کد خبر: ۲۷۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
همزمان با حضور رییس جمهوری در استان گلستان؛

راه آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می شود

رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید در دهمین سفر داخلی خود، به استان گلستان سفر می کنند که افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان یکی از برنامه های آن خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «علی اصغر احمدی» معاون هماهنگی و پیگیری معاون اجرایی رییس جمهوری، امروز(شنبه) در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: این برنامه همزمان با دهمین سفر کاروان تدبیر و امید خواهد بود که در دهه دوم آذرماه جاری انجام می شود.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح راه آ هن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران ، ترکمنستان و قزاقستان در مرز مشترک ایران – ترکمنستان ( اینچه برون ) برگزار خواهد شد.

این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر «اوزن» در قزاقستان تا «قزل قایا» در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر «برکت» در ترکمنستان و از «برکت» تا «اترک» و «اینچه برون» در مرز ایران و ترکمنستان و از «اینچه برون» تا شهر «گرگان» در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است.

طول راه آهن جدید الاحداث حدود 920 کیلومتر می باشد که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند.

علاوه بر کشورهای مذکور، خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت می باشد و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل کرده و ضمن کوتاهتر شدن مسیر شمال- جنوب در حدود 600 کیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد.

با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق (و کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان)، می توان پیش بینی کرد که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت درکشورهای منطقه خواهد داشت.

در فاز اول راه اندازی این خط، ظرفیت 2 تا 3 میلیون تن جابجایی بار در سال وجود دارد که با تکمیل زیرساخت ها، امکان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران ساخت و تکمیل زیربناهای ارتباطی میان کشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی و دوستی میان ملت های منطقه حائز اهمیت است که امیدواریم با اجرای اینگونه پروژه ها، روابط اقتصادی برای فعالان اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین