کد خبر: ۲۷۰۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
تلاش مطبوعات محافظه‌کار برای تضعیف مذاکرات هسته‌ای

تحلیل «گاردین» از فضای رسانه‌های اصولگرا درباره مذاکرات هسته‌ای

در حالی که نمایندگان ۶ کشور جهان با هیئت مذاکره‌کننده ایران جلسات گفت‌وگو را برگزار می‌کنند و در تلاش هستند بر سر برنامه هسته‌ای ایران به اجماع‌نظر برسند، برخی رسانه‌های بنیادگرا و تندروی ایران تمام تلاش خود را برای تضعیف احتمال موفقیت مذاکرات و افزایش قدرت خود در صحنه سیاسی ایران به کار گرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: ۲۴ نوامبر، روز پایان ضرب العجل مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب است. اما بنیادگرایان ایرانی از هرگامی که به توافقات هسته‌ای منجر شود هراس دارند.

به گزارش آفتاب، این مطلب را روزنامه گاردین نوشته و ادامه داده است: در حالی که نمایندگان ۶ کشور جهان با هیئت مذاکره‌کننده ایران جلسات گفت‌وگو را برگزار می‌کنند و در تلاش هستند بر سر برنامه هسته‌ای ایران به اجماع‌نظر برسند، برخی رسانه‌های بنیادگرا و تندروی ایران تمام تلاش خود را برای تضعیف احتمال موفقیت مذاکرات و افزایش قدرت خود در صحنه سیاسی ایران به کار گرفته‌اند.

در ادامه مطلب گاردین آمده است: روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری، پیشروی مطبوعات تندروی ایران است. کیهان تاثیرگذارترین روزنامه راستگرای ایران تنها چند روز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده آمریکا، در یک مقاله مذاکرات میان ایران و نمایندگان غرب را بی‌معنا تلقی کرد.

کیهان سیاست آمریکا را "جنگ‌طلب" و اوباما را به مانند یک "مترسک" که فاقد قدرت اجرایی است، دانست. در این مقاله کیهان نوشته شده است که " توافق ایران و غرب از همان ابتدا توهم بود".

یک روزنامه نگار اصلاح‌طلب به گاردین می‌گوید: «چرخش قدرت از دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، به تیم شریعتمداری این فرصت را داد تا بتوانند اوباما را به مثابه یک مترسک بدانند و عملکرد او را بی‌فایده و بی‌نتیجه تلقی کنند. از طرف دیگر در یک استراتژی جامع‌تر در تلاش هستند رهبر ایران را نسبت به نتیجه موفقیت هسته‌ای ناامید کنند. به این‌گونه که حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد در انتخابات ریاست جمهوری آینده که احتمال چرخش قدرت مشابه کنگره بسیار زیاد است، این توافق می‌تواند فاقد ضمانت اجرایی شود و تمام تلاش‌ها را بی‌ثمر باقی بگذارد.»

گاردین می‌نویسد: در ۲۹ اکتبر روزنامه «وطن‌امروز» به مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش، که به احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران بسیار نزدیک است، مطبوعات را به عدم توجه کافی به مذاکرات هسته‌ای متهم کرد.

همچنین امیرعلی جهاندار در یک مقاله منتشر شده در روزنامه «وطن امروز» می‌نویسد: «در حالی که یک توافق پرضرر در انتظار ایران است، رسانه‌های داخل به مسائل اسیدپاشی می‌پردازند تا مذاکرات را از اولویت ذهنی مردم دور کنند.»

 جهاندار در مقاله خود نوشته است: «خارج از مرزهای ما، رسانه‌های بسیار زیادی مذاکرات هسته‌ای را پوشش می‌دهند که متاسفان در ذهن مردم اثرگذاری طولانی مدت دارد. مذاکراتی که بسیار به سود غرب است و منافع ملی ما را تهدید می‌کند.»

اخیرا روزنامه «وطن امروز» مقاله‌ای را منتشر کرده است که در آن نوشته است این مذاکرات و نتیجه‌اش می تواند باعث تثبیت وزیر امور خارجه ایران و نوکرانش در صحنه سیاست ایران شود. این بازیگران شجاع و نامرئی در تلاش هستند تا از طریق انجام مذاکرات هسته‌ای بتوانند در صحنه قدرت نقشی پررنگ بازی کنند.

همچنین «رمز عبور» یک هفته‌نامه بنیادگرای دیگر، از تیم مذاکره‌کننده به عنوان بازیگران یاد می‌کند و مقاله‌ای با عنوان "بازیگران ماموریت نهایی" را منتشر کرده است. این مقاله مشخصا [آیت‌الله]اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران که به حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده ایران بسیار نزدیک است، را مورد هدف قرار داده است.

در این مقاله نوشته شده است که چندسال پیش آقای رفسنجانی درباره نامه‌ای که به امام خمینی(ره) نوشته است صحبت می‌کرد. او در این نامه از رهبر انقلاب جمهوری اسلامی خواهش کرده بود تدابیری درباره حل مشکلات ایران با آمریکا بیاندیشد. چرا که رفسنجانی معتقد بود، جز امام (ره) کسی دیگری نمی‌تواند این مسئولیت را به عهده بگیرد. اما پس از آن یک توافق پر از ضعف و ضرر در صد روز اول ریاست جمهوری روحانی میان ایران و غرب صورت گرفت که نشان می‌دهد رفسنجانی تا چه اندازه خواستار برقراری روابط نزدیک با آمریکا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین