کد خبر: ۲۷۱۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
چرا در دوره مدیریت رفقایتان اینقدر نسبت به وزارت علوم بی‌تفاوت بودید

نامه‌ سرگشاده انجمن اسلامی‌های دانشگاه‌های اصفهان به نادران‎

«آقای نادران! شائبه ها در مورد سیاسی کاری شما در قضیه دانشگاه بسیار شدت گرفته و سابقه عدالتخواهیتان را لکه دار کرده است. مهر سکوت خود را بشکنید و یک بار هم که شده به جای قدرت، مردم را مخاطب قرار دهید تا ابهامات و سوالات پیرامون رفتارتان کم شود. شاید هم به برکت گفت و گو و شنیدن صدای منتقدانتان متوجه مسیر غلط خود شوید و آن را اصلاح نمایید.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: انجمن اسلامی‌های دانشگاه‌های شهر اصفهان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از عملکرد این نماینده در برابر دولت یازدهم و وزرای پیشنهادی علوم انتقاد کرده‌اند و از وی پرسیده‌اند که «آقای نادران چرا در دوره مدیریت رفقایتان اینقدر نسبت به وزارت علوم بی‌تفاوت بودید و اکنون حساس شده‌اید؟ آیا قبول دارید رفتارتان این شائبه را در اذهان ما ایجاد می‌کند که شما سیاسی کار هستید؟»

به گزارش آفتاب، متن نامه سرگشاده انجمن‌های اسلامی دانشگاه اصفهان خطاب به الیاس نادران را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی

جناب آقای نادران 
نماینده محترم مجلس شورای اسلامی 

با سلام و احترام 

امضاکنندگان این نامه به عنوان نمایندگان بخش بزرگی از دانشجویان کشور، با ملاحظه عملکرد شما در قضایای مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری دارای سوالات و ابهاماتی شده اند و بهترین راه برای طرح و رفع آنها در پیشگاه افکار  عمومی دانشگاهیان را گفت و گوی صریح و بی پرده با حضرتعالی در محضر افکار عمومی می دانند. بی تردید حضرتعالی بهتر می دانید یکی از ضرورتهای رشد جامعه اسلامی گفت و گوی بی پرده و صریح مسئولین با مردم و پاسخگویی آنها در قبال رفتارها و تصمیماتشان است. 

از این رو نامه سرگشاده حاضر با هدف گشودن باب گفت و گو با حضرتعالی تهیه شده و انتظار می رود جنابعالی به عنوان نماینده همه ملت ایران، به سوالات امضا کنندگان این نامه به عنوان بخشی از جامعه، پاسخ گویید. 

آقای نادران!
جنابعالی در دو فقره استیضاح دکتر رضا فرجی دانا و رای اعتماد به  دکتر محمود نیلی، جزو چهره های اصلی طراحی، پیگیری و به نتیجه رساندن استیضاح بوده اید و در هر دو جلسه در زمره مخالفان وزرا سخنان موثری را به زبان رانده اید. ما با عطف نظر به سخنان شما و عملکرد وزارت علوم سوالات خود را در چند بخش از شما می پرسیم و از حضرتعالی انتظار پاسخگویی داریم : 

الف) شما در جلسه استیضاح دکتر فرجی دانا به از بین رفتن «امنیت دختران» در دانشگاه ها اعتراض نمودید. سوال ما از شما آن است که آیا بر مبنای پژوهش، به این نتیجه دست یافتید که به طور کلی در دوره وزارت دکتر فرجی دانا امنیت دختران نسبت به دوران قبل تر کاهش یافته است؟ یا بر اساس ملاحظه موارد خاص چنین سخنی را گفته اید؟ چرا در در طول 8 سال مدیریت دولت قبل در برابر موارد فسادهای رخ داده در دانشگاه ها که بعضا حتی تصاویر آن هم در رسانه ها قرار گرفت، سکوت کردید؟  آیا می پذیرید این رفتار شما به شدت شائبه استفاده سوء  از احساسات نمایندگان  «بهتان» و «تهمت» جهت رای ندادن به دکتر فرجی دانا دارد؟  ما عمل شما را با اعتقادات مشترک مذهبیمان می سنجیم. آیا هدف، وسیله را توجیه می کند؟ آیا ادعای گام برداشتن در مسیر کاهش امنیت اخلاقی دختران بر فرجی دانا وارد است؟  آیا این روایت از امام صادق(ع) را  نشنیده اید اذا اتهم المؤمن اخاه انماث الایمان فى قلبه کما ینماث الملح فى الماء، کسى که برادر مسلمانش را متهم کند، ایمان در قلب او ذوب مىشود، همانند ذوب شدن نمک در آب» 

ب) شما در هر دو جلسه استیضاح اعلام کرده اید که بورسیه های غیر قانونی علت استیضاح نیست. این در حالی است که درست چند روز پس از استیضاح، همان نمایندگان استیضاح کننده نامه درخواست اعمال ماده 236 در مورد وزارت علوم به دلیل عدم همکاری با مجلس را تقدیم هیئت رئیسه مجلس نمودند. حضرتعالی بهتر می دانید جمع قابل توجهی از آقازادگان از این رانتها بهره مند شده اند و این همه در طول 8 سال دولت قبل با سکوت شما روبه رو شده است. سکوت 8 ساله تان را به بی اطلاعی  نسبت می دهیم و از ان می گذریم. هر چند اگر اندکی از حساسیت کنونی را آن زمان پیرامون وزارت علوم داشتید حتما از حوادث مطلع می شدید. به هر حال در دوره ای به دلایلی بی تفاوت بوده اید و اکنون حساس شده اید. اما بی تفاوتی کنونی تان به قضیه بورسیه ها و این همه بی عدالتی و ظلم را چگونه توضیح می دهید؟ آیا خبر دارید که دوست و همکارتان جناب آقای دکتر احمد توکلی اقدام وزارت علوم در قضیه بورسیه ها را «شجاعانه و اخلاقی» دانسته است؟ (مصاحبه با خبرگزاری ایلنا – سوم آبان 1393) 

سوال اصلی ما این است که چرا اقدام عدالتخواهانه وزارت علوم در مبارزه با فساد و رانتخواری هیچ گاه در ادبیات شما به عنوان نقطه قوت وزارت علوم نیامده است؟ چرا شما در کنار عدالتخواهان نیستید و مدام سعی می کنید از این قضیه فرار کنید؟  آیا به فرض وجود نقطه ضعفهایی در کار وزارت علوم، نباید در عدالتخواهی وزارت علوم در قضیه بورسیه ها همراه و یار باشید؟

باز هم عملتان را با اصول اعتقادی مشترکمان می سنجیم، آیا فرمایش امیر مومنان را نشنیده اید که «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» ... آیا این شریفه قرآنی را از یاد برده اید که « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ»(نساء -135) 
 
ج)آقای نادران، شما در جلسه استیضاح ادعا کردید که در دانشگاه مسائل علمی و پژوهشی تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته است. آیا شما 9 ماه وزارت را برای ارزیابی کارنامه علمی وزارت علوم کافی می دانستید؟ آیا طی این مدت پژوهش های علمی برای «علم سنجی» انجام دادید و این 9 ماه را در مقایسه با گذشته رو به ضعفهایی دیدید که علت آن مدیریت جاری است؟ آیا شما به عنوان یک دانشگاهی متوجه نیستید که اساسا روندهای رشد و افول علمی در 9 ماه دچار تغییر نمی شوند و هرگونه تغییر در مدت 9 ماه (آن هم 9 ماهه ابتدای مدیریت تیم جدید) را نمی توان به سادگی به پای تیم جدید نوشت؟ آقای نادران آیا شما ندید که عمده چهره های برجسته علمی کشور و اساتید دانشگاه از دکتر رضا فرجی دانا حمایت نمودند؟
 
د) آقای نادران! شما مدام از دلسوزی برای مردم دم می زنید. چرا یک بار هم که شده برای همیشه از این ایده دفاع نمی کنید که  اداره امور دانشگاه ها، به دست خود دانشگاهیان بیفتد تا معلوم شود مردم واقعی حاضر در دانشگاه ها چه گزینه ای را برای مدیریت دانشگاه ها می پسندند؟ چرا از انتخابی شدن روسای دانشگاه ها حمایت نمی کنید؟ 

ه) شما در جلسه دانشگاه دانشجویان محروم شده از تحصیل را متهم به «مفاسد اخلاقی» نمودید. آقای نادران! خدای خود را قاضی کنید، آیا شما پرونده همه محروم از تحصیل‌ها را دیده‌اید؟ آیا تاکنون با انها ملاقات کرده اید؟ آیا همه آنها مفسدین اخلاقی بوده اند که آنگونه که شما گفته اید دختران مردم از دستشان در امان نبوده اند؟

بگذارید ما برای شما شهادت دهیم. بسیاری از آنها را ما می شناسیم. نه مفسد اخلاقی اند و نه بی دین و ملحد. بسیاریشان از همان بچه مسلمانهایی هستند که شما هم زمانی مثل آنها در جوانی فعالیت سیاسی می کرده اید. آقای نادران، عمده آنها نه به دلیل فعالیتها و عقاید سیاسی شان از تحصیل محروم شده اند در حالی که برخی حتی سابقه یک روز بازداشت و حتی کمیته انضباطی هم ندارند. 

آقای نادران! به کجا می روید؟ شما به جای آنکه در احقاق حقوق مستضعفین (آنها که ضعیف قرار داده شده اند) در کنار دانشجویان باشید، در برابر آنها قرار گرفته اید و بی عدالتی را تقویت کرده اید. آیا این رویه با اصول اسلامی و انسانی شما سازگار است؟

آقای نادران، ما باز هم می خواهیم عمل شما را در ترازوی دین و اخلاق بگذاریم... ما اکنون فکر می کنیم شما بر خلاف توصیه دینی «ولا تقف فی ما لیس لک به علم» در مورد دانشجویان محروم از تحصیل سخن گفته اید.    

و) آقای نادران! شما ادعا کرده اید که نگرانید دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل شود. آیا نامه های بسیج دانشجویی به دوست عزیزتان فرهاد رهبر را در دوره مدیریتش دیده اید؟ آیا معنای «فضای بسته  و امنیتی» را در نامه بسیج می فهمید؟ راستی آقای نادران چرا در دوره مدیریت رفقایتان اینقدر نسبت به وزارت علوم بی تفاوت بودید و اکنون حساس شده اید؟ آیا قبول دارید رفتارتان این شائبه را در اذهان ما ایجاد می کند که شما سیاسی کار هستید؟ 

آقای نادران! شائبه ها در مورد سیاسی کاری شما در قضیه دانشگاه بسیار شدت گرفته و سابقه عدالتخواهیتان را لکه دار کرده است. مهر سکوت خود را بشکنید و یک بار هم که شده به جای قدرت، مردم را مخاطب قرار دهید تا ابهامات و سوالات پیرامون رفتارتان کم شود. شاید هم به برکت گفت و گو و شنیدن صدای منتقدانتان متوجه مسیر غلط خود شوید و آن را اصلاح نمایید. 

و السلام علی من التبع الهدی

انجمن اسلامی‌های دانشگاه های شهر اصفهان
1- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیرو خط امام (ره) اصفهان
2- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان
3- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
4- انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین