کد خبر: ۲۶۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰

سبحانی‌نیا: فضای دیپلماسی امروز کشور مثبت شده است

یک نماینده مجلس تاکید کرد که فضای دیپلماسی و سیاست خارجی امروز برای کشور مثبت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در همایش "دیپلماسی ایرانی از منظر مقام معظم رهبری" که عصر روز دوشنبه در دانشگاه شاهد برگزار شد با اشاره به اصل پایبندی به موازین شرعی مورد اشاره رهبری، گفت: یکی از اصول اساسی که سفیران و دیپلمات‌های ما باید به آن توجه داشته باشند همین اصل است که چرا که آن‌ها نماینده کشور و اصول آرمان‌های انقلاب اسلامی‌اند.

او ادامه داد: نترسیدن از هیبت قدرت‌های بزرگ از دیگر اصول مورد اشاره ایشان است. بعضا" ممکن است دیپلمات‌های ما تحت تأثیر فضای کشوری که در آن حاضر هستند قرار گیرند و حتی در این مدت هم مشاهده کرده‌ایم که برخی دیپلمات‌های ما بر این دیدگاه هستند که چرا باید نسبت به برخی مسائل مقاومت و سرسختی نشان دهیم.

او ادامه داد: ایران کشوری است که با همه قدرت و توانش توانسته آمریکا را عقب بنشاند و نباید از مواضع خود خارج شویم و یا کوتاه بیاییم.

سبحانی‌نیا بر دفاع از مظلومان و مستضعفان اشاره کرد و گفت: سیاست ایران دفاع از ملت‌های مظلوم و مسلمان در فلسطین، بوسنی و هرزه گوین، عراق، سوریه و یا مناطق دیگر است. برخی مواقع انتقاد می‌شود که چرا باید از این کشورها و ملت‌ها دفاع شود اما در داخل کشور به خودمان نمی‌رسیم. باید گفت که حمایت از این ملت‌ها در چارچوب سیاست‌های کلان کشور است چرا که باید حوزه نفوذ داشته باشیم و این‌ها سرمایه‌گذاری در چارچوب منافع ملی است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: فرمایشات رهبری همیشه راهگشا بوده و در تنظیم روابط ایران با دنیا کلیدی است. دولت و وزیر امور خارجه نیز در چشم‌اندازی که رهبری تعیین می‌کنند باید حرکت کنند.

وی با بیان این که از ابتدا معتقد بوده است جایگاه پیگیری و دنبال کردن مساله هسته‌ای وزارت خارجه است و دستگاه دیپلماسی باید این مسوولیت را به عهده داشته باشد افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم مساله به وزارت خارجه بازگشت.

سبحانی‌نیا با تاکید بر این که فضای دیپلماسی و سیاست خارجی امروز برای کشور مثبت شده است گفت: امروز روابط با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها درحال گشایش است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: دکتر ظریف با شناختی که از مسایل بین‌المللی به عنوان یک دیپلمات ورزیده داشت کار را به خوبی در بحث هسته‌ای پیش برده است. آثار اقدامات ایشان موجب تلطیف فضا درباره ایران شده است.

او با اشاره به جلسه روز یک‌شنبه عراقچی در مجلس تأکید کرد: به گفته ایشان هنوز بر سر برخی مسایل به توافق اصولی نرسیده‌ایم. از جمله شکستن تحریم‌ها، تعداد سانتریفیوژها، آب سنگین اراک و سایت فردو. این طور که گفته و شنیده شده است، طرف‌های غربی از هزار سانتریفیوژ تا 5 الی 6 هزار سانتریفیوژ مدنظرشان است و آخرین وضعیت بین 6 تا 7 هزار سانتریفیوژ است. ایران امروز در حدود 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که از این تعداد حدود 9 هزار تا فعالند. اما از این تعداد هم برخی ماشین‌ها در آبشارها قرار نگرفته‌اند. حرف آن‌ها این است که تعداد سانتریفیوژها در حدی باشد که اگر روزی ایران از تعهدات و قوانین بین‌المللی تخطی کرد بتوانند مانع ایران شوند.

این عضو هیات رییسه مجلس گفت: بحث‌های دیگر مثل سایت فردو و استقرار آن در دل کوه برای آن‌ها مورد پذیرش نیست و می‌خواهند فردو جمع شود چرا که در صورت نیاز نمی‌توانند بر آن تسلط داشته باشند و به ایران گفته‌اند که باید ایران آن را جمع کند. هم‌چنین در بحث آب سنگین و تغییراتی که در صورت توافق در آن صورت خواهد گرفت، بحث‌ها در جریان است و این جمع‌بندی را دو طرف دارند که می توان به یک بازی برد برد دست یابند.

به گزارش ایسنا، سبحانی‌نیا گفت: دو طرف بر به نتیجه رسیدن مذاکرات تا قبل از پایان دوره مشخص شده برای مذاکرات تاکید دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین