوانیم آن را در جامعه فرهنگ سازی کنیم بسیاری از مسایل و مشکلاتی که دراین جوزه در جامعه وجود دارد به خودی خود حل و فصل می‌شود.

وی افزود: فرهنگ و تمدن کشور ما همواره مورد هجوم و بمباران تبلیغاتی از سوی شبکه‌های مختلف بیگانه،‌ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که مبنای کار آنها ترویج الگوی برهنگی در جامعه است و تمام تلاش ما در این کارگروه این است که الگوی مناسب اسلامی ایرانی در حوزه مد و لباس در جامعه ارایه دهیم.

جنتی با تاکید بر صدور فرهنگ کشورمان به خارج از مرزها ادامه داد: از طریق مد و لباس می‌توانیم فرهنگ انقلاب جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن دیرینه کشورمان را به مرزهای بین‌المللی صادر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر ساماندهی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر ساختاری و داشتن قانون و مقررات در وضعیت مطلوبی قرار دارد و قوانینی که در این حوزه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و همچنین مصوبات دولت نیز دراین زمینه مطلوب و مناسب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ساختار داخلی کارگروه ساماندهی مد و لباس  و کمیسیون‌های تخصصی آن نیز به خوبی طراحی شده است و وظایف دستگاه‌های عضو آن هم روشن و مشخص است.

وی با اشاره به ژورنال‌های مد و لباس گفت: نقش این ژورنال‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از اهمیت زیادی برخوردار است و با در اختیار گذاشتن آنها در میان طراحان این حوزه کمک بسیاری به ترویج مد و لباس با الگوهای ایرانی اسلامی می‌شود و کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز به اهدافش نزدیک‌تر می‌شود.

جنتی با تاکید بر نقش و جایگاه مهم سازمان صدا و سیما در تبلیغ و ترویج عفاف و حجاب در جامعه ادامه داد: عمده فعالیت‌های تبلیغی اعم از نمایشگاهی و فعالیت‌های صدا و سیما در این زمینه از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است و صدا و سیما می‌تواند با برنامه ‌های خود در شبکه‌های مختلف در الگوسازی مد و لباس و ترویج فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی نقش به سزایی ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق بازیگران و مجریان صدا و سیما  به الگو سازی پوشش‌های مورد نظر که در راستای مد و لباس ایرانی اسلامی است بپردازند.و در این زمینه می‌توان با صدا و سیما و سازمان سینمایی نشست‌های مشورتی داشت.

وی افزود: ازدیگر راه‌هایی که می‌توان به ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی در جامعه پرداخت؛‌ تولید لوح‌های فشرده‌ در این حوزه و توزیع آن در سطح جامعه از طریق مراکز و فروشگاه‌های فرهنگی وهنری است.

جنتی از پیگیری‌ و رایزنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان مالیاتی کشور مبنی بر مشمولیت صنف طراحان پوشاک از قانون معافیت مالیاتی همانند ناشران و کتابفروشان خبر داد.

وی گفت: درحوزه حجاب و عفاف اگرچه حجاب برتر چادر است ولی طراحان و مسوولان این حوزه نباید تنها بر این مقوله تکیه کنند و در طراحی‌های خود باید به مانتوهای گشاد با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع با رعایت موارد پوشش اسلامی نیز توجه کنند.

جنتی با اشاره به نقش مهم وزارت آموزش و پرورش در ترویج پوشش اسلامی ایرانی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در این زمینه وظایف گسترده‌ای بر عهده دارد و باید آنها را مورد توجه قرار دهد و باید برای پوشش دانش آموزان برنامه‌ریزی درست و مناسبی صورت گیرد.

وی بر اختصاص فروشگاه‌های ویژه لباس اسلامی در سطح کشور با هدف ایجاد برند پوشش اسلامی در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.

وزیر فرهنگ گفت: حضور فعال در فضای مجازی و ایجاد سایت‌هایی در این زمینه ضروری است و باید به این سایت‌ها کمک شود تا بتوانند در ترویج و تبلیغ پوشش اسلامی ایرانی نقش موثری در سطح جامعه ایفا کنند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد:
مد و لباس نماد هویتی جامعه است

در ادامه معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: مد و لباس نماد هویتی جامعه ماست و با توجه به بازتاب‌ها و مسایل اجتماعی که در این حوزه وجود دارد؛ معاونت امور هنری به عنوان متولی بنیاد مد و لباس با تمامی نهادها و گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در ارتباط است.

وی گفت: از طریق تعامل و همکاری با بخش خصوصی با اصناف این حوزه در حال تلاش برای نهادینه کردن پوشش اسلامی ایرانی هستیم و جریان سازی این امر در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خبر داد:
اعطای وام به طراحان و هنرمندان حوزه مد و لباس

در ادامه این نشست "حمید قبادی" دبیر کرگروه ساماندهی مد و لباس با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این کارگروه از انعقاد تفاهم نامه همکاری با صندوق مهر امام رضا (ع) برای اعطای وام به هنرمندان،‌طراحان و تولید کنندگان این حوزه خبر داد.

وی گفت: ساماندهی مد و لباس در جامعه به ارتقای سطح فرهنگ جامعه کمک بسیاری می‌کند و در این کارگروه اقدامات گسترده‌ای در جهت تثبیت قانون در حوزه ترویج مد و لباس ایرانی اسلامی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تاسیس بنیاد مد و لباس اسلامی ایران،‌ نشان شیما (شناسنامه دار کردن لباس) مالکیت معنوی،‌ راه‌اندازی کمیسیون صدور مجوزها و راه‌اندازی کمیسیون صدور مجوز ژورنال اشاره کرد.

قبادی افزود: راه‌اندازی کمیسیون رسانه و تبلیغ با محوریت صدا و سیما،‌ ساماندهی فعالیت‌های طراحان و تولید کنندگان و هویت بخشی به دست‌اندرکاران‌، بیمه هنرمندان طراح،‌ تشکیل شورای ارزشیابی درجه هنری طراحان،‌ صدور کارت صلاحیت طراحان و مدل‌ها از دیگر اقدامات و فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس است.

وی راه‌اندازی شوراهای راهبردی،‌ راه‌اندازی کارگروه‌های استانی،‌ برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف مد و لباس و ... را از دیگر اقدامات این کارگروه برشمرد.

قبادی از طرح ملی ارتقای چادر نماز در مساجد و اماکن متبرکه برای اولین باز و به تعداد 3 میلیون چادر خبر داد و گفت: چادر نماز در مساجد از مغفول ترین مواردی است که باید به آن توجهی ویژه داشت و بر اساس این طرح با همکاری بخش خصوصی در ابتدا به مساجد و اماکن متبرکه چادر نماز اعطا می‌شود و در مرحله بعدی و در قالب وقف و نذر این طرح را در کشور گسترش می‌دهیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مدو لباس افزود: در حال راه‌اندازی پورتال ویژه و تخصصی مد و لباس به عنوان پایگاه مرجع در این حوزه هستیم تا علاقه‌مندان و مردم بتوانند از این طریق و به صورت کاملا تخصصی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی:
ضرورت توجه به اسلامی بودن طرح‌ها

در بخشی ازاین نشست "لاله افتخاری‌" عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت:‌در انتخاب و طراحی طرح‌ها و مدل‌های پوشاک باید به اسلامی بودن آنها توجه شود و در در عین حال ذایقه و سلایق موجود در جامعه نیز رعایت شود.

وی افزود: در برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس می‌توان از طریق پوشش اسلامی غرفه‌داران نیز در ترویج عفاف و حجاب کمک گرفت. 

مشاور وزیر فرهنگ در امور بانوان تاکید کرد:

تقویت[جایگاه وزارت ارشاد در مساله مد و لباس

جایگاه محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مساله مد و لباس و حجاب و عفاف باید تقویت شود و لازم است نقش کلیدی آن در این حوزه حفظ شود.

"عفت شریعتی" مشاور وزیر فرهنگ درامور بانوان با تاکید بر این مطلب گفت: در این حوزه نباید با دیگر وزارتخانه‌ها موازی کاری شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشگیری از این اتفاق به عنوان جایگاه محوری می‌تواند با دیگر نهادها و سازمان های مرتبط همکاری داشته باشد و در صورتی می‌توانیم مخاطبان مد و لباس را اقناع کنیم که فقط از محوریت وزارت ارشاد وارد عمل شویم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد:
آمادگی برای اختصاص غرفه مد و لباس در هفته‌های فرهنگی کشورها

در بخشی از این نشست "ابوذر ابراهیمی ترکمان‌" رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از اعلام آمادگی این سازمان برای اختصاص غرفه‌های مد و لباس در هفته‌های فرهنگی خارج از کشور خبر داد.

در ادامه این نشست نمایندگان و اعضای مختلف سازمان‌ها و دیگر اعضای کارگروه مد و لباس با ارایه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه خود پیشنهاداتی در زمینه گسترش و ترویج حجاب و عفاف ارایه دادند.

مصوبات نشست:
از جمله مصوبات این نشست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مقرر شد وزارت صنعت معدن و تجارت در جهت توسعه امر عفاف و حجاب نسبت به برنامه ریزی برای تولید آثار و چادر مشکی ایرانی با کیفیت مناسب اقدام و نتیجه را به کارگروه اعلام کند.

مقرر شد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری کارگزوه ساماندهی مد و لباس بخش بین‌المللی نمایشگاه فجر مد و لباس را به عهده گیرد.

مقرر شد وزارت صنعت معدن و تجارت با بررسی و تجدید نظر در ضوابط با همکاری دبیر خانه کارگروه راهکارهای مواجهه و یا بهره گیری احتمالی از ظرفیت‌ برندهای خارجی این حوزه که به صورت رسمی و قانونی در کشور فعالیت می‌کنند را اتخاذ و حداکثر طی سخ ماه آینده برای تصویب به کارگروه ارایه کند.

مقرر شد سازمان صدا و سیما و کمیسیون رسانه وتبلیغ در جهت فرهنگ سازی مقابله با ورود غیر قانونی محصولات مرتبط با حوزه مد و لباس این اقدام را اعلام کند.

مقرر شد کارگروه ساماندهی مد و لباس با همکاری اتحادیه سراسری پوشاک ظرف مدت سه ماه آینده نسبت به معرفی مراکز عرضه لباس‌های منطبق با الگوهای اسلامی و ایرانی اقدام کند.

مقرر شد سازمان صدا و سیما از طریق روش‌های رسانه‌ای نسبت به معرفی این مراکز اطلاع رسانی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین