کد خبر: ۲۷۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۲

سفير پيشين هند از روابط تهران-دهلي‌نو می گوید

آفتاب‌‌نیوز : روز چهارشنبه پژوهشگر بنياد تحقيقاتي آبزرور در مورد تحولات ماه‌هاي اخير در روابط دو كشور پيرامون موضوع هسته‌اي افزود: هرچند راي قبلي هند در شوراي حكام ناخشنودي‌هايي ايجاد كرده، اما بايد بگويم تهران و دهلي نو خواهان حفظ و گسترش روابط دوجانبه هستند. 

وي گفت: روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران و هند كه ريشه تاريخي دارد در سطح مطلوبي است كه اهميت تصميم هر دو كشور براي گسترش فراگير مناسبات را نشان مي‌دهد. 

سفير پيشين هند در سازمان ملل متحد ابراز عقيده كرد: با اين حال، هند معتقد است كه راي نشست قبلي (دوم مهرماه) شوراي حكام باعث اتفاق مهمي يعني تاخير در زمان براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت شده كه البته زياد با اين توجيه موافق نيستم. 

وي افزود: بر اين ديدگاه هستم كه بندهايي از اين قطعنامه حتي مورد حمايت هند هم نيست و با سياست خارجي كشور ما مغاير است. 

پروفسور انصاري با اشاره به تلاش‌هاي اخير دولت هند در آستانه نشست سوم آذرماه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و واكنش حمايت‌آميز احزاب و شخصيت‌هاي برجسته هندي از ايران، گفت: روابط دوكشور قدمت چندين هزار ساله دارد و نوپا نيست كه به اين راحتي از هم بپاشد. 

در چارچوب روابط چند هزارساله دو كشور، فصل‌ها يكي پس از ديگري آمده و رفته‌اند، ايران و هند در برخي موارد بر سر برخي مسايل با يكديگر مشكل هم داشته‌اند، با اين وجود روابط آنان هميشه مستحكم و پا برجا بوده است. پژوهشگر هندي در ادامه اين مصاحبه افزود: دو كشور ايران و هند از تجارب سياسي خوبي برخوردارند و من باور ندارم كه نيت يا هدف دو كشور و مردم آنان ايجاد مانع بر سر راه روابط دوجانبه باشد. رويدادهاي اخير و اتفاق‌هايي از اينگونه، سوء‌تفاهم پيش مي‌آورد ولي طرفين با پختگي مانع هر خدشه‌اي به روابط دوجانبه خواهند شد. 

وي افزود: من نيز مانند ايرانيان بر اين باورم كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارتباط با فعاليت هسته‌اي كشورهاي عضو پيمان منع توليد و گسترش سلاح هسته‌اي نظارت فني داشته و حرف پاياني را مي‌زند، نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت، قرار داشتن مساله فعاليت ايران در دستور كار آژانس است و نبايد به‌شوراي امنيت ارجاع داده شود، بلكه بايد درون آژانس رسيدگي قرار گيرد. 

سياستمدار هندي گفت: يكي از مهمترين هنرهاي ديپلماسي گفت وگو و تغيير نظر ديگران براي افزايش حاميان است و ايران با برخورداري از ديپلمات‌هاي تواناي خود در مناسبت‌هاي مختلف موفق به متقاعد ساختن مخالفان يا كشورهاي بي طرف و ميانه‌رو شده و اكنون نيز معتقدم ايران با كسب نتيجه دلخواه و رضايت بخش از مشكل هسته‌اي رها مي‌شود. 

پروفسور انصاري كه سفير پيشين هند در تهران نيز بوده اظهار داشت: كشورهايي مانند ايران، هند و چين صرفا همانند ديگر كشورها نيستند كه با جغرافي، نقشه و مرز شناخته شوند بلكه تمدن‌هايي مستقل هستند كه دست كم پنج هزار سال قدمت دارند و كشورهايي مانند آمريكا نمي‌توانند تمدن‌هاي باستاني را تهديد كنند.

ما مي‌توانيم در مورد تاريخ ايران، هند، چين يا مصر و يونان پنج يا ‪۱۰‬ هزار سال پيش گفت وگو كنيم، اما نمي‌توانيم در مورد تاريخ هزارسال پيش كشوري به نام آمريكا يا مانند آن حرفي براي گفتن داشته باشيم. وي تاكيد كرد: كشورهايي مانند آمريكا كه تاريخ زندگي آنها حدود ‪۲۰۰‬ سال يا كمي بيشتر است نمي‌توانند تهديدي براي كشورهايي باشند كه قدمتي به پيشينه تاريخ دارند.
پروفسور انصاري با اشاره به اينكه ايران و هند تمدن هستند و نه كشور، افزود: دو كشور سرد و گرم و شيريني و تلخي روزگار را چشيده و نظاره‌گر ظهور و سقوط شاهان و سلسله‌هاي حكومتي بسيار بوده‌اند ولي خود هنوز پابرجا هستند.
وي با تاكيد براينكه بنياد روابط ايران و هند آن قدرهم سست نيست كه با وزش يك باد از هم بگسلد، گفت: روابط تهران و دهلي‌نو در حقيقت رابطه دو تمدن، فرهنگ و مردم دو كشور است و استحكام اين رابطه براي هميشه به‌قوت خود باقي خواهد بود.
دولت و مردم دو كشور ايران و هند هميشه در طول تاريخ با يكديگر در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي همكاري كرده‌اند و وجوه مشترك بين دو كشور بسيار فراوان است و وجود اين سابقه عظيم، روابط تاريخي است كه اجازه نمي‌دهد خللي در روابط به‌وجود آيد.

وي در مورد واكنش افكار عمومي هند در ارتباط با راي دهلي‌نو در نشست دوم مهرماه شوراي حكام عليه ايران گفت: آنگونه كه ناظر هستيد پس از نشست قبلي، يك بسيج عمومي در حمايت از كشور دوست ايران و عليه تصميم دولت هند در داخل كشور ما شكل گرفته است.
اين بسيج عمومي روز به روز فشار سياسي خود عليه دولت را بيشتر كرد و آخرين خبرها حاكي است كه دولت مان موهان سينگ روز گذشته (سه‌شنبه) پس از مذاكره با احزاب چپ ائتلاف حاكم، اعلام كرد كه از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت حمايت نمي‌كند و خواستار حل مساله فعاليت هسته‌اي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.
وي افزود: بنابراين ملاحظه مي‌شود كه نظر افكار عمومي و احزاب سياسي تاثير خود را در تصميم‌گيري دولت داشته و مردم هند نسبت به تحولات سياسي و سرنوشت كشور دوست ايران بي‌تفاوت نيستند.
استاد برجسته دانشگاه عليگر گفت: من شديدا بر اين باورم كه مساله فعاليت هسته‌اي ايران فني و تكنيكي است و فقط آژانس مرجع رسيدگي به اين مسايل است و هيچ ارتباطي با شوراي امنيت سازمان ملل ندارد.
وي از جايگاه يك سياستمدار باسابقه بين‌المللي تاكيد كرد: به‌اعتقاد من غرب به‌رهبري آمريكا بدون هيچ استدلال قانوني و محكمه پسندي براي سياسي كردن فعاليت هسته‌اي ايران تلاش بيهوده‌اي انجام داده و با اين كار مي‌خواهد مانع دستيابي تهران به فناوري هسته‌اي صلح‌آميز شود.
حامد انصاري به صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌اي ايران اذعان داشت و گفت : تهران بارها و بارها اعلام كرده تنها درصدد دستيابي به فناوري اتمي صلح‌آميز است، رهبر عالي و ساير مقام‌هاي ايران هم مخالفت خود را با توليد سلاح هسته‌اي اعلام كرده و خواستار پاكسازي جهان از چنين تسليحاتي شده‌اند و من نيز تاييد مي‌كنم تهران در اين گفته خود صادق است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین