کد خبر: ۲۷۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:

اراده رسیدن به توافق نهایی وجود دارد

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با بیان اینکه درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها بحث‌های جدی وجود دارد، درخصوص تمایل آمریکا و شخص رییس‌جمهور این کشور برای رسیدن به توافق نهایی درباره برونده هسته‌ای ایران به «آفتاب» می‌گوید: زمانی که دولت اوباما به موضوع نگاه می‌کند که نزدیک دو سال وقت دارد و تغییری هم در ترکیب کنگره به‌وجود آمده، بنابراین طبیعتا انجام توافق برای وی برگ‌برنده به حساب می‌آید. حتما دولت اوباما تمایلی به زیر میز زدن ندارد. البته ممکن است زیر فشارهای کنگره باشد، اما به این موضوع هم توجه داشته باشید که کنگره جدید تا قبل از ژانویه روی کار نخواهد آمد بنابراین در حال حاضر وضعیت همان وضعیت قبل است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمدعلی سبحانی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره انتشار خبر تمدید مذاکرات به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: اراده گذشت از این مشکل و رسیدن به توافق نهایی وجود دارد. من مطمئن هستم که طرف ایرانی به دنبال تمدید نیست. مقامات طرف غربی هم بارها در سطوح مختلف اعلام کرده‌اند که چندان تمایلی به تمدید این مذاکرات ندارند و مایل هستند در موعد مقرر به نتیجه نهایی برسند.

 سبحانی درباره آخرین دور مذاکرات بر سر برنامکه هسته‌ای ایران به «آفتاب» می‌گوید: باید با خوش‌بینی منتظر بود. اما نباید فکر کرد مسئله پایان یافته است. باید منتظر نتایج مذاکرات باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به ادوار قبلی مذاکرات بحث‌ها کاملاْ برای دو طرف روشن است، افزود: به نظر می‌آید بر سر موضوعات مهم و اصلی  هم توافق و تفاهم صورت گرفته؛ اما به هر شکل طرف‌های مذاکره به دنبال رسیدن به خواسته‌های خود هستند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ادامه می‌دهد: ایران به دنبال این است که خواسته‌های خود را حداکثری کند و طرف‌های دیگر هم طبیعتا با تصورات خود امور را پیگیری می‌کنند. آنچه که از این روابط فهمیده می‌شود این است که اراده گذشت از این مشکل و رسیدن به توافق نهایی وجود دارد. دو طرف هم این اراده را دارند یعنی هر دو طرف تصورشان این است که وقت آن رسیده که توافق صورت بگیرد و از این موضوع که سال‌ها طرفین را درگیر کرده عبور شود.

او می‌افزاید: طبیعتا ما به عنوان ایران، به دنبال این هستیم که حداکثر خواسته‌های خود را داشته باشیم و بر حقوق قانونی خود پافشاری می‌کنیم. در مورد موضوع صنعت هسته‌ای که هیات مذاکره‌کننده در طول مدت مذاکرات آن را پیگیری کرده من شخصا معتقدم که هر چه به پایان گفت‌وگوها نزدیک شویم؛ به‌خصوص در این مورد که برای مردم ایران مهم است و پیگیری می‌کنند، هیجان مذاکرات زیاد می‌شود. اما نباید هیجانی برخورد کرد. باید به حقوق توجه داشته باشیم؛ چیزی که دائما تیم مذاکره‌کننده بر آن تاکید می‌کند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای و انتشار آن از طرف برخی رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی به «آفتبا» می‌گوید: من مطمئن هستم که طرف ایرانی به دنبال تمدید زمان مذاکرات نیست. مقامات طرف غربی هم بارها در سطوح مختلف اعلام کرده‌اند که چندان تمایلی به تمدید این مذاکرات ندارند و مایل هستند در موعد مقرر به نتیجه نهایی برسند.

سبحانی خاطرنشان کرد: مطالبی که از طرف تحلیلگران و مفسران درباره تمدید مذاکرات مطرح می‌شود را باید تحلیل و ارزیابی آنها تلقی کرد. بعضا گمانه‌زنی است، حتی در حد تحلیل و تفسیر هم نیست. گمانه‌زنی‌های دیگری نیز وجود دارد که براساس آن این احتمال هم هست که با یک توافق محدود دوباره مذاکرات ادامه پیدا کند.

سفیر پیشین ایرا در لبنان درباره دید مثبت نسبت به توافق در مذاکرات توضیح می‌دهد: من نگاه عامیانه به این مذاکرات را قبول ندارم. به هر حال مذاکره است و تا لحظه آخر نمی‌توان گفت که حتما انجام می‌شود و یا حتما به نتیجه نمی‌رسد یا میرسد. مذاکره یک واقعیت است. برخی فکر می‌کنند توافق صورت گرفته و این مذاکرات رویا یا یک کار تشریفاتی است؛ من چنین عقیده‌ای ندارم.

او ادامه می‌دهد: به عقیده من مذاکرات جدی است هر دو طرف خطوط قرمزی دارند که قاعدتا روی آن خطوط قرمزشان خواهند ایستاد. اما معتقدم که همدیگر را فهمیده و درک کرده‌اند و هر دو طرف اراده سیاسی حل مشکل را دارند. تا لحظه آخر هم نمی‌توانیم بگوییم که مسئله تمام شده و اینها کار تشریفاتی است، این موضوع صحیح نیست. ما مذاکره جدی داریم و خواسته‌هایی وجود دارد که باید رعایت شود تا توافق انجام شود.

سبحانی درباره شرط برداشته شدن کامل تحریم‌ها به «آفتاب» می‌گوید: به هر حال تحریم‌ها که به صورت کامل باید برداشته شود ولی اختلاف بر سر موعد آن است. یعنی دو طرف درباره زمان‌بندی آن مذاکره می‌کنند. اینکه یک دفعه و به صورت کامل همه تحریم‌ها برداشته شود؛ بعید است.

وی با بیان اینکه درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها بحث‌های جدی وجود دارد،درخصوص تمایل آمریکا و شخص رییس‌جمهور این کشور برای رسیدن به توافق نهایی درباره برونده هسته‌ای ایران می‌گوید: زمانی که دولت اوباما به موضوع نگاه می‌کند که نزدیک دو سال وقت دارد و تغییری هم در ترکیب کنگره به‌وجود آمده، بنابراین طبیعتا انجام توافق برای وی برگ‌برنده به حساب می‌آید. حتما دولت اوباما تمایلی به زیر میز زدن ندارد. البته ممکن است زیر فشارهای کنگره باشد، اما به این موضوع هم توجه داشته باشید که کنگره جدید تا قبل از ژانویه روی کار نخواهد آمد بنابراین در حال حاضر وضعیت همان وضعیت قبل است.

سبحانی در پایان گفت: من معتقدم که اوباما به دنبال استفاده از زمان است و تمایل دارد که این کار در زمان مناسب خود انجام شود تا بتواند از آن به عنوان یک برگ برنده استفاده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین