کد خبر: ۲۷۰۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
دولت مخالفتش با طرح «حجاب و عفاف» را به هيات رئيسه اعلام كرد

خباز خبر داد: تلاش دولت برای رد طرح امر به معروف در شورای نگهبان

به نظر مي رسد حداقل در دو مورد، يعني مواد 21 و 24 به محل اختلاف جدي بين دولت و نمايندگان تبديل شود. موادي كه به ترتيب به تركيب ستاد اجرايي امر به معروف و همينطور منابع مالي آن اختصاص دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مواد مختلف طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر بي وقفه توسط نمايندگان تصويب مي‌شوند، طرحي كه دولت تمام قد مخالف آن است. هر چند تا حالا 20 ماده اين طرح تصويب شده و سه ماده به كميسيون ارجاع شده‌اند اما دولت همچنان اميدوار است كه بتواند نظرات خود را در نهايت در اين مصوبه اعمال كند. حالا به گفته محمدرضا خباز، معاون تقنيني معاونت امور پارلماني رياست جمهوري دولتي‌ها دل به مذاكره با شوراي نگهبان بسته‌اند تا در اين گلوگاه بتوانند اصلاحات لازم را در اين طرح اعمال كنند. همزمان با اين محمدرضا خباز ارز مخالفت دولت با طرح حجاب و عفاف خبر داده كه هنوز در دستور كار صحن علني قرار نگرفته است.

به گزارش آفتاب به نقل از خرداد؛ هر چند علي لاريجاني تا حالا سه ماده از 20 ماده مصوب نمايندگان در طرح امر به معروف را برگردانده است اما تصويب 17 ماده ديگر هنوز براي دولت جاي نگراني دارد. كما اينكه 4 ماده ديگر هم براي تصويب نهايي پيش روي نمايندگان است كه به نظر مي رسد حداقل در دو مورد، يعني مواد 21 و 24 به محل اختلاف جدي بين دولت و نمايندگان تبديل شود. موادي كه به ترتيب به تركيب ستاد اجرايي امر به معروف و همينطور منابع مالي آن اختصاص دارد.

محمدرضا خباز، معاون تقنيني معاونت پارلماني رئيس جمهوري در باره ادامه بررسي اين طرح به خرداد مي‌گويد كه هنوز تلاش دولت براي اعمال نظراتش وجود دارد.. وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا امكان پي‌گيري اين طرح در شوراي نگهبان براي دولت وجود دارد» نيز توضيح مي دهد: «اتفاقا يكي از كارهايي را كه دولت شروع كرده اين است كه ارتباط خود را با شوراي نگهبان قوي كند. يعني هر طرحي كه در مجلس راي مي آورد را ما نظراتمان مثل دلايل مغايرتش با قانون اساسي و يا سياست هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري مشخص مي‌كنيم. وقتي پيش نويس آن را آماده كرديم با امضاي معاون اول رئيس جمهوري به شوراي نگهبان مي‌فرستيم. حتي اعلام مي‌كنيم كه اگر نيازي هست تا به صورت شفاهي توضيح دهيم، حاضريم خودمان هم بياييم. شوراي نگهبان هم تا كنون خيلي خوب از اين كار استقبال كرده و تا كنون چند بار افرادي از سوي دولت رفته‌اند و توضيح داده‌اند و بسيار هم موثر بوده است.»

وي درباره طرح حمايت از آمران به معروف و ادامه پيگيري‌هاي دولت هم مي‌گويد: «ما حتما براي طرح امر به معروف هم همين كار را خواهيم كرد. حتي قبل از اينكه طرح در صحن مطرح شود با امضاي آقاي انصاري 12 ايراد اساسي گرفته شد و به هيات رئيسه مجلس فرستاديم و اين كار را براي شوراي نگهبان هم مي‌كنيم. بنابراين ما از هيات رئيسه و كميسيون شروع مي‌كنيم، اما در مرحله بررسي مصوبات در شوراي نگهبان و حتي مجمع تشخيص مصلحت نظام هم موضوع را قدم به قدم پيگيري مي‌كنيم.» بدين ترتيب به نظر مي‌رسد كه دولتي‌ها هنوز براي اينكه بتوانند در اين طرح اعمال نظر كارسازي داشته باشند نقاط اميدي دارند كه بيرون از مجلس و در شوراي نگهبان آن را يافته‌اند. چه آنكه در فضاي مجلس چندان حرف آنها درباره اين طرح كارگر نيفتاده است. در آخرين جلسه بررسي مواد اين طرح در مجلس بر خلاف گذشته هيچ نماينده‌اي از دولت نطق مخالف نداشت. محمدرضا خباز در توضيح اين وضعيت گفت كه دولت به اين نتيجه رسيده است كه وقتي حرفش توسط نمايندگان ملاك قرار نمي گيرد، بيش از اين وارد موضع مخالفت نشود. با اين حال خباز تاكيد مي‌كند كه حتما نماينده دولت در مخالفت با مواد 21 و 24 اين طرح به عنوان مخالف نطق خواهد كرد.
 
وي همچنين درباره طرح حجاب و عفاف كه قرار است به زودي در دستور كار مجلس قرار بگيرد هم توضيح داده «دولت مخالفت خود را درباره طرح حجاب و عفاف اعلام و موارد و دلايل آن را هم ابلاغ كرده‌ است. ما آن روزي كه اين طرح خوانده شد بلافاصله اظهارنظر دستگاه‌ها را گرفتيم و نامه‌اي به معاون اول نوشتيم كه چرا ما مخالفيم و اين موضوع در هيات دولت مطرح شد و دولت هم به صلاحديد خودش يكي از دستگاه‌هاي دولتي را به عنوان نماينده دولت به مجلس معرفي خواهد كرد تا در جلسه بررسي طرح نظر دولت را اعلام كند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین