کد خبر: ۲۷۰۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹

عمان می‌خواهد سوئیس خاورمیانه باشد؟

عمان کشور کوچک عربی منطقه خاورمیانه که کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد شاید تاریخ ساز شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرآنلاین، شاید همانند الجزایر که واسط آزاد شدن کارکنان سفارت سابق آمریکا در ایران شد و کمی از مشکلات رئیس جمهور وقت آمریکا را کم کرد, عمان هم بتواند مشکلات سیاسی اوباما را کم کند.

در روزهایی که اوباما برای موفقیت دموکراتها در انتخابات پیش رو به دنبال یک برگ برنده در مذاکرات است, عمان میانجی است که می خواهد نقس سوئیس خاورمیانه را ایفا کند.

سوئیس -کشور ساعت های دقیق- در روابط بین الملل  تلاش می کند بی طرف باشد.199 سال است که  وارد هیچ جنگی نشده و برای همین خیلی ها- از ثروتمندان تا قاچاقچیان و کارتل های مواد مخدر ترجیح می دهند حساب بانکی خود را در این کشور باز کنند.

عمان البته این ویژگی را ندارد, اما برای حفظ رابطه با ایران همیشه پیش قدم بوده است. کشوری که یکی از نمادهای خود را میدان ساعت انتخاب کرده,  با انتخاب دولت یازدهم اولین رئیس حکومتی بود که به ایران آمد و مورد استقبال حسن روحانی قرار گرفت.

اگر سوئیس همیشه حافظ منافع آمریکایی هادر ایران بوده, همین نقش را عمان در برابر ایران دارد؛ عمان تنها کشور عربی منطقه است که حمایت های ایران برخوردار بود.برخلاف دیگر اعراب با ایران همیشه روابط گرمی داشته است.

وقتی در سالهای پایانی دولت دهم برخی اخبار درباره مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان منتشر شد, کسی این اخبار را رد یا تائید نکرد. حالا بعد از چند سال بعد  ازنقش آفرین در ماجرای سه جاسوس آمریکایی و وثیقه گذاشتن  شخص پادشاه عمان, مسقط دوباره محل مذاکره دو طرف شده است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شنبه شب پس از ورود به مسقط پایتخت عمان گفت:عمان می تواند در پیشبرد این روند و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای پیش رو نقش مثبتی ایفا کند.
راند نهایی مذاکرات هسته ای نزدیک است و انتخاب عمان به عنوان محل مذاکرات با هدف نزدیک کردن دیدگاه هایی است که به نقطه حساسی رسیده , اما اختلاف ها درباره آن پا برجاست.

ایران می کوشد از حقوق خود دفاع کند و آمریکا به دنبال آن است که بشترین امتیاز را از طرف ایرانی خود بگیرد.

ظریف در بدو ورود گفت که بهترین راه برای غرب این است که به واقعیت توجه کند. منظورش از واقعیت ها تحریم هایی بود که تاکید می کرد:«هیچ خاصیتی برای آنها نداشته است.» بعد هم در کنار این جمله های خطابی پیشنهاد داد راه حل نهایی برای توافق براساس« احترام و همکاری» باشد. گفت :اگر غرب علاقه و امید به چنین راه حلی داشته باشند این امکان هست که در فاصله باقیمانده تا سوم آذرماه، به آن راه حل برسیم و تفاهم پیدا کنیم.

قرار است وزیر امور خارجه روز یکشنبه با همتای آمریکایی خود و کاترین اشتون نشست سه جانبه ای داشته باشد و درباره موضوع های غنی سازی و تحریم ها با یکدیگر بحث و گفت وگو کنند.
پیش از این، ظریف، کری و اشتون در روزهای 22 تا 24 مهرماه با یکدیگر دیدار سه جانبه داشتند و درباره موضوع های اختلافی یعنی میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو (برداشتن) تحریم ها و مدت زمان توافق مذاکره کردند.

هیاتی که محمدجواد ظریف را در این دور از مذاکرات همراهی می کنند متشکل از سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، پژمان رحیمیان، محمد امیری، داوود محمدنیا، اعضای تیم مذاکره کننده , مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و سیدمحمدعلی حسینی مشاور وزیر امور خارجه هستند.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای پیشتر در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد بعد از دو روز مذاکره مستقیم با آمریکا در سه شنبه 20آبان ماه مذاکرات ایران و 1+ 5 نیز در مسقط برگزار می شود پیش از این قرار بود مذاکره با 1+5 در وین برگزار شود.
پیش بینی می شود در در نشست مسقط ، درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات با 1+5 گفت وگو و توافق شود.

آیا عمان گره مذاکرات هسته ای را باز می کند؟ کمتر از یک ماه دیگر پاسخ این سوال مشخص می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین