کد خبر: ۲۷۲۱۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

یک چشمه دیگر از تلاش فرهنگی دولت قبل

سایت خبرآنلاین به نقل از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در دیدار با کتابداران استان قزوین نوشت: طرح «کتاب من» با هدف درستی شکل گرفت، اما در ادامه مسیر دچار تغییراتی شد که خوشایند نیست، طبق آمار 95 درصد کتاب های این طرح بلااستفاده مانده اند؛ یعنی عضو نیامده آن را تحویل بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علیرضا مختارپور در دیدار با کتابداران استان قزوین با بیان این مطلب که ما در نهاد کتابخانه محوریم گفت: در برخی از استان ها بنده تاکید کردم که درصد نیروهایی که در ستاد فعالیت می کنند، نسبت به نیروهای کتاب دار باید خیلی کمتر باشد. ما بودجه اندکی داریم و توان افزایش قابل توجه بودجه نیز وجود ندارد. در عین حال به نیروی جدید نیز نیاز داریم. خواسته من از شما این است که اختلافات و تعارضی ایجاد نکنیم.

مختارپور افزود: در بخش بودجه نیز نمایندگان مجلس به ما قول هایی داده اند اما امسال بودجه چندان مطلوبی نداریم. از این رو در سال 93 نهاد کتابخانه ها هیچ کتابی را خریداری نکرده است.

وی گفت: زمانی که در خردادماه 93 وارد نهاد شدم، پس از یک ماه به من گفتند که کتاب وارد انبار می شود، در حالی که ما اصلاً کتابی خریداری نکرده بودیم. بررسی ها منتج به این شد که کتاب هایی که در سال 92 خریداری شده اکنون توسط ناشران منتشر و در حال ورود به انبار است. بنابراین کتاب هایی که ما اکنون برای شما می فرستیم، از خریدهای گذشته است. این خریدها آنقدر حجم زیادی دارد که حتی آتش نشانی نیز به دلیل تجمع بیش از حد کتاب در انبار حاضر به تأیید امنیت آن نیست.

مختارپور در ادامه با اشاره به اینکه ما کتاب خوب پرکاربرد داریم و کتاب خوب غیرپرکاربرد نیز داریم، گفت: بسیاری از کتاب ها هستند که عمومیت نداشته و شاید در سراسر کشور تنها 100 کتابخانه به آن نیاز داشته باشند. به ناشر نیز نمی توان آنها را پس داد در کتابخانه ها نیز فضای کافی وجود ندارد بناراین ناچار می شویم کتابهایی را وجین کنیم که حتی تورق نیز نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجلات گفت: اوایل سال ارسال مجلات را قطع کردیم پس از آن براساس نظرسنجی ها تعدادی مجله ارسال شد که سعی کردیم این تعداد مجلات شامل مجلات عمومی تری باشند. ما در نهاد باید به این سمت پیش برویم که ارتقای فرهنگی جامعه را موجب شویم و کتاب های خوب و مفید در رشته های مختلف خریداری کنیم. اکنون نیز با برخی نشریات صحبت کردیم تا خرید نسخه دیجیتال نشریات را پیگیر باشیم.

بخش دیگری از این نشست به پرسش و پاسخ کتابداران اختصاص داشت که مختارپور در پاسخ به پرسشی درباره چرایی حذف طرح کتاب من گفت: این طرح در ابتدا با اندیشه درستی شکل گرفت اما در ادامه مسیر آن تغییر کرد. این طرح با این هدف شکل گرفت که اگر کسی به کتابخانه مراجعه کرد و کتابی خواست که در کتابخانه وجود ندارد نهاد آن را تهیه کرده و ارسال کند. در سال اول 7 هزار درخواست ثبت شد اما در 3 سال بعد این درخواست ها به 970 هزار رسد. در سال های بعد حجم عظیمی از کتاب ها، کتاب های کمک درسی بودند که کار را به جایی رساند که در یک سال و نیم اخیر بیشترین خریدها کتاب های کمک آموزشی را شامل می شدند. در حالی که نهاد نباید تامین کننده کتاب های درسی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین